سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368453

  بازدید امروز : 58

  بازدید دیروز : 85

درباره سلامتی

 
چگونه از اهل دانش باشد کسی که در مسیرآخرت رو به دنیا دارد و چیزی را که به وی زیان می رساند، از آنچه به وی سود می بخشد بیشتر دوست دارد . [عیسی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 94/10/1::: ساعت 9:38 صبح
 نکته های کوتاه از سلامت/5

تدابیر کاهش عوارض آلودگی هوا در طب سنتی 
 
سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتیو عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 29 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 94/9/29::: ساعت 6:40 عصر
 نکته های کوتاه از سلامت/4

تدابیر پیشگیری و درمان آنفولانزا در طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
زمان و مکان: 22 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 94/9/28::: ساعت 6:13 عصر
 نکته های کوتاه از سلامت/3

جلسه سوم: راه علاج سینوزیت، ترشحات پشت حلق و کبد چرب در طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
زمان و مکان: 8 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 94/9/15::: ساعت 9:21 صبح
 نکته های کوتاه از سلامت/2

جلسه دوم: تدابیر تغذیه در فصل پاییز از نظر طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی،متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
زمان و مکان: 2 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 94/9/10::: ساعت 11:18 صبح

نکته های کوتاه از سلامت/1

جلسه اول: تدابیر پیشگیری و درمان سرماخوردگی در طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

زمان و مکان: 24 آبان 1394 - مهدیه دانشگاه شاهد ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 94/4/13::: ساعت 3:13 عصر

 دکتر سیدمسعود کیمیاگر استاد پیشکسوت تغذیه در تاریخ هفتم تیر ماه به دلیل بیماری سرطان در سن 71 سالگی درگذشت. دکتر کیمیاگر متخصص علوم تغذیه و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود.

این استاد دانشگاه بارها به دعوت ما در اداره بهداشت و درمان دانشجویی دانشگاه برای انجام برنامه سخنرانی و یا ویزیت رایگان دانشجویان و کارکنان در دانشگاه حضور یافته و بیانات و راهنمایی های ایشان مورد استقبال قرار گرفته بود.

آن مرحوم با وجود مشغله های فراوان در کمال تواضع در کلیه برنامه هایی که به مناسبت های مختلف(نظیر هفته سلامت، هفته خوابگاه ها، روز جهانی غذا و ...) برای دانشجویان و کارکنان در سطح دانشگاه برگزار می شد، حضور می یافتند و با سعه صدر به سؤالات حاضران پاسخ می دادند.

به طور قطع نام نیک ایشان در خاطره بسیاری از دانشجویان و کارکنان دانشگاه ماندگار خواهد بود.

لذا ضمن عرض تسلیت ضایعه فقدان این استاد گرانقدر و چهره علمی ماندگار کشور، آرزوی غفران الهی برای ایشان و صبر و اجر برای خانواده محترم آن مرحوم داریم.

تصاویر در ادامه مطلب:

ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 93/3/13::: ساعت 5:39 عصر
از استخر دانشگاه اومدم بیرون، بعضیا منتظر بودن با ماشین برن. گفتم هوا ابریه بیاین توی این هوای لطیف بهاری پیاده بریم، هیچکس نیومد، منم حوصله منتظر موندن نداشتم و پیاده راه افتادم.
دیدم ستونی از خاک در حرکته. فکر کردم گردبادی، چیزی حاصل فعالیت ساخت و ساز در شهر آفتابه. نزدیک سازمان مرکزی که رسیدم دیدم قضیه خیلی  جدی تر از این حرفاس و داخل این ستون خاک طوفانی قرار گرفتم. سریع دویدم سمت اتاق کارم و دوربین اداره رو برداشتم تا این لحظات نادر رو از دست ندم... :
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 92/5/7::: ساعت 2:10 عصر

 به بهانه بیست و سومین سالروز شهادت فرمانده گردان شهداء سقّز، شهید سّد محسن ضابطی*

سال 1368 پس از رحلت امام خمینی(ره) برای مراسم روز هفتم به دانشگاه تهران رفته بودیم. پس از اتمام برنامه در کوچه پس کوچه های بلوار کشاورز منتظر بودیم تا بقیه هم برسند.
در این فاصله یک هندوانه خریدیم و در گوشه ای از پیاده رو مقابل یک منزل مشغول خوردن آن شدیم.
اما وقتی می خواستیم برویم، شهید ضابطی زنگ در آن منزل را زد و گفت: "ما اینجا هندونه خوردیم، آب و دونه هاش ریخته اینجا، آب و جارو می خواستیم تمیز کنیم".
و با دقت و وسواس تمام به گونه ای که گویا منزل خودش را تمیز می کند، مشغول نظافت پیاده رو شد.

------------------
*درباره شهید سیّد محسن ضابطی:
1- به خدا این رسم رفاقت نیست
2- شب قدری میان کنکور، خواستگار و وصال یار+صوت


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 92/5/2::: ساعت 3:59 عصر

سال گذشته در همین ایام بود که در ابتدای ماه مبارک رمضان کودکی 4 ساله به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در نصب کولری در مسجد جان باخت.(1)

پس از آن حادثه علی رغم اینکه متولیان مسجد نسبت به رعایت اصول ایمنی اهتمام و دقت بیشتری به عمل آورند، اما چندی قبل دیدم تابلویی در ورودی مسجد نصب شده که در آن از والدین می خواهد مراقب فرزندان خود باشند و هشدار می دهد هرگونه اتفاقی به عهده مسجد نمی باشد.

این در حالی است که مسؤولیت آن اتفاق ناگوار بیش از آنکه متوجه والدین کودک باشد، متوجه برخی متولیان مسجد بوده است که در نصب کولر، اصول ایمنی را رعایت نکردند و حتی برخی هشدارها در این زمینه را نادیده گرفتند و اینک نصب این تابو اینگونه تداعی می کند که گویا تمام مسؤولیت ها در پیشگیری از حوادث احتمالی برای کودکان، تنها به عهده والدین است.

لذا چنین نیست که مسجد هیچگونه مسؤولیتی نداشته باشد؛ همانگونه که متولیان این مسجد پس از آن حادثه نسبت به وظیفه خود در ایمن سازی محیط اقدام کردند، همه متولیان مساجد وظیفه دارند که قبل از بروز حوادثی اینچنین، قدری هم درباره راه های ایمن سازی محیط مسجد برای کودکان و نمازگزاران، وقت صرف کنند، دانش خود را بالا ببند و اصول ساده در این زمینه را پیاده می کنند.(2)

------------------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشت:
1- ایمنی مساجد متولّی ندارد+عکس

2- جالب اینکه در حال تنظیم این یادداشت، در این فکر بودم که ای کاش یک کتاب مفید درباره بهداشت و ایمنی در مساجد منتشر می شد که پس از بررسی ایمیل های جدید گروه مهندسی بهداشت محیط متوجه شدم دو نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد با راهنمایی دکتر قانعیان به مناسبت دهه تکریم مساجد، کتابی را با عنوان"بهداشت و ایمنی مساجد و اماکن مذهبی" منتشر کرده اند که البته مطالعه آن نه تنها برای متولیان، بلکه برای تمام نمازگزاران و افرادی که به نحوی با مساجد و اماکن متبرکه سر و کار دارند می تواند مفید باشد:

برای دریافت فایل پی دی اف توضیحات تکمیلی کتاب با فهرست تفضیلی کلیک کنید


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 92/4/20::: ساعت 12:49 عصر

در آستانه ماه مبارک رمضان مقاله ای تحت عنوان "مضرات پزشکی روزه"در برخی شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است که با ظاهری علمی و کاربرد انواع مغالطات و ترفندهای رسانه ای سعی در جلب نظر مخاطبان و ایجاد تردید در آنان نسبت به فوائد روزه داری دارد که در حد بضاعت به برخی موارد کلی آن اشاره می کنم :

1.     در برخی شبکه های اجتماعی در ابتدای مقاله برای شکستن گارد مخاطبین و جلب اعتماد آنان یک ترفند رسانه ای به کار می برند تا مطالب کذب و خلاف واقع بعدی تحت لفافه گزاره های صدقی مانند این جملات، مورد پذیرش قرار گیرد:"قبل از اینکه این مطلب رو بخونید این رو بگم که خدا مصلحت ما رو بهتر میدونه و اگه گفته این یک ماه رو روزه بگیرید حتما یه چیزی هست که عقل ناقص ما انسان ها به اون دست نیافته. پس اطاعت از دستور خدا ضروریه".

2.     در مواردی نیز در ابتدای مقاله چنین استدلالی آمده: "این مطلب به نظرم مفید بود گفتم برای دوستان فروم هم ارسال کنم. من این رو به داییم که پزشک متخصصه و بیست سال هم سابقه داره نشون دادم متاسفانه تایید کرد و گفت که بر خلاف تبلیغات ها آمار مرگ و میر توی ماه رمضون و بلافاصله بعد از اون بالاتر از بقیه ی وقتهای ساله."
حال باید پرسید آیا این خان دایی جان ایشان اسم و رسم ندارد؟ و آمار مورد ادعای او در کدام پژوهش علمی به اثبات رسیده است؟

3.     نه تنها آن دایی جان متخصص هیچ اسم و رسمی ندارد بلکه در سراسر این متن به ظاهر علمی نه آدرسی از  یک کتاب و مقاله و پژوهش علمی قید می شود و نه اسمی از یک دانشمند مدعی مضرات روزه به میان آورده می شود.

4.     و جالب تر اینکه از متخصصان و پزشکانی که از فوائد روزه می گویند، اینچنین تعبیر می شود:"تصفیه خون و پاکسازی بدن و... حرف های نادرستی ست که پایه ی علمی ندارد و یا از جانب پزشکان بی مسؤولیتی گفته میشود که مصلحت را به حقیقت می فروشند." و این هم یک روش مغالطه است تا احدی از خوف قرار گرفتن در مظان چنین اتهامات و الفاظ ناپسندی، جرأت تردید و نقد و بررسی به خود راه ندهد.
آیا پزشکان بزرگ جهان و متخصصان معروفی چون دکتر کارلو، دکتر الیکسیس کارل(فیزیولوژیست بزرگ فرانسوی)، دکتر کودل پا فرانسوی، دکتر بندیکت، کلنل درورشا (روانشناس)، دکتر تومانیاس، دکتر کلوخ (پزشک مشهور آمریکایی)، دکتر آلکسی سوفورین(پزشک روسی) و ... -که در نقد این مطالب با عنوان "مضرات روزه برای دین ستیز ها و فواید آن برای همه" به نظرات آنان در این زمینه اشاره شده- متخصصان و پزشکان بی مسؤولیتی هستند که مصلحت را به حقیقت فروخته اند؟!

5.     مغالطه دیگر این مقاله به ظاهر علمی این است که برخی عادات غذایی غلط(نظیر حذف وعده سحری، پرخوری هنگام افطار و ...) در ایام روزه داری تحت عنوان مضرات پزشکی روزه ذکر می شود؛ این در حالی است که این دو مقوله کاملاً از هم جداست و اینکه برخی روزه داران عادات غذایی غلطی دارند، ارتباطی با مضرات پزشکی روزه ندارد و همه علمای دینی و متخصصان برجسته نیز ضمن مذمت و نکوهش این رفتارهای اشتباه، تدابیری را برای روزه داری مورد تأکید قرار می دهند که توجه شماره را به برخی مطالب آخرین شماره نشریه دنیای تغذیه جلب می کنم:

10 فایده شگفت انگیز روزه

مشکلات جسمس و عصبی در دوران روزه داری

تدابیر غذا خوردن در ایام روزه داری از دیدگاه طب سنّتی

اگر سحری نخورید

ماه رمضان با توصیه های کارشناسان

 

همچنین مطالعه کتاب 36 صفحه ای منتشر شده از سوی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تحت عنوان "راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان"  نیز توصیه می شود.

دو سال نیز قبل در آستانه ماه مبارک رمضان آقای دکتر مسعود کیمیاگر، متخصص برجسته کشورمان در زمینه تغذیه را به دانشگاه دعوت کردیم تا برایمان درباره "تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان" صحبت کند: لینک دانلود (شاید فقط تا پایان ماه مبارک قابل دریافت از طریق سایت دانشگاه باشد)


 
<      1   2   3   4   5      >