سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368326

  بازدید امروز : 16

  بازدید دیروز : 67

درباره سلامتی

 
هرکه بر اساس دین، دوستی نکند و بر اساس دین، دشمنی نکند، دین ندارد . [امام صادق علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 98/9/15::: ساعت 9:37 عصر

سلامت و سبک زندگی/ 22

بارها در مقالات و نقدهایم به حدیثی از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) اشاره کردم که می فرماید «خداوند تعالی دوست دارد که هرگاه فردی از شما کاری می کند آن را محکم (و بی‌عیب) انجام دهد.»(1)

محکم کاری در هر تصمیمی اقتضا می کند که عواقب آن تصمیم را بسنجیم و برای آن تدبیر کنیم.

یک تصمیم اقتصادی مهم مثل سهمیه بندی بنزین - آن هم به صورت ناگهانی و پس از 6 سال تعطیلی این طرح و همچنین علی رغم وعده عدم اجرای آن تا پایان سال-، تصمیمی نیست که فقط کارشناسان اقتصادی آن را اتّخاذ و اجرا کنند، چرا که تجربه قبلی آن هم نشان داده که چنین تصمیمی عواقب اجتماعی، روانی و امنیتی دارد و می طلبد که مسؤولان حوزه های مختلف اجتماعی، رسانه ای و امنیتی برای آن پیش بینی و چاره اندیشی کنند. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 98/7/18::: ساعت 9:17 عصر

سلامت و سبک زندگی/21

فصل سرما که از راه می رسد، بروز بیماری سرماخوردگی به دلایل مختلفی بیشتر می شود و متخصصان علوم پزشکی سعی می کنند برای پیشگیری از این بیماری، توصیه هایی را برای مردم مطرح کنند.

برخی از متخصصان، وقتی می خواهند نسبت به راه های انتقال بیماری های مُسری در جامعه تحذیر داده و تدابیر لازم در این خصوص را آموزش دهند، مردم را به شدت از مصافحه با یکدیگر نهی می کنند.

سال اول دبیرستان که بودم در یک روز پاییزی یک پزشک در مراسم صبحگاه از لزوم پرهیز از مصافحه برای پیشگیری از سرماخوردگی سخن گفت و پس از آن نیز می دیدم که برخی دانش آموزان از دست دادن با دوستان خود اجتناب می کردند.

جالب اینکه در همین مدرسه و در همین سال، یک کتاب (1) از سوی امور پرورشی در بین دانش آموزان توزیع شد که در فصل اول آن، فضیلت هایی در خصوص مصافحه با یکدیگر به نقل از پیسوایان دینی ذکر شده بود.

از جمله اینکه پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) می فرمایند: «وقتی مسلمانان با هم دیدار می کنند و با هم دست می دهند، گناهانشان مانند برگ درختان می ریزد» (2)

امام صادق (علیه السّلام) نیز می فرمایند: «مصافحه، حقد و کینه را از دل ها می زداید» (3) ادامه مطلب...