سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 369108

  بازدید امروز : 32

  بازدید دیروز : 59

درباره سلامتی

 
با کسى که روزى روى بدو آورده شریک شوید که او توانگرى را سزاوارتر است و روى آوردن بخت بر وى شایسته‏تر . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 94/9/29::: ساعت 6:40 عصر
 نکته های کوتاه از سلامت/4

تدابیر پیشگیری و درمان آنفولانزا در طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
زمان و مکان: 22 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه
  یکی از بحث های داغی که این روزها د رحوزه سلامت مطرح شده بحث آنفولانزاست.

داغ شدن بحث آنفولانزا برای عده ای سود داشت که واکسن هایشان را فروختند و الان این واکسن ها کمیاب شده است.

نکته علمی راجب واکس آنفولانزا این است که ویروس آنفولانزا هر سال تغییر شکل می دهد و واکسن هایی که ساخته می شود معلوم نیست روی ویروس های جدید چقدر اثر داشته باشد؛ بنابراین بابت این واکسن ها هزینه نکنید!

همان راه هایی که قبلاً راجب پیشگیری از سرماخوردگی و ذکام گفتیم(نظیر مصرف روزی سه لقمه عسل، استشمام  گل نرگس و سیاه دانه و ...) برای پیشگیری از آنفولانزا نیز مؤثر است.

علائم آنفولانزا قدری از علائم سرماخوردگی شدیدتر است: عطسه، آبرزیش بینی، گلودرد، تب شدیدتر از سرماخوردگی، مقداری درد بدن و در برخی موارد مشکلات گوارشی(اسهال و استفراغ)

درمان آنفولانزا نیز بسیار ساده است؛ آنتی بیوتیک ها در درمان آنفولانزا هیچ اثری ندارند چون عامل آنفولانزا ویروس است و آنتی بیتویک ها روی ویروس ها هیچ اثری ندارند.

راه های کاهش علائم آنفولانزا :

برای کاهش تب، مصرف عرق بید روزی دو الی سه استکان(بسته به شدت تب حتی تا روزی 10 استکان)  یا شستشوی سر و صورت و پا با همین عرق بید، تب را پایین می آورد.

مصرف دمنوش بنفشه نیز تب را پایین می آورد.

انجام بادکش برای کاهش دردهای عضلانی و اسکلتی

برای کاهش مشکلات گوارشی (اسهال و استفراغ) نیز ابتدا باید بدانیم قاعده اصلی از دیدگاه طب سنتی این است که وقتی بدن خودش تلاش می کند ماده زائدی را از بدن دفع کند، از آن جلوگیری نکنیم.

در واقع بدن با یک تدبیری در حال خارج کردن آن ماده بیماری زا از بدن است، در حالی ما در طب رایج جلوی خروج این مواد زائد را از بدن می گیریم.

مثلاً آمپول می زنیم برای بند آمدن استفراغ یا قرص دیفنوکسیلات می دهیم برای بند آمدن اسهال که این روش ها به طور کلی غلط است؛ مگر اینکه این اسهال و استفراغ خیلی شدید باشد و باعث ضعف بدن شود که آن هم با روش های ساده امکان پذیر است.

برای کسی که تهوع و استفراغ دارد می توانیم کمی سماق بدهیم.

همچنین ربّ انار (به خصوص اگر فرد دلپیچه دارد) توصیه می شود که روی آن قدری نعنا خشک می ریزیم و کم کم با نصف قاشق چایخوری در فاصله 10دقیقه الی یک ربع به فرد مبتلا می دهیم، در عرض یکی دو ساعت استفراغ بند می آید و اگر هم درحال خوردن آن، استفراغ کرد باز هم ادامه می دهیم.

اگر هم برای فرد مبتلا به آنفولانزا اسهال پیش آمد از داروهای خیلی خوب، دم کرده نعناست که توصیه می شود قدری نعنا خشک را دم کنند و مثل چای، با نبات بخورند.

یک داروی خیلی خوب دیگر برای رفع اسهال، زنیان است. افراد مبتلا به آنفولانزا  که دچار دلپیچه، دردهای شکمی و اسهال می شوند می توانند زنیان دم کنند به این صورت که روزی یک قاشق مربا خوری در یک لیوان آب جوش دم کنند و با کمی نبات بخورند که معمولاً با خوردن دو الی سه بار از این دمنوش، اسهال بند می آید.

بنابراین دیگر کسی نگران آنفولانزا نباشد؛ بروید و راحت زندگی تان را بکنید!

دریافت فایل صوتی

زمان: 06:47