سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367513

  بازدید امروز : 18

  بازدید دیروز : 8

درباره سلامتی

 
آنکه را دانش نیست، هدایت نیست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 96/12/4::: ساعت 8:18 عصر

سلامت و سبک زندگی/11

امام رضا (علیه السّلام) در حدیثی به مذمّت 7 دسته از افراد می پردازند که خودشان را مسخره کرده اند؛ اولین گروه از این افراد، کسانی هستند که از خدا توفیق می طلبند و کوششی نمی کند (1).

بدتر از این افراد می توانند کسانی باشند که نه تنها تلاشی جهت کسب توفیق مورد نظر خود نمی کنند، بلکه در جهت مخالف الزامات آن توفیق عمل می کنند که در یکی از بخش های قبلی به نقد افرادی پرداختیم که برای شفای مریضی خود و دیگران دست به دعا برمی دارند و در عین حال، حاضر به اصلاح سبک زندگی بیماری زای خود نیستند (2).

امّا باز هم بدتر از این افراد می توانند کسانی باشند که متوّلی اداره بخشی از جامعه هستند و باید مروّج سبک زندگی سالم باشند، امّا به وظیفه خود در این زمینه عمل نمی کنند.

شاید مساجد نوسازی را در سطح شهر دیده باشید که متولّیان آن برای تأمین هزینه های تکمیل ساخت و ساز مسجد، بخشی از ساختمان آن را به عنوان واحدهای تجاری اجاره می دهند بدون اینکه با دقّت و حساسیت، تأثیر مثبت و منفی سبک معماری، نحوه تبلیغات و نوع خدمات این واحدها را بر رشد و تعالی جامعه اسلامی مد نظر قرار دهند.

وقتی رهبر جامعه اسلامی از لزوم آسیب شناسی سبک زندگی، نظام سازی و پایه ریزی تمدّن نوین اسلامی سخن می گوید، اگر مساجد ما در این زمینه الگو نباشند، دیگر چه دَم و دستگاهی می خواهد الگو باشد؟

کسانی که دغدغه اجرای فرامین ایشان را دارند، نباید به اصطلاح هردمبیل عمل کنند بلکه باید در تصمیم گیری ها و عملکردهای خود، الگو و تابلویی از تمّدن نوین اسلامی را به جامعه نشان دهند.

تمدّنی که قطعاً یکی از محورهای آن، افزایش طول عمر و سطح سلامت مردم آن است.

حال چگونه می شود بخشی از ساختمان مسجد را به یک فست فودی اجاره داد تا با ترویج سبک تغذیه ناسالم، آمار بیماری ها را در جامعه بالا ببرد، سپس در همان مسجد برای شفای بیماران دست به دعا برداشت؟!

آیا در این صورت طبق فرمایش امام رضا (علیه السّلام) خودمان را مسخره نکرده ایم؟                     

این در حالی است که همه متخصصان سلامت -چه از طیف سنّتی و چه از طیف مدرنشان- معتقدند که «فست فودها یکی از عوامل بروز سرطان هستند» و افتتاح هر مغازه فست فود را مساوی کاهش طول عمر و سطح سلامت مردم جامعه می دانند (3).

علماء دینی نیز در همین مساجد به ما آموخته اند که صِرف دعا کردن به زبان قال و حال کفایت نمی کند و شرط اصلی اجابت دعا، هماهنگی با زبان استعداد است.

لذا نمی توان به زبان قال، برای شفای بیماران دعا کرد و به زبان استعداد، سبک زندگی بیماری زا را ترویج کرد!، چرا که به تعبیر خواجه عبدالله انصاری: «دانسته به خرابات شدن رواست و ندانسته به مناجات رفتن خطاست ... طاووس را رنگ باید و رفتار عندلیب را آهنگ باید.»

پی نوشت ها: 

1- مَن سَألَ اللهَ التَّوفیقَ وَ لَم یَجتَهِد، فَقَدِ استَهزَءَ بِنَفسِهِ/ مسند الامام الرضا علیه السلام، ج 1، ص 283
2- سبک زندگی بیماری زا، ره آورد نظام منقطع از وحیِ استعماری+صوت
3- غذاهای سرطان زا، بلای جان مردم+صوت

لینک در کانال تلگرامی کشکول سلامت


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/11/29::: ساعت 10:18 صبح

تدبیر سلامت/43- غذاهای سرطان زا، بلای جان مردم+صوت

 به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان

 سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 7 بهمن ماه 1396- مسجد دانشگاه

 موضوع بحثمان سلامتی بود و اشاره کردیم که با اصولی که در تعالیم طب اسلامی ما گفته شده مثل «معده خانه تمام بیماری هاست و  پرهیز راس همه درمان هاست» و  اصل «سردی و گرمی»، ضمن حفظ سلامتی و درمان می توان از بسیاری از بیماری ها جلوگیری کرد و میتوان خیلی از بیماری ها را با همین دستورات ساده درمان کرد  .

مناسبتی است که در این ایام هر سال راجع به سرطان برنامه هایی برگزار می شود، بنده هم این چند دقیقه راجع به این موضوع صحبت خواهم کرد .

خب، وقتی اسم بیماری سرطان می آید، آدم می ترسد؛ واقعاً خداوند این بلا را از همه خانواده ها و مسلمین دور کند!

یعنی اگر کسی گرفتار شد، درمان کردنش تقریباً در اکثر موارد غیر ممکن است و اگر هم حل بشود با کلی گرفتاری و مشکلات مختلف همراه است .

همین اصلی که فرمودند معده خانه تمام بیماری هاست، همین را در بحث سرطان به شکل متّفق القول،  طب سنتی و جدید و هر مکتب طبّی معتقد است که در زمینه سرطان، خوراک بد حرف اصلی را می زند.

یعنی یک سری از غذا ها وجود دارد که می تواند زمینه بروز سرطان را افزایش بدهد. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/11/29::: ساعت 10:4 صبح

تدبیر سلامت/42- اثبات کارآمدی طب اسلامی/7- تدابیر بیماری های کلیه و مجاری ادراری+صوت

 سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 30 دیماه 1396- مسجد دانشگاه

در مباحث جلسات قبل و بر اساس اصول کلی که از آیات و روایات طب اسلامی به دستمان آمد، توصیه هایی را برای درمان انواع بیماری ها از سر تا پا عرض کردیم  .

امّا راجع به بیماری های کلیه مطلب اول اینکه مشکلاتی مثل تکرّر ادرار یا شب ادراری که بین بچه ها به وجود می آید معمولاً از افزایش سردی و رطوبت است که در بدن ایجاد شده و برای اینکه این مشکل در بین بچه ها برطرف بشود باید مصرف سردیجاتی مثل ماست و خیار و کاهو و ... را در برنامه غذایی بچه ها کم کنیم و یک مقدار خوراکی گرم به آن ها بدهیم که بخورند و گرمی جاتی مثل عسل، شیره انگور، ادویه جات و ... در غذاهایشان استفاده کنند. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/11/29::: ساعت 8:47 صبح

تدبیر سلامت/41- اثبات کارآمدی طب اسلامی/6- تدابیر بیماری های مفصلی+صوت

 سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 16 دیماه 1396- مسجد دانشگاه

 در ادامه بحثی که خدمت دوستان بودیم عرضمان این بود که با دوسه قاعده ی عمده ای که در روایات و آیاتمان هست مثل قاعده «بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید» و روایاتی مثل «معده خانه تمام بیماری هاست و پرهیز رأس همه درمان هاست» و همچنین قاعده کلی که در روایات به ما گفته می شود سردی و گرمی را به وسیله همدیگر درمان کنید، اکثر بیماری ها قابل درمان است  .

امروز نکته هایی را راجع به بیماری های مفصلی که خیلی شایع هست و خیلی از افراد گرفتارش هستند عرض می کنم. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/10/25::: ساعت 2:5 عصر

?تدبیر سلامت/40 - اثبات کارآمدی طب اسلامی/5- درمان بیماری های معده/3- تدابیر پیشگیری و درمان یبوست+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 2 دی ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
ما سیر صحبت هایمان به این سمت بود که می خواستیم با آیات و روایات بسیاری از بیماری ها را درمان کنیم.
یکی از این روایات این بود که معده خانه تمام بیماری هاست و قاعده دوم هم درمان سردی و گرمی به وسیله یکدیگر بود .
 
ما نفخ را گفتیم و امروز می خواهیم راجع به یبوست چند نکته ای را به دوستان عرض کنیم.
یبوست در واقع یک خشکی است که در روده در اثر عوامل مختلف ایجاد می شود.
 برای رفع خشکی نیز باید طبق همان روایات که عرض کردیم، رطوبت به روده هایمان بدهیم.
چه باید کنیم؟!
اول اینکه غذاهای خشک در روش زندگی ما زیاد شده است؛ غذاهای ما عمدتاً سرخ کردنی یا کبابی و یا برنج است که معمولاً غذاهای خشک محسوب می شود.
استفاده از میوه ها و سبزیجات که می تواند به معده رطوبت بخشی کافی بدهد قادر است این مشکلات را حل بکند.
مثلاً سبزی خوردن که مناسب این فصل سرما هم هست و در فصل تابستان هم می توانیم از سبزی هایی با طبع خنک تر مثل کاهو و اسفناج استفاده کنیم.
در خورشت ها، خورشت آلو اسفناج جزو خورشت های ملیّن محسوب می شود که در واقع آن خشکی را با رطوبتی که در آلو و اسفناح وجود دارد، می توانیم برطرف کنیم.
یبوست یک مشکل بسیار شایع در بین مردم شده است و به دنبال این یبوست، بیماری هایی مثل شقاق مقعد و بواسیر ممکن است پیش بیاید که با یک تدبیر ساده این مدلی، می توان آن را برطرف کرد .
از بین آبمیوه ها مثلاً با آب هویج تا حدود زیادی می توانید این خشکی روده  را برطرف بکنید.
از جمله چیز هایی که همه مادربزرگ ها بلدند و شما بلد نیستید، خاکشی است. 
خاکشی هم جزو آن چیزهایی است که می تواند رطوبت خوبی به سیستم گوارشی ما بدهد و خشکی و یبوست گوارش را برطرف بکند.
به این ترتیب که یک قاشق خاکشی را در یک لیوان آبحوش می توانید در صبح ناشتا یا در طی روز استفاده کنید و اگر با یک لیوان برطرف نشد می توانید تا سه چهار لیوان در روز مصرف کنید.
 


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/10/25::: ساعت 1:57 عصر

تدبیر سلامت/39- اثبات کارآمدی طب اسلامی/4-درمان بیماری های معده/2-لزوم اجتناب از در هم خوری+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 25 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه

?سلسله مباحثی را در زمینه طب اسلامی مطرح کردیم و روی چند نکته (از جمله روایت «معده، خانه همه بیماری هایست و پرهیز، رأس همه درمان هاست) به عنوان نکات محوری تأکید کردیم.

همانطور که قبلاً گفتیم بسیاری از بیماری ها، بلکه اکثر بیماری ها تحت تأثیر غذاهایی است که ما استفاده می کنیم .

حتی این موضوع را می توانیم در رابطه با نوزادان و شیر خواران هم ببینیم؛ نوزادان و شیرخواران که از شیر مادر استفاده می کنند، اکثر بیماری هایشان مرتبط با شیر مادرشان است. 

یعنی اگر بخواهیم یک شیرخواری که مشکلی دارد را درمان کنیم باید شیر مادرش را اصلاح کنیم تا آنچه که می خورد اصلاح شود و مشکل نوزاد حل بشود.

یکی از تأکیدات در طب سنّتی یا اسلامی در رابطه با پیشگیری از مشکلات گوارشی، اجتناب از درهم خوری است و اینکه غذاهای متنوع و متکثری را در یک وعده غذایی با هم نخوریم.

چون هر کدام از غذاها که وارد معده می شود زمان مشخصی را نیاز دارند تا هضم شوند چرا که زمان هضم اینها متفاوتاست و اگر متنوع خوردیم، بعضی زودتر و بعضی دیرتر هضم می شوند و غذایی که ممکن است زود هضم شود ممکن است مدت زمان اضافه ای را در معده بماند. 

مثلاً اگر شما یک سالاد و یک چلوکباب خوردید ، آن سالاد باید منتظر هضم آن چلوکباب بماند تا معده باز شود و عبور کند .

یکی از مراسم های جالبی که برای پزشکان هم خیلی خوب است، مراسم شب یلداست!؛ چون تا چند روز بعد تعداد بیمار ها افزایش پیدا می کند.

چون در این مراسم آدم ها کنار هم جمع می شوند و غذاهایی مثل آجیل و شیرینی و هندوانه و ... همه را قاطی با هم می خورند و اورژانس ها و درمانگاه ها مراجعاتی با مشکلات گوارشی دارند و درآمد هایشان افزایش پیدا می کند .

تأکید می کنم برای افزایش درآمد پزشکان، این مراسم را جدی بگیرید؛ به خصوص این هندوانه برای ایجاد دل درد عالی است!، چون میوه غیر فصل است و تأکید در طب اسلامی نیز این است که هر میوه ای را همان در فصلی رویش پیدا می کند، خورده شود .

هندوانه را که یک میوه تابستانی است، در چلّه زمستان می خورید پس باید بپای لرزش هم بمانید!؛ بنابراین فقط خربزه نیست که باید پای لرزش بنشینید، هندوانه شب یلدا را هم باید پای لرزش بنشینید!

  دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 40:41)

دریافت از پرشین گیگ


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/10/25::: ساعت 1:51 عصر

 تدبیر سلامت/38- اثبات کارآمدی طب اسلامی/3-درمان بیماری های معده/1-تدابیر پیشگیری و درمان نفخ+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 18 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه

بحث ما راجع به مباحث طب اسلامی بود و عرض کردیم که یک آیه و دو سه روایت رو اگر مبنا بگیریم ، می توانیم یک مکتب طبی جامعی خدمت شما ارائه کنیم . بعضی ها اشکال کرده بودند که مگر میشود؟! ما توضیح می دهیم که چطور می شود . از بیماری های سر شروع کردیم و داریم به پایین می آییم . جلسه های قبل بیماری های ریه را تا مقداری توضیح دادیم ، امروز میخواهم کمی راجع به معده صحبت بکنم .

آن چند آیه روایات را مکرر گفتیم و همه بلدند . آیه بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید . روایت معده خانه تمام بیماری هاس و پرهیز راس همه درمان هاست . یک قاعده کلی ای هم که از روایت بدست می آید به رسمیت شناختن سردی و گرمیست که متواترا در روایات ما تکرار شده است .

خب بیماری هایی که ما در سیستم گوارش دچارش می شویم . یک شکایتی که عموما مردم دارند میگویند که نفخ میکتیم . گاز زیاد در دل و روده ما جمع می شود . علت آن چیست؟ 

خُب از منظر «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» کولوا و اشربوا ..." در قسمت اسرافش حجم غذای خورده شده در فرد زیاد است . معده توانایی هضم این مقدار از غذایی که شما میل کرده اید را ندارد و وقتی که نمیتواند آنرا هضم کند ، گاز و باد زیادی در معده و بعد روده ایجاد می شود و بعد شما نفخ می کنید .

نکته ی دیگری که روایت ما تاکید شده این است که همراه غذا سعی کنید نوشیدنی استفاده نکنید . مثلا فردی یک لقمه غذا میخورد و بلافاصله مقداری نوشابه یا دوغ می خورد ، خب این هضم غذا را معمولا مختل میکند ، مخصوصا در افرادی که مزاج معده شان سرد باشد و نسبت به سردی ها حساس باشد . به این ترتیب با خوردن نوشیدنی ها همراه با غذا حتما نفخ میکند . خب پس این فرد باید چه کار کند ؟ خب برای این فرد خوردن نوشیدنی همراه با غذا نوعی زیادی روی در خوردن نوشیدنی محسوب میشود و همان بحث ولا تسرفوا را باید رعایت بکند .

معمولا نفخ ناشی از سردی است . طبق آن قاعده کلی که گفتیم سردی و گرمی را باید بوسیله هم درمان کرد . شما وقتی معده تان سرد شده باید با یک چیز گرم معده تان را گرم کند . این گرمی میتواند از طریق خوراکی اتفاق بیافتد ، مثلا شما مقداری نعمای دم کرده بخورید ، زیره بخورید یا عرق این ها را استفاده بکنید .

 یا از طریق موضعی این کار را بکنید مثلا یک مقدار روغن گرمی را روی معده و روده ها بمالید مثلا یک مقداری روغن بادام تلخ ، روغن سیاهدانه ، روغن بابونه روی شکم بمالید .

یا اصلا روغن در دسترس نبود اما نمک همیشه پیدا میشود . نمک را در کیسه ای بریز و کمی گرمش کن و بگذار روی شکمت . این کار دل و روده ات را گرم میکند و نفخ را از بین میبرد . یا حتی حال دم کردن نداشتید ، زیره را همان طور داخل دهانت بگذار و بجو . زیره دم دست نبود کمی کندر را غورت بده ، این نفخ را میگیرد . 

هرچیزی که طبیعت گرم دارد برای نفخ مناسب است .

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 04:06)

دریافت از پرشین گیگ


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/10/11::: ساعت 2:10 عصر

?تدبیر سلامت/ 37- اثبات کارآمدی طب اسلامی/2- تدابیر پیشگیری و درمان سرفه و مشکلات سینه+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 11 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
بحثمان را چند جلسه ای با این عنوان ادامه می دهیم که کسی گفته بود ما چیزی به نام طب اسلامی نداریم و ما گفتیم با سه چهار آیه و روایت بیماری ها را از سر تا پا برای شما توضیح می دهیم.

یک آیه «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» و روایتی بود که معده خانه همه بیماری ها و پرهیز رأس همه درمان هاست و همچنین قاعده کلی سردی و گرمی که در روایت اهل بیت مورد تایید قرار گرفته است .

امروز می خواهیم راجع به بیماری های ریه چند نکته خدمتتان عرض کنم که الان هم خیلی از افراد دچار آن هستند شامل: سرفه و مشکلات سینه ادامه مطلب...