سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368254

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 36

درباره سلامتی

 
هیچ بنده ای در پی دانش جویی نعلین به پا نکرد و کفش نپوشید و جامه برتن ننمود، جز آنکه خداوند گناهانش را در همان درگاه خانه اش آمرزید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 94/9/15::: ساعت 9:21 صبح
 نکته های کوتاه از سلامت/2

جلسه دوم: تدابیر تغذیه در فصل پاییز از نظر طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی،متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
زمان و مکان: 2 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه
سرفصل ها و چکیده مطالب:
 از جمله عوامل گرفتاری ها و مشکلات، عدم رعایت اصول تغذیه است.
 براساس آموزه های طب سنتی و روایات اهل بیت(علیهم السلام) تغذیه ما باید بافصول مختلف تغییر کند.
به عنوان مثال غذایی که مناسب فصل تابستان است، مناسب فصل زمستان نیست در حالی که برنامه غذایی هفتگی ما بدون توجه به فصول مختلف، یکسان است امّا آموزه های طب سنتی به ما می گوید که غذا باید مناسب فصل باشد
 در فصل گرما باید غذاهای با طبع سرد و در فصل سرما باید غذاهای با طبع گرم مصرف کنیم و در دو فصل پاییز و بهار باید از غذاهای با طبع معتدل استفاده کنیم.
 مثلاً سالاد و ماست که مرتب در کنار غذاهای خود بدون توجه به فصول مختلف استفاده می کنیم برای ما گرفتاری ایجاد می کند؛ گرچه فعلاً در سن جوانی مشکلی پیش نیاید ولی در سنین بالاتر قطعاً افراد را دچار مشکل خواهد کرد.
 پس یکی از نکاتی که تا حد امکان باید در تغذیه خود رعایت کنیم این است که غذاهای مناسب فصل مصرف کنیم
 میوه ها نیز همین طور؛ مثلاً مصرف میوه های با طبع سرد(مانند خیار و گوجه فرنگی) مناسب فصول سرد سال(پاییز و زمستان) نیست.
 این که خیار در مصرف تابستان می روید، حکمت خاصی دارد. خیار با طبیعت سرد و رطوبتی که دارد، مناسب فصل تابستان است که ما معمولاً به دلیل گرمای هوا تعریق زیادی داریم، بنابراین در این فصل باید خوراکی هایی مصرف کنیم که حرارت دورنی ما را پایین آورد؛ اگر آب، دوغ، خیار و ماست مناسب فصل تابستان است به همین دلیل است.
اگر ما همان غذاهای فصل تابستان را در زمستان یا پاییز استفاده کنیم و یا خوراکی های مناسب فصل زمستان را در فصل تابستان مصرف کنیم حتماً برای سلامتی مان مشکل ساز خواهد شد.
در فصل زمستان برای اینکه حرارت بدن کمی بالا رود بهتر است ادویه جات بیشتر استفاده کنیم مثل مصرف فلفل، زنجبیل و دارچین به همراه غذاها و یا به صورت دمنوش(مانند دمنوش دارچین) تا کمی حرارت بدن در زمستان افزایش پیدا کند.
در همین فصل پاییز میوه هایی داریم که در این فصل می روید و مناسب مصرف برای همین فصل هستند مانند میوه های بِه، انار و خرمالو که مناسب مصرف برای همین فصل است.
مثلاً مصرف میوه بِه در این فصل هم تقویت معده می کند، هم تقویت قلب می کند و هم تقویت مغز می کند.
تخم بِه را نیز در این فصل که فصل سرماخوردگی و سرفه است می توانید داخل آب جوش بریزید تا لعاب بیاندازد که به خصوص برای سرفه های خشک مفید و مؤثر است. 
زمان: 04:27