سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 369393

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 47

درباره سلامتی

 
از ابلهى است پیش از توانا بودن شتابیدن ، و پس از فرصت داشتن درنگ ورزیدن . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 94/9/28::: ساعت 6:13 عصر
 نکته های کوتاه از سلامت/3

جلسه سوم: راه علاج سینوزیت، ترشحات پشت حلق و کبد چرب در طب سنتی

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
زمان و مکان: 8 آذر 1394 - مهدیه دانشگاه
 در رساله ذهبیه امام رضا(علیه السلام) توصیه شده که در ماه آذر صبح ها ناشتا آب   جوش مصرف کنیم. فلسفه چنین توصیه ای این است در فصل پاییز و زمستان معمولاً موارد ابتلاء به سرماخوردگی زیاد می شود و ترشحات پشت حلقی افزایش پیدا می کند؛ تجمع این ترشحات در ناحیه حلق و معده - که باعث سوء هضم، ضعف سیستم گوارشی و ضعف سیستم مغز و  اعصاب می شود- نیاز به شستشو دارد که نوشیدن  آب جوش ناشتا باعث شستشوی این ترشحات جمع شده در دستگاه گوارش می شود.
لذا از معضلات مهم همین ترشحات پشت حلق و سینوزیت است که برخی در فصل سرما و برخی دیگر هم در تمام سال با آن درگیر هستند.
یکی از دلائل وجود این ترشحات، مصرف برخی خوراکی هاست که باید از آن ها پرهیز نمود.
غذای فصل سرما باید با غذای فصل تابستان فرق داشته باشد. مصرف مداوم ماست و دوغ [که به دلیل سرد بودن مزاج آن ها، مصرفشان صرفاً در فصول گرم سال توصیه می شود] در همه فصول سال، این ترشحات پشت حلق را تشدید می کند.
یکی از عادت های غلط ما مصرف آب و نوشیدنی ها (نظیر آب، دوغ، شربت و یا خدای ناکرده نوشابه های گازدار) همراه غذاست که این امر موجب سوء هاضمه و اختلال در هضم  می شود و وقتی غذا خوب هضم نشد این غذای نیمه هضم شده در کبد رسوب می شود و موجب عارضه کبد چرب می شود که یکی از معضلات جدّی بشریّت امروز است و هیچ دارویی هم برای درمان آن وجود ندارد و تنها راه علاج آن اصلاح سبک زندگی و روش غذا خوردن است.
لذا توصیه ما برای پیشگیری و درمان این عارضه کبد چرب عبارت است از:
1.خوب جویدن غذا
2.حذف نوشیدنی  ها همراه غذا
به هیچ عنوان نوشیدنی ها همراه غذا نباید مصرف شود. مصرف نوشیدنی ها باید نیم ساعت قبل از غذا و یا یک ساعت پس از صرف غذا باشد.
اگر غذا را خوب بجویم آن قدر بزاق ترشح می شود که به راحتی غذا پایین می رود و دیگر نیاز به مصرف نوشیدنی ها همراه غذا نداریم چرا که بزاق دهان به اندازه یکی دو لیوان ترشح می شود.
این که در روایات فرمودند زمانی که سر سفره نشسته ایم جزو عمر ما محسوب نمی شود شاید یک مسأله اش همین باشد که غذا را با حوصله بخوریم و خوب بجویم و بدین ترتیب با عمل به این توصیه، طول عمر و سلامتی مان افزایش پیدا می کند.
مصرف آب سرد به خصوص در شب هنگام و ناشتا بسیار مضر است. مصرف آب یخ به خصوص در این زمان ها، هم به سیستم گوارش و هم به سیستم مغز و اعصاب و هم به خصوص به کبد ضرر می رساند.
به طور کلی در این موارد مصرف آب سرد بسیار مضر است:
1.هنگام خالی بودن شکم و ناشتا بودن
2.زمانی که ورزش کردید و بدنتان خیلی گرم است و عطش زیادی دارید که در این صورت به طور مستقیم به معده و کبد شما آسیب می رساند.
در این موارد اگر خیلی عطش دارید یا بعد از ورزش -که بدنتان خیلی گرم است- باید آب را جرعه جرعه و خیلی آرام بنوشید ضمن اینکه خیلی سرد هم نباشد.
زمان: 7 دقیقه