سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368061

  بازدید امروز : 24

  بازدید دیروز : 11

درباره سلامتی

 
خود رأیی ات، تو را می لغزاند و در مهلکه ها سرنگون می سازد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 97/6/20::: ساعت 6:23 عصر

نقد هفته نامه سلامت/22

یکی از بحث های چالش برانگیز در حوزه تغذیه سالم، بحث «نمک» است که از طرفی مصرف آن در احادیث و روایات مورد تأکید و تمجید قرار گرفته و از طرفی دیگر از سوی متخصصان تغذیه و پزشکان امروزی مورد نهی و نکوهش قرار می گیرد و این امر باعث سردرگمی مردم می شود که بالاخره این «نمک» مایه برکت سفره است که باید نسبت به مصرف آن اهتمام ورزید یا سمّ سفیدی است که باید از مصرف آن به شدّت اجتناب کرد؟ (1)

در هفته نامه سلامت، شماره 661 (2) خواننده ای می پرسد: « طبق حدیثی از معصومین (علیهم السّلام)، بهتر است قبل از مصرف غذا مقداری نمک خورده شود، در حالی که این روزها دائم توصیه می‌شود مصرف نمک را کم کنیم. بالاخره چه باید بکنیم و میزان مصرف نمک را به چه اندازه برسانیم؟» ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 97/4/6::: ساعت 11:39 صبح

نقد هفته نامه سلامت/21

در شماره قبل درباره تداخل مصرف ماست همراه مواد غذایی و اختلاف نظرها در این زمینه بحث کردیم (1)؛ در این شماره قصد داریم اختلاف نظرها درباره ترکیب شیر و موز و همچنین ترکیب شیر و کاکائو را بررسی کنیم.

در شماره 545 هفته نامه سلامت به نقل از یک متخصّص تغذیه آمده است: «یکی از عواملی که جذب کلسیم را کاهش می‌دهند، فیبرهای غذایی هستند و موز سرشار از فیبر است؛ بنابراین ریختن موز در شیر باعث کاهش جذب کلسیم می‌شود».

و البته در ادامه تأکید می کند: «امّا این بدان معنا نیست که اگر موز را با شیر مخلوط کنید، کلسیم شیر دیگر جذب نمی‌شود؛ بسیاری از افراد طعم و مزه شیر معمولی را دوست ندارند و آن را نمی‌خورند اما اگر افزودنی‌هایی مثل انواع میوه یا حتی کاکائو -که گفته می‌شود ترکیب‌های فنولی آن، جذب کلسیم را کاهش می‌دهند- به شیر اضافه شود، طعم آن را می‌پسندند و می‌خورند»

لذا وی معتقد است «مصرف شیرموز یا شیرکاکائو بسیار بهتر از آن است که فردی اصلاً شیر نخورد، چون به جز شیر و لبنیاتِ کم‌چرب، منبع قابل ذکری برای کلسیم نداریم و دریافت کمِ کلسیم شیر در شیرموز یا شیرکاکائو بسیار بهتر از اصلاً نرسیدن آن است.» (2) ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 97/4/2::: ساعت 4:21 عصر

تدبیر سلامت/47- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/3- آداب تخلّی+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 8 اردیبهشت ماه 1397- مسجد دانشگاه

جلسات قبل که خدمت دوستان بودیم ، بنا بر این شد که نکاتی از احادیث کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی که مربوط به سلامتی و طب می باشد، را توضیح دهیم.

روایت اولی که خدمت شما عرض می کنم، نهی از نگه داشتن ادرار است.

ما خیلی مواقع در شرایطی قرار می گیریم که مجبور می شویم ادرارمان را خیلی نگه داریم.

روایاتی که از امام رضا (علیه السّلام) هست درباره نهی کردن از نگه داشتن ادرار و مباحثی در مبانی طب جدید و قدیم دارد که نگه داشتن ادرار می تواند مشکلاتی برای مثانه و کلیه به دنبال داشته باشد.

به هر حال بعضی مواقع مدیران، معلّم ها و ... به دلیل شرایط خاصی که دارند بالاخره از آن زمانِ احساسِ دفعِ ادرار تا زمانی که به دستشویی بروند یک مقداری تأخیر می اندازند که هم به مثانه ها می تواند آسیب بزند هم در سنین بالا می تواند در ایجاد بیماری پروستات نقش داشته باشد . ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 97/4/2::: ساعت 4:14 عصر

تدبیر سلامت/46- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/2-آداب استراحت+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: اول اردیبهشت ماه 1397- مسجد دانشگاه

یک بحثی که در کتاب مفاتیح الحیات، حضرت آیت الله جوادی آملی مطرح کردند، استراحت مناسب است؛ یعنی یکی از عوامل موثر در سلامتی، خواب و استراحت مناسب است.


روایاتی هم ذیل این بحث آورده اند که منع کردند از اینکه بی خوابی و بیداری بی خودی بکشیم؛ به جز گاهی استثناء ممکن است برای برخی پیش بیاید یا مثلاً شیفت کاری طوری است که فرد باید مثلاً در بیمارستان یا ... بیدار بمانند. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 97/4/2::: ساعت 4:0 عصر

تدبیر سلامت/45- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/1-آداب تغذیه سالم/1

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 5 اسفند ماه 1396- مسجد دانشگاه

یکی از کتاب هایی اخیراً از مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله جوادی آملیچاپ شده، این کتاب مفاتیح الحیات است که بخش های مختلفی را زمینه سبک زندگی دارد و یک بخش آن هم در رابطه با حوزه سلامت است .

روایت اول که از امیر المومنین (علیه السّلام) نقل کرده اند، فرموده اند که هرکس غذای پاکیزه بخورد و به خوبی آن را بجود و پیش از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشد و به موقعِ تخّلی، خودداریِ مزاج نکند، جز در هنگام مرگ بیمار نگردد. پس بنابراین: ادامه مطلب...