سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368051

  بازدید امروز : 14

  بازدید دیروز : 11

درباره سلامتی

 
بی گمان در سوره حمد، کلماتی جامع ازخیر و حکمت در امور دنیا و آخرت گرد آمده است که نظیر آن رادر هیچ کجا نمی توان یافت . [امام رضا علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/8/21::: ساعت 10:44 صبح
تدبیر سلامت/ 33- آداب غذا خوردن در اسلام و پیشگیری از کبد چرب+صوت
سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان:  6 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
یک شخصی از امیرالمؤمنین(علیه السّلام) سؤال کرد که تمام علوم در قرآن آمده امّا چرا طب در قرآن نیست؟
 
حضرت فرمودند یک آیه در قرآن هست که کُلّ علمِ طب را در خودش جمع کرده و آن بخشی از آیه «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» است.
 
بیماری هایی که الآن در دنیا شایع هست(مثلاً در کشور ما و تقریباً کل دنیا حدود 30 درصد ابتلاء به کبد چرب وجود دارد!، یعنی از هر سه نفر شما سونوگرافی بگیرند، یکی از آن ها کبد چرب دارند)، بیماری هایی مثل دیابت ، فشار و چربی خون، سکته های مغزی و قلبی و اینها همه با این آیه ارتباط دارند.
 
تقریباً منشأ تمام این ها رعایت نکردن قوانین خوردن و آشامیدن است .
 
بخشی از بیماری ها، ناشی از سوءتغذیه است؛ یعنی شخص باید غذاهایی را می خورده که نخورده است(حالا یا در دسترسش نبوده مثل مردم میانمار و یمن و ... و یا دلایل دیگر).
 
یک بخش دیگری از بیماری ها ناشی از مسائل پرخوری و زیاده روی در خوراک است؛ یا اینکه ما حجم مواد غذایی زیادی می خوریم و یا در خوردن بعضی از مواد غذایی زیاده روی می کنیم.
 
مثلاً عموم ما در نوشیدن چای اسراف می کنیم؛ زمان صبحانه، بعد ناهار، موقع گپ زدن، بعد شام و ... همینطور به بهانه های مختلف چایی می خوریم؛ یعنی عملاً با اسراف در خوردن چای، به این آیه قرآن عمل نمی کنیم.
 
مثلاً همین کبد چرت که مثال زدم ناشی از دو یا سه دستور از دستورات ساده اسلامی است.
 
اکثر بیمارانی که به بنده مراجعه می کنند دچار سوءهضم و مشکلات معده هستند و اکثراً نفخ دارند؛. یعنی غذا در معده خوب هضم نمی شود و غذای نیمه هضم شده در کبد تبدیل به کبد چرب می شود.
 
الآن یک پایان نامه ای دانشجوی ما راجع به همین موضوع کار کرده است و یک داروی گیاهی داریم تولید می کنیم تا کبد چرب بدون مداخله، درمان شود.
 
حالا آن دستورات ساده اسلامی چیست؟!
 
اول از همه غذایتان را خوب بجوید؛ اکثر ما می گوییم وقت نداریم و هول هولکی و با سرعت غذا می خوریم.
 
دوم اینکه اکثر ما زمان غذا خوردن، نوشیدنی می خوریم و این کار هضم غذا را دچار اختلال می کند.
 
وقتی دستگاه گوارش ما سرد می شود، قدرت هضم آن پایین می آید و باعث می شود غذای نیمه هضم شده تحویل خون شده و به تبع آن مبتلا به کبد چرب بشویم.
 
رعایت همین نکات(مثل خوب جویدن و آب نخوردن همراه با غذا) می تواند شیوع کبد چرب را در کشور ما کاهش دهد.