سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368511

  بازدید امروز : 24

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
[ و این معنى به لفظى دیگر از آن حضرت روایت شده است که : ] دل بیخرد در دهان اوست و زبان خردمند در دل او [ و معنى هر دو یکى است . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 91/5/25::: ساعت 4:22 عصر

نقد هفته نامه سلامت(2)
در شماره 378 هفته نامه سلامت در صفحه "موضوع ویژه" با یادداشت هایی از سه متخصص و سه مسؤول به معضل ریزگردها پرداخته شده.
یک متخصص ایمونولوژیست پس از ذکر عوارض این ریزگردها می گوید: "حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که اگر مجبور شدید در روزهایی که حجم ریزگرد‌ها یا آلودگی هوا بالاست از منزل خارج شوید، تکلیفتان چیست؟ پاسخ شما نکاتی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم"
سپس در قالب 9 مورد تکلیف ما را مشخص می کند که در سه مورد آن تکلیف ما هنگامی که مجبور شدیم علی رغم بالا بودن حجم ریزگردها و آلودگی هوا از منزل خارج شویم، این است که از منزل خارج نشویم و یا ساعات حضور در بیرون از منزل را به کمترین حد برسانیم!
دو مورد دیگر از توصیه های خارج از منزل نیز به اقدامات لازم هنگام حضور در منزل اختصاص دارد.
دو مورد دیگر از این توصیه ها اختصاص به لزوم استفاده از ماسک در خارج منزل دارد و می گوید:"... حتماً از یک یا حتی دو ماسک مناسب برای پیشگیری از ورود گرده‌ها به داخل دهان، بینی و ریه‌هایتان کمک بگیرید."

در همان صفحه یک متخصص بیماری های عفونی نیز در پایان یادداشت خود، توصیه به استفاده از ماسک های مناسب می کند ولی باز هم عنوان نمی شود که این ماسک های مناسب چه نوع ماسک هایی هستند.

اما در انتهای جزوه ای که از سوی مرکز سلامت محیط و کار در سایت وزارت بهداشت منتشر شده، آمده است:"ماسکهای کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند جلوی ورود ذرات ریز گرد و غبار به سیستم تنفسی ما را بگیرند و بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود." سپس با ذکر نام ماسک های مناسب و درج تصاویری از آن ها، نکاتی را نیز هنگام استفاده از این ماسک ها ذکر می کند که توجه شما را به مطالب این جزوه جلب می کنم: پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت

نکته دیگری که هنگام اجبار به خروج از منزل در شرایط آلودگی هوا توصیه می شود رعایت کنیم شامل توصیه های غذایی است که از سوی کارشناسان تغذیه مطرح می شود که در این زمینه توجه شما را به مقاله ای با عنوان "راهکارهای تغذیه در آلودگی هوا" در ماهنامه شماره 120دنیای تغذیه (اردیبهشت ماه 1391) جلب می کنم.

البته شاید هفته نامه سلامت هم قبلاً به دو مورد اخیر(نوع ماسک و تغدیه مناسب) پرداخته باشد که بنده حضور ذهن ندارم.

------------------
این یادداشت به فهرست نوشته های برگزیده در مجله پارسی نامه افزوده شده است.