سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368561

  بازدید امروز : 74

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
شایسته است که دانش مرد بر گفتارش افزون و خردش بر زبانش چیره باشد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 101/10/15::: ساعت 4:42 عصر

همایون سلحشور فرد، کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

درخواست اخیر سازمان سنجش برای قطع اینترنت به منظور جلوگیری از تقلّب در زمان برگزاری آزمون کنکور سراسری، مانند کاری است که وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و پزشکانِ پوزیتیویست برای مقابله با ویروس کرونا می‌کنند.

سوزن هر دو گروه فقط روی صورت مسأله (تقلّب و ویروس) گیر کرده است و کاری به تبعاتِ تصمیماتِ تک‌جانبه‌نگرانه خود در زندگی مردم ندارند.

به جای تلاش در جهت ایجاد و تقویت عوامل مؤثر بر سلامت، حذف و یا کاهش عوامل مستعدکننده بیماری، آموزش سبک زندگی سالم و تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس، فقط می‌گویند ماسک بزنید، واکسن بزنید، با یکدیگر دست ندهید، جایی نروید، با همدیگر حرف نزنید، دورهمی نداشته باشید، از یکدیگر فاصله بگیرید، مناسک ملّی و شعائر دینی را تعطیل کنید، حتی حضور در اجتماع را به صفر برسانید و خلاصه این که از ترس کرونا بمیرید !

حالا سازمان سنجش فقط 2 ساعت می‌خواهد روش تمرکز صرف روی صورت مساله به جای زمینه‌سازی برای حل جدّی و اساسی آن را به کار ببرد، همه اعتراض می‌کنند امّا وقتی متخصصان و مسؤولانِ تک‌جانبه‌نگرِ حوزه سلامت حدود 2 سال زندگی و روابط اجتماعی مردم را با انواع پروتکل‌های غیرهمه‌جانبه‌نگرانه و ضدّاجتماعی‌شان در معرض تهدید قرار می‌دهند، هیچ‌کس جرأت انتقاد ندارد و هر کسی هم که نقدی را مطرح کند، به وی برچسب ضدّعلم می‌زنند !

وقتی گفته می‌شود باید به زندگی با ویروس کرونا عادت کنیم، پس سیاست‌های مبتنی بر حمله به ویروس و مهار آن همانند گذشته و همانند سایر کشورهایی که سفت و سخت تر از ما این سیاست ها را پیاده کردند، محکوم به شکست است و نمی‌شود کسب و کار و آداب و مناسک و روابط اجتماعی را از ترس ویروس کرونا و موج‌های یکی پس از دیگری آن تعطیل کرد.

بلکه باید ضمن آموزش صحیح (و نه آموزش هایی که مردم را دچار ترس و وسواس کند)، با انجام انواع مداخله‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی از سوی مسؤولان و متخصصان همه حوزه‌ها، بسترسازی‌های لازم را برای اصلاح سبک زندگی و اتخاذ رفتار سالم از سوی مردم فراهم کرد تا جسم و جان رنجور و له شده آنان زیر بار چرخ‌های توسعه ناموزون و مقلّدانه و غیرمبتنی بر آموزه‌های خودی، در برابر هر عامل بیماری‌زایی تقویت شود و آسیب‌پذیری‌شان در برابر هر ویروس جدید و قدیم کاهش یابد.

 همین یاددشت در هفته نامه سلامت: نسخه وب - نسخه چاپی

همین یادداشت در سایت طب شیعه