سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368510

  بازدید امروز : 23

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
بنى امیه را مهلتى است که در آن مى‏تازند ، هر چند خود میان خود اختلاف اندازند . سپس کفتارها بر آنان دهن گشایند و مغلوبشان نمایند [ و مرود مفعل است از « ارواد » و آن مهلت و فرصت دادن است ، و این از فصیح‏ترین و غریبترین کلام است . گویى امام ( ع ) مهلتى را که آنان دارند به مسابقت جاى ، همانند فرموده است که براى رسیدن به پایان مى‏تازند و چون به نهایتش رسیدند رشته نظم آنان از هم مى‏گسلد . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 99/6/20::: ساعت 3:55 عصر

قبل از شیوع بیماری کرونا در کشور بسیاری از مدارس فاقد مربّی بهداشت بودند و پس از آن نیز نه تنها به این مقوله مهم توجهی نشد بلکه پیرو تعطیلی و  غیرحضوری شدن آموزش، برخی از مدارسی هم که مربّی بهداشت داشتند برای کاهش بار مالی خود با آن ها لغو قرارداد کردند، در حالی که می توانستند از ظرفیت آن ها برای آموزش غیر حضوری به دانش آموزان استفاده کنند و اصول ساده پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا را به آن ها آموزش بدهند.

بنابراین با تعطیلی آموزش حضوری، نه تنها مدارس بی نیاز از مربّی بهداشت نبودند، بلکه باید حتی مدارس فاقد مربّی بهداشت نیز به هر طریقی یک کارشناس بهداشت را به کار می گرفتند تا در صورت بازگشایی مدارس غافلگیر نمی شدند و همه تدابیر و برنامه ریزی ها و اقدامات لازم را در فرصت مقتضی تعطیلات 6 ماهه انجام می دادند. 

اما متأسفانه این مهم انجام نشد و با اعلام بازگشایی مدارس و از سرگیری آموزش حضوری - علی رغم تصمیمات قبلی مبنی بر تداوم آموزش غیرحضوری- مسؤولان مدارس غافلگیر شدند و بسیاری از آن ها برای رفع نگرانی والدین دانش آموزان دست به اقدامات و ابتکارهای غیرکارشناسی شتابزده زدند به طوری در چند ثانیه از گزارش خبری رسانه ملّی موارد ذیل به چشم می خورد: ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 99/5/30::: ساعت 6:39 صبح

دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در آستانه ما عزای حسینی دستورالعملی صادر کرده است (+) که ضمن جامع و کامل بودن آن از نظر پرداختن به موضوعات مختلف و درگیر کردن بسیاری از دستگاه های ذیربط، نقدهایی بر آن وارد است که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد. 

1- نکاتی درباره اماکن بدون مجوز و رعایت یک چهارم ظرفیت: 

در بخش سوم دستورالعمل بر لزوم برنامه ریزی مراسم دارای مجوز کارگروه صرفاً در اماکن و فضاهای باز تأکید شده است و در تبصره 3 آن، برگزاری نماز در اماکن سربسته را با رعایت پروتکل های بهداشتی -از جمله یک چهارم ظرفیت- بلامانع می داند.

نکته حائز اهمیت در این خصوص این است که نحوه برخورد با اماکن بدون مجوز در این دستورالعمل مشخص نشده است و صرفاً در بخش ششم مربوط به ضمانت اجرا، در مرحله آخر به لغو مجوز پس از تذکر کتبی و معرفی به مرجع قضایی اشاره می شود و این به معنی آن است که ظاهراً نظارت و برخورد با تخطی از پروتکل های بهداشتی فقط محدود به اماکن دارای مجوز است و در خصوص اماکن دارای مجوز نیز مراحل به گونه ای است که چه بسا اگر سرعت عمل در برخورد نباشد، دیگر بازدارنده در زمان مقتضی نخواهد بود.

نکته بعدی اینکه قبلاً نه فقط برای برگزاری نماز بلکه به طور کلی برگزاری مراسم عزاداری با حضور یک چهارم ظرفیت از سوی معاون بهداشتی وزیر بهداشت و ستاد ملی کرونا در اماکن سربسته بلامانع اعلام شده بود: ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 99/4/16::: ساعت 3:3 عصر

این روزها با توجه به شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید-19) مصرف مواد ضدعفونی کننده افزایش یافته است و حتی در خارج از چرخه تولید رسمی نیز گاهی در قالب گروه های جهادی، محلول های ضدعفونی کننده بطری بندی شده و در بین مردم توزیع می شود.

این در حالی است که عرضه هر نوع ماده شیمیایی علاوه بر مشخصات محصول و درج تاریخ تولید و مصرف، باید حاوی اطلاعاتی در خصوص چگونگی مصرف آن، احتیاط های لازم و راهنمای موارد ایمنی نیز باشد ولیکن در حال حاضر تولید، بسته بندی و توزیع این محصولات معمولاً به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا در کشور، با عجله صورت می گیرد و توصیه ها و هشدارهای کافی روی آن درج نمی شود.

لذا جا دارد از این پس قدری تأمل کنیم و اجازه ندهیم تهدیدهای تازه ای در دراز مدت گریبان گیر مردم عزیزمان شود. ادامه مطلب...