سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368596

  بازدید امروز : 109

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 95/9/29::: ساعت 3:35 عصر
نکته های کوتاه از سلامت/ 19- تدابیر پیشگیری و درمان سردرد در طب سنّتی/1
 تدابیر پیشگیری و درمان سردردهای ناشی از سرما
 سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 13 آذر ماه 1395- مهدیه دانشگاه
 
سردرد از دیدگاه طب سنتی چند دسته تقسیم می شود.
یک نوع از سردرد ها نوع سرد هستند و برخی نوع گرم می باشند.
 سردرد سرد یعنی چه؟! یعنی سردردی که در اثر سردی هوا و خوردن سردی ها افزایش پیدا می کند.
 مثلاَ شما به حمّام رفتید و وقتی که از حمّام بیرون می آیید، هوای بیرون سرد است و باد به پیشانی شما می خورد و دچار سردرد می شوید؛ این یک نوع سردرد سرد است.
 یک نوع دیگر اینست که شما سرما می خورید و خلط در سینوس های شما جمع می شود و دچار سردرد می شوید.
 هر دوی این ها سردرد سرد است منتهی این ها با هم تفاوتی دارند. ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 95/9/24::: ساعت 10:25 صبح

لیوانِ همراه داشته باشیم
لیوان، همراه داشته باشیم

سلامت و سبک زندگی/6
لیوانِ همراه به جای یک بار مصرف/1

یکی دیگر از آسیب های سبک زندگی ما در سال های اخیر، رواج استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف است.

ممکن است گفته شود شستشوی حجم بالایی از ظروف در پذیرایی ها موجب مشقت و اتلاف وقت می شود.

اما بر فرض که این توجیه قابل قبول باشد، به نظر نمی رسد قرار دادن لیوان های یک بار مصرف در کنار آبخوری ها برای یک آب خوردن ساده توجیه منطقی داشته باشد.

در یکی از دانشگاه ها مرتب با این اعتراض مواجه بودیم که چرا کنار آبسردکن ها لیوان یک بار مصرف قرار داده نشده؛ لذا در یک اقدام عملی ساده به منظور فرهنگ سازی در زمینه جلوگیری از مصرف بی رویه لیوان های یک بار مصرف، اقدام به انتشار یک پیام بهداشتی با مضمون ترغیب افراد برای به همراه داشتن لیوان شخصی نمودیم.

در این پوستر -که روی بدنه اکثر آبسردکن های دانشگاه نصب شده است- «به همراه داشتن لیوان شخصی» عاملی در جهت کاهش تولید زباله و حفاظت از محیط زیست عنوان شده و زباله های پلاستیکی نیز تهدیدی برای محیط زیست تلقّی شده است (چرا که تجزیه آن ها در طبیعت دست کم به 500 سال زمان نیاز دارد):

اگر به فکر «آسیب شناسی سبک زندگی» هستیم باید بدانیم استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف ناشی از روحیه راحت طلبی  و تقلید ناروا از فرهنگ بیگانه است و این موارد در واقع آسیب های سبک زندگی ماست.

اگر در پی «اصلاح الگوی مصرف» هستیم باید بدانیم ضرورت اصلاح الگوی مصرف ایجاب می کند در این زمینه بازنگری کنیم و تردید را کنار بگذاریم؛ چرا که ما باید با توجه به آموزه های قرآنی و اسلامی در زمینه پرهیز از اسراف و حفظ محیط زیست، بیشتر از بیگانگان در این باره دغدغه داشته باشیم.

این در حالی است که بر اساس تصویب لایحه ای جدید در دولت فرانسه، استفاده از ظروف پلاستیکی در این کشور به تدریج تا سال 2020 میلادی ممنوع خواهد شد و تولید کنندگان ظروف یک بار مصرف باید در ساخت این نوع ظروف از مواد بیولوژی تجزیه پذیر استفاده کنند.

و اگر به دنبال اقدام و عمل در زمینه «اقتصاد مقاومتی» هسیم باید بدانیم اساسی ترین و ساده ترین شرط تحقّق این شعار در زمینه مدیریت مواد زائد جامد، «کاهش تولید زباله» است و ترویج استفاده از لیوان شخصی- که تهیه انواع سبک و کم حجم آن نیز امکان پذیر است- را می توان اقدامی در این جهت ارزیابی نمود.

و در نهایت در صورت ضرورت استفاده از لیوان های یک بار مصرف نیز لازم است به منظور حفاظت از محیط زیست و احترام به قانون، از انواع بیوپلیمر گیاهی(بر پایه نشاسته ذرت) استفاده شود.

قابل ذکر است طبق مصوبه کمیسیون فرهنگی هیأت دولت در سال 1389، کلیه دستگاه های دولتی ملزم به جایگزینی ظروف یک بار مصرف بر پایه گیاهی(زیست تجزیه پذیر) به جای انواع پلیمری(پلاستیکی) شده اند که این امر به خصوص در موارد استفاده از آب جوش و مواد غذایی داغ به جهت ورود منومرهای سرطانزا به بدن افراد و تهدید سلامتی آنان، حائز اهمیت بیشتری است.

پیوند گزارش در سایت دانشگاه


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 95/9/11::: ساعت 4:37 عصر

نقد هفته نامه سلامت/19 

هفته نامه سلامت در شماره 596، صفحه 31(با عنوان «زیبایی») متنی را ترجمه کرده تا نسخه و راهنمایی باشد برای خانم‌هایی که صورتشان درشت است و ممکن است دوست داشته باشند چهره‌شان را باریک‌تر و ظریف‌تر جلوه دهند!

خُب، ظاهراً به سلامتی همه مشکلات مربوط به سلامت خانم ها حل شده و فقط همین مانده که چه مُدل مویی را انتخاب کنند تا صورتشان چاق به نظر نیاید!

با این نسخه های فانتزی از سر بی دردی، باید هم مسؤولین این هفته نامه از فروش نشریه شان در جنوب شهر ناامید شوند!

نگرانی بابت سلامت طبقه ای خاص

پرداختن به علائق طبقه ای خاص

نسخه های فانتزی برای طبقه ای خاص

همه این ها باعث می شود اگر هم این نشریه گزارش و مطلب خوبی راجب مشکلات اساسی جامعه در حوزه سلامت منتشر کند و یا به آموزش رفتارهای زندگی سالم بپردازد، توجّه آحاد جامعه را به خود جلب نکند.

قطعاً با این خاص گرایی ها و فاصله از توده های مردم، توفیق چندانی در جهت توسعه آموزش و ارتقاء سلامت همگانی حاصل نخواهد شد.


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/8/28::: ساعت 7:41 صبح

نکته های کوتاه از سلامت/ 18-پیشگیری و درمان دیابت در طب سنّتی+صوت

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 22 آبان ماه 1395- مهدیه دانشگاه  


بسم الله الرحمن الرحیم

چند نکته ی کوتاه راجع به دیابت . چرا دیابت ؟ بدلیل اینکه همه ما که اینجا نشسته ایم، تعداد قابل توجه دوستان جوان ما در آینده -طبق آماری که وجود دارد- مبتلا به دیابت می شوند و این یک خطری هست که سلامت جامعه را تهدید می کند .

الآن الحمدالله جوانان مبتلا به چنین مشکلی نیستند ولی تعداد قابل توجهی از عزیزان ما ممکن است دچار این عارضه بشوند و این مسأله قابل پیشگیری است .

کسی که دیابت گرفت، آن موقع دچار علائم مختلف از جمله عوارض چشمی می شوند و خدای نکرده بعداً بعضی ها بیناییشان را از دست می  دهند  و پاها قطع می شود و گرفتاری زیادی دارد .

خُب، چه کار بکنیم که به چنین بیماری ای مبتلا نشویم ؟ ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/8/21::: ساعت 11:0 عصر

نقد هفته نامه سلامت/18

هفته نامه سلامت که با هدف فرهنگ سازی سلامت منتشر می شود برای جلب توجه مردم سعی دارد به نوعی علائق، سلائق و چهره های محبوب مردم را به موضوع سلامت پیوند دهد اما متأسفانه در به کارگیری این ترفند قدری ناشیانه و ناعادلانه عمل می کند و فقط به سوژه های مورد علاقه قشری خاص می پردازد.

چند روز قبل در نمایشگاه مطبوعات لحظاتی پس از سلام و احوال پرسی با یکی از مسؤولان نشریه در مقابل غرفه شان توقف کردم. آن مسؤول محترم برای برخی از مراجعه کنندگان که درباره نحوه توزیع نشریه پرسیده بودند توضیح می داد با توجه به اینکه نشریه در جنوب شهر به فروش نمی رود به طور کلی توزیع آن را در پایین شهر متوقف کردیم.

آری، چندان هم دور از انتظار نبود؛ نه از این جهت که مردم جنوب شهر بودجه کافی برای خرید نشریه ندارند و یا اینکه حاضر نیستند برای بالا بردن آگاهی های خود در زمینه  سلامت هزینه کنند، بلکه از این جهت که علائق، سلائق و چهره های محبوب طبقه بورژوازی مرفّه - که هفته نامه سلامت برای جلب توجه مردم به آن ها می پردازد- برای طبقه مستضعف جامعه، سوژه و مسأله نیست.

در برخی یادداشت های قبلی(*) مفصّل در این باره بحث کردم و نمونه هایی را نیز ذکر کردم.

در جدیدترین مورد و آخرین شماره-که همانروز در نمایشگاه مطبوعات، مسؤول محترم آن نشریه در اختیارم قرار داد- در شماره 596، صفحه 8، اولین سوژه دوربین سلامت به اعلام خبر ابتلای وال کیلمر (بازیگر فیلم‌هایی مثل بتمن، اسکندر و گمشده) به سرطان حنجره اختصاص دارد.

شما تصوّر می کنید برای مردمی که هنوز تازیانه های شیطان بزرگ را بر گُرده خود احساس می کنند و برای حفظ انقلاب خود در برابر شرارت های استکبار جهانی هزینه ها داده اند و می دهند، باید سلامت سربازان رسانه ای نظام سلطه(یا همان بازیگران هالیوود) مسأله باشد؟

پی نوشت:

*-نمونه برخی یادداشت های قبلی:
1- از هالیوود دوستی تا دغدغه سبک زندگی ایرانی
2- از ماستکتومی آنجلیاجولی تا غربت استاد ابرآویز!


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 95/8/19::: ساعت 9:51 صبح

photo_2010-01-01_09-32-47.jpg
صوت: سلامت سفر و پیاده روی اربعین/1
سخنرانی دکتر اسماعیلی(متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد)
15 آبان ماه 1395 در مهدیه دانشگاه شاهد، به مدت 06:10

صوت: سلامت سفر و پیاده روی اربعین/2
سخنرانی دکتر اسماعیلی(متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد)
15 آبان ماه 1395 در کارگاه آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه شاهد، به مدت 30:26
 

صوت: تدابیر پیاده روی اربعین/1
برنامه رادیویی «سلامت در خانواده» با کارشناسی دکتر میرغضنفری(متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش)
 11 آبان ماه 1395 در رادیو معارف، به مدت 12:35
 

 صوت: تدابیر پیاده روی اربعین/2
برنامه رادیویی «سلامت در خانواده» با کارشناسی دکتر میرغضنفری(متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش)
18 آبان ماه 1395 در رادیو معارف، به مدت 11:27


کلیپ تصویری: توصیه های مهم دکتر حسیت خیراندیش(متخصّص طب سنّتی) برای پیاده روی اربعین 

موکب اطباء طب سنتی در پیاده روی اربعین

بسته آموزشی وزارت بهداشت با موضوع «سلامت زائران عتبات عالیات در اربعین حسینی»

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 95/8/9::: ساعت 6:46 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 16- تدابیر پیشگیری از بیماری ها در فصل پاییز    

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 8 آبان ماه 1395- مهدیه دانشگاه  

طبیعت فصل پاییز سرد و خُشک است. بنابراین برای اینکه افراد در این فصل کمتر بیمار شوند تدابیری که برای خودشان می اندیشند باید تدابیر گرم و تر باشد. به این معنا که خوراکی ها عموماً طبیعت گرم و تر داشته باشند. از مصرف غذاهای با طبیعت سرد باید پرهیز شود. میوه های تابستان الان فصلش نیست و زمانش گذشته است؛ به هیچ عنوان سراغ میوه های تابستانی دیگر نباید رفت.

علاوه بر این توصیه های کلی فصلی، ما توصیه های ماهانه را هم بر اساس رساله ذهبیه امام رضا (علیه السّلام) عرض می کردیم.
در مورد ماه دوم پاییز چند نکته را حضرت فرمودند که رعایت کنیم:

1- خونگیری های مثل فصد را ترجیحاً اگر ضرورتی ندارد در این ماه انجام ندهیم.

2-از خوردن داروهای مُسهل باید بپرهیزیم چون این فصل خودش خشک هست و چون با مصرف داروی مسُهل، رطوبت بدن کاهش پیدا می کند، این خشکی در بدن تشدید می شود.

3-مصرف گوشت های چرب در این ماه خوب است. علی رغم اینکه مرتب در رادیو و تلویزیون و ... علیه چربی و روغن و ... تبلیغ می شود، ولی در این ماه به  دلیل اینکه فصل سرد و خُشک است، بدن شما نیاز به انرژی بیشتری دارد؛ هم برای گرم کردن و هم نیاز به چربی دارد برای اینکه رطوبت بخشی بکند. یکی از مشکلات شایع در این ماه، خُشکی پوست است که بسیاری از افراد از خُشکی پوست و اگزما می نالند؛ یکی از توصیه هایی که کمک می کند این مشکلات حل شود خوردن گوشت های چرب است؛ البته همراه با ادویه جاتی که کمک بکند به سوخت و ساز چربی

4- خوردن انار ملس به خصوص بعد از غذا؛ چون هم به هضم غذا کمک می کند و هم خون را از حالت غلضتی که ایجاد می شود، خارج می کند. معمولاً توصیه طب سنّتی این است که میوه ها را قبل از غذا مصرف کنید امّا در این فصل به دلیل اینکه نوع میوه هایی که به آن دسترسی دارید مثل انار و به و خرمالو و ... میوه هایی هستند که مصرف آن ها بعد از غذا به هضم آن کمک می کند، توصیه شده که بعد از غذا مصرف شود.

5-توصیه دیگری که فرمودند این است که از نوشیدن زیاد آب پرهیز کنید؛ قبلاً هم گفتیم این تبلیغ زیادی که راجب مصرف روزی 8 لیوان آب می شود واقعاً مبنای علمی ندارد. هیچ مبنای علمی ندارد که به همه آدم ها در همه مناطق دنیا در فصل های مختلف سال با طبایع مختلف، به همه بگوییم روزی 8 لیوان آب مصرف کنید! در این ماه توصیه مهم این است که نوشیدن آب را یک مقداری کاهش دهیم.   ورزش هم خوب است؛ چون فصل سردی است و بعد آن هم زمستان را در راه داریم؛ گوشت چرب بخورید، روی آن هم انار ملس بخورید، ورزش هم بکنید.   إن شاءالله که همیشه سالم باشید.  

دریافت فایل صوتی با موضوع:
تدابیر پیشگیری از بیماری ها در فصل پاییز


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/8/7::: ساعت 5:7 عصر

نقد هفته نامه سلامت/17

در شماره 523 هفته نامه سلامت(صفحه با خوانندگان)، یکی از سؤالات مربوط به واژه «تراریخته» در محصولات غذایی است که دکتر آراسب‌ دباغ‌مقدم، متخصص بهداشت موادغذایی خیلی عادی و بدون هیچگونه اظهار تردیدی اینگونه پاسخ می دهد:

«تراریخته معادل کلمه ترانس‏ژنیک و به معنای غذاهایی است که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده ‏اند. به عبارت دیگر، مهندسان ژنتیک، ژن‏های نامطلوب محصولات گیاهی را از آن خارج و ژن‏هایی که از دید ما مطلوب است، به آن اضافه می‏کنند تا محصولی با کیفیت و ماندگاری بالا به دست بیاورند.

در اصلاح ژنتیکی معمولا کاری می‏کنند که محصول نسبت به آفت، سرما و گرما، خشکی بیماری و... مقاوم شود و در عین حال طعم و مزه بهتری داشته باشد. در نتیجه تولید محصولات تراریخته به سموم شیمیایی دفع آفات نباتی نیازی ندارد و از این جهت کاملا سالم هستند.

در کشورهای پیشرفته، طبق قانون، اگر محصولی ترانس‏ژنیک یا تراریخته باشد حتما باید روی بسته ‏بندی‌اش قید شود اما در ایران هنوز کار زیادی در این زمینه انجام نشده است.» (1)

اما چندی بعد در شماره 574 همین هفته نامه پرونده ای در صفحات «دیدبان سلامت» به بررسی موضوع «محصولات غذایی تراریخته» اختصاص می دهد که در آن مسؤولین و کارشناسان در خصوص سلامت این محصولات ابراز تردید می کنند و هُشدار می دهند:

آزادسازی تراریخته ها سلامت مردم را به خطر می اندازد / دکتر رحمت‌ا... حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران

«... در اتحادیه اروپا ضمن ممنوعیت کامل کشت این محصولات، ورود محصولات بالای 1درصد تراریختگی کاملا ممنوع بوده و کمتر از این مقدار هم نیازمند برچسب‌گذاری است. در این بین برخی از کشورها از جمله آمریکا به دلایل نامشخصی نسبت به تولید انبوه برخی از محصولات کشاورزی تراریخته اقدام کرده که البته می‌تواند ناشی از اهداف استعماری آنها نیز باشد ...

دکتر ظریف، وزیر امور خارجه برای روشنگری نسبت به خطرهای محصولات تراریخته در اسفند ماه 1378 طی نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهور وقت، نسبت به پیامدهای محصولات دستکاری ژنتیکی‌شده هشدار داده و تاکید کرده که «این محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی می‌تواند به‌عنوان سلاح علیه کشور مورد بهره‌برداری قرار‌ بگیرد به‌طوری که تولید‌کنندگان این محصولات قادرند به‌عنوان مثال با نصب ژن عقیمی روی گندم، نسلی از کشور را عقیم کنند.» ...

باید توجه داشته باشیم در مورد محصولات کشاورزی تراریخته به‌دلیل تاثیر مستقیم بر سلامت مصرف‌کنندگان و همچنین محیط‌زیست کشور، نباید شتاب‌زده عمل کرد، لازم است تا زمان آشکارشدن نتایج مستند تحقیقات علمی داخلی و بین‌المللی، فرآیند تولید انبوه و تجاری‌سازی این محصولات داخل کشور متوقف شود. چنانچه تولید محصولات تراریخته داخل کشور آزاد شود، سازمان‌های متولی بین‌المللی، ایران را در لیست کشورهای تولیدکننده محصولات کشاورزی تراریخته قرار خواهند داد که در نتیجه ممکن است در زمینه صادرات محصولات کشاورزی مشکلاتی ایجاد شود و در واقع یکی از مزیت‌های اصلی کشور در امر تولید و صادرات در معرض مخاطره قرار‌ گیرد ...»

اگر به محصولی شک کنیم، مجوز واردات نمی دهیم / گفت و گو با دکتر مهرناز خیراندیش، دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت در مورد چندوچون بررسی این محصولات و چالش‌های آن

«... ما هیچ نوع محصول تراریخته تولیدی‌ای نداریم و آنچه در حال حاضر در کشورمان تولید می‌شود به صورت آزمایش میدانی است و ما هنوز مجوز تولید هیچ محصول تراریخته‌ای را صادر نکرده‌ایم و تا زمانی که ما مجوز ندهیم، هیچ محصول تراریخته‌ای اجازه تولید در سطح تجاری را ندارد...»

تأثیر محصولات دستکاری شده ژنتیکی بر اکوسیستم / دکتر داوود حیات‌غیب، دکترای تخصصی محیط‌زیست و معاون دفتر پژوهش و توسعه فناوری سازمان حفاظت محیط‌زیست

«در کشور ما هیچ تحقیقی در مورد تاثیرات محصولات دستکاری‌شده روی اکوسیستم انجام نشده و مخاطراتی که ما بیان می‌کنیم، از نتایج تحقیقاتی است که در کشورهای دیگر انجام شده است. در سایت سازمان بهداشت جهانی به آلودگی ژنی در اثر کشت محصولات تراریخته اشاره شده است ...»

با تولید انبوه محصولات تراریخته کاملا مخالفم! / دکتر زهرا عبداللهی، متخصص تغذیه و رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

«با توجه به بحران جمعیت، تولید محصولات تراریخته راه‌حلی برای بهبود وضعیت تولید است اما مطالعات زیادی در دنیا انجام شده که تاثیر محصولات تراریخته را روی حیوانات بررسی می‌کند. 

این تحقیقات نشان می‌دهد غذاهای تراریخته مشکلات کبدی، کلیوی، پانکراس و حتی ناباروری ایجاد می‌کنند و می‌تواند باعث بروز سرطان شود. نتایج یکی از این مطالعات که روی موش‌ها انجام شده بود، نشان می‌داد نوزاد موش‌هایی که محصولات تراریخته مصرف کرده بودند بعد از 3 هفته از تولدش از بین می‌رفتند ...

  در دنیا هیچ بررسی دقیق علمی‌ای انجام نشده که نشان دهد محصولات تراریخته چه معایب یا محاسنی برای بدن انسان دارند و تا زمانی که این مطالعات انجام نشود، نمی‌توان تولید یا واردات آنها را آزاد کرد. سازمان جهانی بهداشت نیز گفته هنوز مستندات علمی محکمی در مورد تاثیر محصولات تراریخته انجام نشده، بنابراین احتمالا محصولات تراریخته می‌تواند سلامت مردم را تحت‌تاثیر قرار بدهد ... بنابراین تا زمانی که ما در مورد تاثیر یک ماده غذایی بر سلامت انسان و مشکلاتی که ممکن است ایجاد کند، اطلاعاتی نداریم نباید آن را وارد یا تولید کنیم.»

اما با وجود این همه هُشدارها و ابراز تردیدها در خصوص محصولات غذایی تراریخته، باز هم می بینیم که در شماره 577 این هفته نامه(صفحه با خوانندگان)، یک متخصص بیوتکنولوژی و اصلاح درختان(2) در پاسخ به سؤال یکی از خوانندگان درباره توت فرنگی های با ماندگاری بالا می گوید:

«توت‌فرنگی‌هایی که در حال حاضر در گلخانه‌ها تولید می‌شوند اصلاح‌شده و جدید هستند. این توت‌فرنگی‌ها درشت‌تر و سفت‌تر هستند و اصلاح‌شده‌اند که عمر بیشتری داشته باشند. خوردن این توت‌فرنگی‌ها منعی ندارد ...» (3)

البته گرچه عبارت «اصلاح شده و جدید» لزوماً به معنی تراریخته نیست ولی می تواند انواع تراریخته را هم شامل شود.

همچنین در شماره 590 (صفحه با خوانندگان) نیز یکی از خوانندگان درباره ذرت های بسیار نرم و شیرینی که به راحتی بخارپز می شود، می پرسد که «آیا این ذرت ها تراریخته است؟ ... آیا مصرف مرتب آن ها برای مصرف کننده مضر است؟»

و در پاسخ به این سؤال، یک متخصص فیزیولوژی و اصلاح سبزی ها(4) می گوید: «... این نوع ذرت که به آن ذرت شیرین می‌گویند از نظر ژنتیکی اصلاح‌شده است ... و مصرف مداوم آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند.» (5)

در انتها در این یک بام و دو هوای اظهار نظرات متخصصان، توجه شما را به دو نمونه از برنامه های رادیویی و تلویزیونی در این خصوص جلب می نمایم:

نقد و بررسی برنامه ششم توسعه با توجه به شاخص های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت / اشکال پنجم: نفوذ امنیتی شامل محصولات غذایی تراریخته/ رادیو معارف، 21 تیرماه 1395

نقد و بررسی برنامه ششم توسعه با توجه به شاخص های الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت / ادامه بررسی موضوع محصولات غذایی تراریخته/ رادیو معارف، 22 تیرماه 1395

دریافت میان‌برنامه‌های پخش شده در برنامه  ثریا با موضوع "محصولات تراریخت" در کیفیت‌های متفاوت

فیلم کامل برنامه «میزگرد موافقان و منتقدان محصولات تراریخت در برنامه ثریا» از سایت تلویبیون

فیلم و صوت کامل برنامه ثریا یا موضوع «محصولات تراریخته»از سایت ثریا

پی نوشت ها:

1- واژه های «تراریخته» و «فرادما» به چه معناست؟

2- دکتر عباس یداللّهی، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تربیت مدرس

3- مصرف توت فرنگی های جدید با ماندگاری بالا ضرر ندارد؟

4- دکتر رضا صالحی محمّدی، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران

5- ذرت تراریخته ضرر ضرر دارد؟

در خصوص لینک های مطالب هفته نامه سلامت ذکر این نکته ضروری است که قبلاً در این سلسله نقدها مستقیم از هفته نامه سلامت لینک می دادم ولی بعد متوجه شدم که سایت این نشریه به دلیل تغییراتی که در طراحی آن اعمال کرده، آرشیو کلیه مطالب قبل از سال 1393 را از دسترس خارج کرده است، لذا ناچار شدم محض احتیاط مطالب مورد نیاز را در وبلاگی به نام «کشکول سلامت» با برچسب گذاری موضوعات گردآوری کنم.

البته در پایان هر مطلب، لینک مربوط به آن را از سایت هفته نامه سلامت درج کرده ام. 


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 95/7/29::: ساعت 11:52 عصر

نقد هفته نامه سلامت/16

نگاه روانشناسان به مقوله شادی متأثر از آموزه های ترجمه ای تهی از معنویات و منحصر در شادی های ظاهری است تا جایی که حتی به تبع این ترجمه و به جای فهم و تأمل در سخن عارفان حق پرستی که گریه را بر هر درد بی درمان دوا می دانستند، می گویند «خنده بر هر درد بی درمان دواست»

و علی رغم اینکه آن عارفان، کیفیت و جهت آن گریه هدفمند را به روشنی بیان کرده اند اما این روانشناسان مقلد آموزه های غربی گاهی تأکید می کنند که بی دلیل، به هر بهانه ای الکی و بلند بخندید!

در این باره قبلاً اظهار نظرات برخی روانپزشکان و جامعه شناسان در هفته نامه سلامت را مفصّل مورد نقد و بررسی قرار دادیم(1)

این بار به نقد و بررسی یک پرونده دیگر در این رابطه می پردازیم. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/7/23::: ساعت 8:36 عصر

سلامت و سبک زندگی/5

سهل انگاری با نقاب مقدّسات/1

یکی از آسیب های سبک زندگی ما «سهل انگاری» در انجام امور و از آن بدتر، توجیه این سهل انگاری با نقاب تقدّسات است؛ یعنی یک نفر هم که در خصوص لزوم پرهیز از سهل انگاری برای پیشگیری از حوادث تذکر می دهد، سریع پشت سر مقدّسات مخفی می شویم.

در یکی از ماه های محرّم تصویری از داربست های نصب شده در کوچه مان را در یکی از شبکه های اجتماعی محلی قرار دادم و هشدار دادم پایه داربستی که وسط خیابان قرار داده شده به دلیل اینکه شب ها معمولاً چراغی روشن نیست و هیچ علامت شبرنگی هم وجود ندارد می تواند خطرساز باشد و باعث برخورد وسایل نقلیه با آن و ریزش کل داربست ها شود:


اما یکی از دوستان در پاسخ چنین تصویری فرستاد: ادامه مطلب...

 
   1   2      >