سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368455

  بازدید امروز : 60

  بازدید دیروز : 85

درباره سلامتی

 
زیور دانش، احسان است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 95/8/9::: ساعت 6:46 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 16- تدابیر پیشگیری از بیماری ها در فصل پاییز    

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 8 آبان ماه 1395- مهدیه دانشگاه  

طبیعت فصل پاییز سرد و خُشک است. بنابراین برای اینکه افراد در این فصل کمتر بیمار شوند تدابیری که برای خودشان می اندیشند باید تدابیر گرم و تر باشد. به این معنا که خوراکی ها عموماً طبیعت گرم و تر داشته باشند. از مصرف غذاهای با طبیعت سرد باید پرهیز شود. میوه های تابستان الان فصلش نیست و زمانش گذشته است؛ به هیچ عنوان سراغ میوه های تابستانی دیگر نباید رفت.

علاوه بر این توصیه های کلی فصلی، ما توصیه های ماهانه را هم بر اساس رساله ذهبیه امام رضا (علیه السّلام) عرض می کردیم.
در مورد ماه دوم پاییز چند نکته را حضرت فرمودند که رعایت کنیم:

1- خونگیری های مثل فصد را ترجیحاً اگر ضرورتی ندارد در این ماه انجام ندهیم.

2-از خوردن داروهای مُسهل باید بپرهیزیم چون این فصل خودش خشک هست و چون با مصرف داروی مسُهل، رطوبت بدن کاهش پیدا می کند، این خشکی در بدن تشدید می شود.

3-مصرف گوشت های چرب در این ماه خوب است. علی رغم اینکه مرتب در رادیو و تلویزیون و ... علیه چربی و روغن و ... تبلیغ می شود، ولی در این ماه به  دلیل اینکه فصل سرد و خُشک است، بدن شما نیاز به انرژی بیشتری دارد؛ هم برای گرم کردن و هم نیاز به چربی دارد برای اینکه رطوبت بخشی بکند. یکی از مشکلات شایع در این ماه، خُشکی پوست است که بسیاری از افراد از خُشکی پوست و اگزما می نالند؛ یکی از توصیه هایی که کمک می کند این مشکلات حل شود خوردن گوشت های چرب است؛ البته همراه با ادویه جاتی که کمک بکند به سوخت و ساز چربی

4- خوردن انار ملس به خصوص بعد از غذا؛ چون هم به هضم غذا کمک می کند و هم خون را از حالت غلضتی که ایجاد می شود، خارج می کند. معمولاً توصیه طب سنّتی این است که میوه ها را قبل از غذا مصرف کنید امّا در این فصل به دلیل اینکه نوع میوه هایی که به آن دسترسی دارید مثل انار و به و خرمالو و ... میوه هایی هستند که مصرف آن ها بعد از غذا به هضم آن کمک می کند، توصیه شده که بعد از غذا مصرف شود.

5-توصیه دیگری که فرمودند این است که از نوشیدن زیاد آب پرهیز کنید؛ قبلاً هم گفتیم این تبلیغ زیادی که راجب مصرف روزی 8 لیوان آب می شود واقعاً مبنای علمی ندارد. هیچ مبنای علمی ندارد که به همه آدم ها در همه مناطق دنیا در فصل های مختلف سال با طبایع مختلف، به همه بگوییم روزی 8 لیوان آب مصرف کنید! در این ماه توصیه مهم این است که نوشیدن آب را یک مقداری کاهش دهیم.   ورزش هم خوب است؛ چون فصل سردی است و بعد آن هم زمستان را در راه داریم؛ گوشت چرب بخورید، روی آن هم انار ملس بخورید، ورزش هم بکنید.   إن شاءالله که همیشه سالم باشید.  

دریافت فایل صوتی با موضوع:
تدابیر پیشگیری از بیماری ها در فصل پاییز