سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368498

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
[ و انس پسر مالک را نزد طلحه و زبیر به بصره فرستاد تا آنان را حدیثى به یاد آرد که از رسول خدا ( ص ) شنیده بود . انس از رساندن پیام سر برتافت و چون بازگشت گفت : « فراموش کردم . » امام فرمود : ] اگر دروغ میگویى خدایت به سپیدى درخشان گرفتار گرداند که عمامه آن نپوشاند [ یعنى بیمارى برص . از آن پس انس را در چهره برص پدید گردید و کس جز با نقاب او را ندید . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 95/10/7::: ساعت 3:8 عصر

برنامه آموزشی با موضوع «کنترل حشرات موذی در خوابگاه» به همت اداره بهداشت و درمان دانشجویی و با حضور تعدادی از دانشجویان در تاریخ پنجم دی ماه در خوابگاه امام حسین(علیه السلام) برگزار شد.

در این برنامه دکتر جواد رفیع نژاد، استاد حشره شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر انجمن علمی حشره شناسی پزشکی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدا با ارائه آماری از میزان مصرف سموم، روشی را برای کنترل حشرات مؤثر دانست که تلفیقی از روش های مختلف(اعم از رعایت بهداشت و بهسازی محیط، روش های مکانیکی و بیولوژیکی و در نهایت و در صورت لزوم، استفاده از سموم شیمیایی) باشد.

دکتر رفیع نژاد در ادامه به معرفی و تشریح عادت های رفتاری، روش زندگی و روش های کنترل هر یک از حشرات، بندپایان و جوندگانی که می تواند در محیط های خوابگاهی وجود داشته باشد، پرداخت و ضمن بیان نکات کلیدی در این خصوص و غیرمنطقی دانستن سم پاشی های دوره ای، تأکید کرد: استفاده از سموم شیمیایی فقط زمانی کاربرد دارد و به صرفه است که تعداد ناقلین از حد انتظار تجاوز کند (غیر از جانوران سمی و زهرآگین که با مشاهده حتی یک مورد از آن ها مجاز به استفاده از سموم هستیم) و سایر روش ها مانند مدیریت محیط (تغییرات محیطی، دستکاری محیطی، کاهش تماس بین ناقل، مخزن و عامل بیماریزا) در کنترل ناقلین مؤثر نباشد.

وی سپس سموم و روشی را برای سم پاشی مناسب دانست که دارای ویژگی های ذیل باشد:
1. مؤثر باشد.
2. حداقل عوارض را برای موجودات و محیط زیست داشته باشد(بی خطر یا کم خطر)
3. دارای شناسنامه فنی و بهداشتی(MSDS) باشد.
4. ترجیحاً اختصاصی (مربوط به ناقل یا ناقلین خاص) باشد.
5. با توجه به چرخه زندگی، بیولوژی و اکولوژی ناقل انتخاب شده باشد.
6. شرایط زیست محیطی در نظر گرفته شود( آبهای زیر زمینی، افراد، حیوانات و ...)
7. اصول ایمنی در حمل و نقل، نگهداری و مصرف آن لحاظ شود
8. از افراد آموزش دیده و کاردان برای مصرف آنها استفاده شده باشد
9. تدابیر لازم به منظور جلوگیری از ایجاد مقاومت در ناقلین نسبت به سموم مصرفی در نظر گرفته شود.
10. نقاط هدف و کلیدی(نه حجم کار به منظور دریافت مزد بیشتر) را مد نظر قرار گیرد.

دبیر انجمن علمی حشره شناسی پزشکی ایران ضمن تشریح فرمولاسیون و روش های کاربرد انواع سموم، از جمله چالش های مربوط به شرکت های ارائه دهنده خدمات سم پاشی را وجود شرکت های فاقد مجوز، استفاده از افراد غیر کارشناس، عدم اطلاعات کافی در مورد بیولوژی و اکولوژی ناقلین و در دسترس نبودن سموم مناسب و کارا با کاربرد بهداشتی (به دلیل مشکل تحریم  و نامشخص بودن متوّلی مشخص برای سموم بهداشتی) دانست و اظهار داشت: تاکنون حدود 250 حشره کش و جونده کش مجوز ورود به کشور را گرفته که از این میان تنها 18 مورد در  بهداشت کاربرد دارند، از این تعداد نیز 7 نمونه آن جونده کش بوده که متولی آن سازمان حفظ نباتات می باشد و از 11 حشره کُش که مدیریت آن به سازمان غذا و دارو محول شده تنها  3 مورد آن در بازار کشور موجود است که کارایی لازم را ندارد.

وی همچنین به رد برخی شایعات درباره موضوع مورد بحث(نظیر وجود سم سیانور در دُم مارمولک، خطرناک بودن رتیل ها و ...) پرداخت و در برابر پرسش دانشجویان در خصوص تأثیر سوزاندن میوه بلوط یا کاج در از بین بردن برخی حشرات، تأکید کرد: از یک جامعه دانشگاهی انتظار می رود هر مطلبی را تحت عنوان «شنیدیم»، «می گویند» و ... را تا زمانی که قابل استناد علمی نباشد، قبول نکنند.

قابل ذکر است در پایان این برنامه آموزشی، دکتر جواد رفیع نژاد در فضایی صمیمی به سؤالات دانشجویان در خصوص کنترل حشرات و موجودات موذی پاسخ گفت.

دریافت اسلاید آموزشی برنامه 

بازتاب برنامه در سایت خبرنامه دانشجویان ایران