سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368419

  بازدید امروز : 24

  بازدید دیروز : 85

درباره سلامتی

 
مؤمن، برادرِ مؤمن است ؛ در هیچ حالی ازنیک خواهی برای او دست نمی کشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 95/3/4::: ساعت 4:25 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 15- کنترل آلرژی های فصل بهار در طب سنتی

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 29 فروردین 1395- مهدیه دانشگاه

برخی افراد در فصل بهار -که گرده افشانی زیاد می شود- نسبت به این گرده های گل حسّاسیت دارند و این حساسیت باعث عطسه و آبریزش بینی و گاهی نیز موارد پوستی مثل خارش و کهیر و ... می شود.
 
برای اینکه این اتفاق نیافتد اولاً در زمینه پیشگیری و ثانیاً در زمینه درمان چه کاری را می توانیم انجام دهیم؟
 
یکی از اقدامات خوب و مؤثر و حتی بی نظیر در درمان آلرژی های فصلی، حجامت است؛ به این صورت که بین دو کتف و بعد پشت که تیغ خورده و حجامت انجام شده، در معرض هوا قرار بگیرد.
 
می توانند مثلاً نیم ساعت تا یک ساعت لباس تنشان نباشد و مثلاً در خانه نشسته و هوایی که دارای همین گرده هاست، به بدنشان بوزد و این گرده اگر هست با پوست تماس پیدا کند.
 
سلول های دفاعی بدن در این نوع از حجامت، آن ماده آلرژن یا حسّاسیت زا را شناسایی می کنند و دیگر به آن حسّاسیت نشان نمی دهند.
 
اکثر افراد دچار آلرژی های فصلی که دو یا سه بار در سال (فصل بهار) این حجامت را انجام می دهند، در سال های بعد هم معمولاً مشکلی پیدا نمی کنند و یا مشکلاتشان خیلی خفیف می شود و با تکرارش در یکی دوسال، به طور کلی این مشکل آلرژی فصلی از بین می رود.
 
اما اگر قرار بود که دارو استفاده بکنید در کنار آلرژی، خاکشی جزو داروهای بسیار خوب برای انواع آلرژی هاست؛ مثلاً برای کسی که عطسه، آبریزش بینی و یا حسّاسیت های پوستی مثل کهیر و .. دارد، خاکشی خیلی خوب است و می تواند در برنامه های روزانه یک یا دو لیوان خاکشی بخورد؛ اگر افرادی یبوست دارند می توانند خاکشی را با آب گرم بخورند و اگر یبوست ندارند با آب سرد مصرف کنند.
 
استفاده از عرقیات گیاهی مثل عرق کاسنی یا عرق شاتره نیز در این زمینه مفید است.
 
همچنین می توانند مخلوط کاسنی و شاتره را با افزدون یک قاشق خاکشی به عنوان صبحانه به صورت ناشتا میل کنند.
 
از جمله داروهای ساده و دم دست و ارزان که می شود برای آلرژی استفاده کرد، ماءالشعیر است؛ البته نه انواع صنعتی آن!؛ بلکه همانطور که قبلاً گفتیم، جوی پوست کنده را می پزید و به اندازه هر پیمانه جو، چهارده برابر آب اضافه می کنید و می گذارید تا بجوشد؛ منتها همین مقدار که جو پخت و شکافت و باز شد، کافیست و لازم نیست بگذارید تا مثل آش خیلی لعاب بندازد و همین که جو باز شد، شعله خاموش می کنید و پس صاف کردن آن مصرف می کنید.
 
مصرف روزی یکی دو لیوان از این ماءالشعیر، برای همه افرادی که حسّاسیت دارند، خارش دارند یا جوش می زنند، مفید است.