سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 369136

  بازدید امروز : 6

  بازدید دیروز : 54

درباره سلامتی

 
نادان از آنچه همدم حکیم است، می گریزد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 90/9/23::: ساعت 8:46 صبح

کارشناسان بهداشتی مرتب از مضرّات نور خورشید می گویند و توصیه اکید دارند مبنی بر استفاده از کرم های ضدآفتاب و ... تولیدکنندگان انواع کرم های ضدآفتاب هم از فرصت استفاده کرده و درباره مضرّات اشعه آفتاب اغراق ها می کنند.

چندی قبل رییس اداره بهداشت پرتوها در وزارت بهداشت را به دانشگاه دعوت کرده بودم تا برای کارکنان سخنرانی کند. سخنرانی ایشان خیلی قابل توجه و تأثیرگذار بود به نحوی که پس از جلسه برخی کارکان به ما می گفتند اداره بهداشت باید پیگیری کند فاصله بین سازمان مرکزی تا سلف سرویس مسقّف شود تا وقتی می خواهیم برای صرف ناهار برویم در معرض نور خورشید قرار نگیریم!

امروز در اخبار شنیدم بروز بیماری راشیتیسم در کودکان از سال 1997 تا کنون 5 برابر شده است و دلیل آن هم کاهش مواجهه با نور آفتاب به دلیل ترس از سرطان است.

قابل ذکر است عامل اصلی این بیماری، کمبود ویتامین D در بدن است و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هم در تأمین این ویتامین در بدن مؤثر است.

البته متخصصان می گویند: 10 دقیقه نور خورشید برای تامین ویتامین D بدن کافی است.

دوستی ضمن ارسال نظر خود، نوشته بود:"تا همین 50 سال پیش مردم همش زیر نور خورشید کار میکردن خیلیم سالمتر بودن." که لازم به ذکر است بر اثر تمدن صنعتی در عصر حاضر و ورود آلاینده ها به جو، لایه ازن سوراخ شده. این لایه از جو در برابر ورود اشعه ما وراءبنفش، زمین و اهلش را محافظت می کند که سوراخ شدن این لایه باعث شده این اشعه بیش از حد مجاز به زمین برسد که دریافت بیش از حد مجاز آن می تواند منجر به بروز سرطان پوست شود. پیمان کیوتو کشورهای صنعتی را ملزم به کاهش تولید گازهای گلخانه ای می کند ولی آمریکا که 25% این گازهای آلاینده را تولید می کند تا به حال از امضای این معاهده خودداری کرده است.

 به هر حال درباره مضرات نور آفتاب و ترویج استفاده از ضدآفتاب اغراق نباید کرد. خداوند متعال همه نعمت های خود را به قدر و اندازه در اختیار ما قرار داده، این انسان ها هستند که با ناسپاسی و کفران نعمت و با دید اومانیستی و اصالت سود، زمین و محیط زیست را به چشم ملک خود می بینند نه به چشم امانت و ودیعه الهی و با آن رفتاری سوداگرانه می کنند. لذا این کفران نعمت باعث شده نور آفتاب، این نعمت الهی در مواردی تبدیل به نقمت شود.

در نهایت می توان ضدآفتاب را از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر تجویز کرد، نه بیش از آن. البته خدا می داند صدای مضرات انواع ضدآفتاب های شیمیایی کی در بیاید. لذا باید احتیاط کرد و تا حد امکان به جای استفاده از کرم ضدآفتاب، از انواع روش های محافظت فیزیکی دربرابر آفتاب(نظیر کلاه لبه دار، عینک آفتابی، لباس آستین بلند) استفاده کنیم که باز هم متأسفانه برخی متخصصان اغراق می کنند و تأکید می کنند که در کنار اینگونه محافظت ها باید از کرم ضدآفتاب هم حتماً استفاده کنید!!! گویا برخی پزشکان با کارتل هایی دارویی و تولیدکنندگان مواد آرایشی قرارداد دارند!