سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368438

  بازدید امروز : 43

  بازدید دیروز : 85

درباره سلامتی

 
بپرهیزید از صولت جوانمرد چون گرسنه شود و از ناکس چون سیر گردد . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 92/6/12::: ساعت 7:40 عصر

نقد هفته نامه سلامت(8)

به دنبال نگرانی هایی که در مقطعی از سال گذشته در خصوص سرطانزا بودن پارازیت ها مطرح شد، هفته نامه سلامت در شماره 401، صفحه جامعه سالم (نسخه PDF) مصاحبه مفصلی را با دکتر محمداسماعیل اکبری، رییس مرکز تحقیقات سرطان در این باره صورت داد و ایشان نیز با کلی استدلال و صغری و کبری چیدن سعی نمود که نشان دهد این نگرانی ها - که بعضاً از سوی افراد متخصص نیز ابراز می شود- کاملاً بی مورد، بی منطق و فاقد مبنای علمی می باشد.

ابتدا توجه شما را به پاره ای از سخنان ایشان جلب می نمایم:


"... با یک ارزیابی مختصر متوجه می‌شویم که اگر عالمانه به موضوع نگاه کنیم، این مسأله در اولویت‌های بسیار پایینی قرار می‌گیرد ... اما به هرحال و به هر دلیل جزو اولویت‌های کلامی ‌قرار گرفته است که ناچاریم به آن بپردازیم ...

امواج دیگر، آنهایی است که گیرنده‌های تصویری یا صوتی (تلویزیون یا رادیو) دریافت می‌کنند. این امواج که از ماهواره‌ها یا ایستگاه‌های زمینی می‌آیند، در سطح زمین میزان بسیار پایینی هستند که ضرر ندارند... این امواج که همان امواج رادیویی هستند هم با این میزان برای بدن بی‌ضررند. بدیهی است اگر مدت طولانی فردی کنار تلویزیون بنشیند، ضررهایی خواهد دید اما «سرطان» نمی‌گیرد. حالا اگر قرار باشد پارازیت بفرستیم تا این امواج را بی‌اثر کنیم، میزان موردنیاز پارازیت برای از بین بردن امواج در سطح زمین معادل همان میزان موجی است که به زمین می‌رسد بنابراین پارازیت هم مثل موج اصلی بی‌ضرر است. این اصطلاح را «نسبت موج به پارازیت» می‌گویند.

(Signal /Noise Ratio) که باید مساوی یک شود بنابراین نه موج ارسالی و نه پارازیت خنثی‌کننده آن در سطح زمین که نسبتی معادل یک دارند، هیچ‌کدام سرطان‌زا نیستند.

این پارازیت‌ها موج را در سطح زمین مختل می‌کنند، امواج می‌شکنند و تصویر شطرنجی می‌شود و نامفهوم. این کار هم مقدور است، هم آسان، هم بی‌ضرر، هم معمول و اگر در جایی هم صورت گیرد، سرطان ایجاد نمی‌شود. در بعضی کشورها، برای مراقبت و حفاظت از مردم به‌طور عادی این کار را انجام می‌دهند و انتظار مردمان از حکومت هم جز این نیست. این اقدام به ویژه در کشورهای شرقی که صاحب فرهنگ هستند، معمول‌تر است...

برای رفع چنین شبهه‌ای که آیا کانون‌های پخش مستمر امواج با فرکانس‌ها در خاک ایران یا در مجاورت شهرهای مسکونی وجود دارد که آثار آن برای انسان زیانبار باشد، گروهی متشکل از 3 نهاد مسوول تشکیل شد؛ سازمان انرژی اتمی‌، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست. این گروه در گزارش کارشناسی خود، وجود نداشتن امواج زیانبار را با فرکانس بالا در کشور که برای مردم مضر باشد، تاکید کردند...

در گفت‌وگوی بعضی همکاران نکته‌هایی شنیده شد که واقعاً وجهه علمی ‌نداشت و مطمئن هستم آنها هم در هیچ کتابی این حرف‌ها را ندیده و نشنیده‌اند. مثلا همکاری گفته بود تعداد موارد سقط زنان یا ناباروری مردان در مطب من امسال بیشتر از 2 سال پیش شده است و نتیجه گرفته بود که امواج رادیویی این کار را می‌کنند یا همکار دیگری از تعداد موارد رو به افزایش سرطان در کشور صحبت کرده بود و باز هم همان نتیجه‌گیری. اگر به عنوان مثال من در سال قبل 50 مورد سرطان پانکراس جراحی کرده باشم و امسال 30 مورد یا 100 مورد سرطان پستان و امسال 200 مورد، باید بگویم سرطان پانکراس در کشور کم یا سرطان پستان روبه‌فزونی است؟ یا باید تصور کنم که هرکس توانسته از مطب من نوبت بگیرد و حق ویزیت را بپردازد، وارد آمار شده و این اصلا یک آمار علمی ‌و کشوری نیست؟ ...

اگر از متخصصان جهان در مورد عوامل خطر سرطان بپرسیم، معمولا ابتدا افزایش سن، مصرف دخانیات، رژیم غذایی، فعالیت فیزیکی و استرس‌های روانی- اجتماعی را ذکر می‌کنند و هرگز حتی در جایگاه‌های پایین‌تر، اثری از امواج رادیویی در فهرست آنها به عنوان عامل خطر به چشم نمی‌خورد بنابراین اگر کسی بخواهد یک عامل خطر جدید را به جهان معرفی کند، باید کار‌های تحقیقاتی بزرگ و مقتضی انجام دهد و نمی‌توان با بیان لفظی به این مهم دست پیدا کرد..."

اما با این همه زحمتی که خبرنگار محترم هفته نامه سلامت در آن مقطع برای رفع نگرانی مردم نمود و آن مصاحبه مفصل را ترتیب داد، نمی دانم چرا سایت همین نشریه و برخی متخصصان همکارشان در فصل انتخابات برای حمایت از یک کاندیدای خاص تصمیم گرفتند که قاطعانه اعلام کنند که این پارازیت ها اثرات سوء روی سلامت دارند و ما از فلانی حمایت می کنیم تا جلوی ارسال پارازیت های ماهواره ای را بگیرد!!!

جریان از این قرار است که در ایام یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، لینکی به همراه یک لوگوی حمایتی مربوط به کمیته سلامت ستاد مرکزی انتخاباتی یک کاندیدای خاص در صفحه اصلی سایت این هفته نامه با عنوان "هر مرکز درمانی و مطب یک ستاد" درج شد که تا این ساعت هم در سمت چپ صفحه اصلی این سایت در زیر منوی تبلیغات قرار دارد.

در اولین بند از نکات مهم برنامه سلامت این کمیته آمده است: "پیگیری برای جمع آوری دستگاه های پارازیت انداز امواج ماهواره ای از حیث اثرات سوء روی سلامتی مردم و مبارزه فرهنگی با شبکه های ماهواره ای از طریق آموزش و کار فرهنگی و نه صرفاً مبارزه فیزیکی از طریق پارازیت اندازی که اثرات سوء روی سلامتی مردم دارد."

و اینچنین هفته نامه ای که به همراه متخصصان همراهش سعی دارد نشان دهد رویکردی کاملاً علمی، منطقی، واقع بینانه و به دور از جنجال های ژورنالیستی نسبت به موضوعات مرتبط با سلامت دارد، در فصل انتخابات رسالت خود را فراموش می کند و برای رأی آوردن یک کاندیدای خاص، سوار بر موج شایعات می شود و بر طبل اظهار نظرات سطحی و غیرعلمی می کوبد!