سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368812

  بازدید امروز : 113

  بازدید دیروز : 80

درباره سلامتی

 
زن همه‏اش بدى است و بدتر چیز او اینکه از او چاره نیست . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 92/3/27::: ساعت 8:7 عصر

هر سال شعار خاصی از سوی سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی بدون دخانیات تعیین و روزهای ملی یک هفته پس از آن نیز ذیل آن شعار کلی نامگذاری می شود.

شعار روز دوم هفته ملی بدون دخانیات در سال 1391 عبارت بود از: "تقویت ارزشهای دینی، سدی در برابر ترفندهای صنایع دخانی" اما ویژه نامه ای که به این مناسبت منتشر شد صرفاً به بیان احکام شرعی و فتوای مراجع عظام تقلید درباره استعمال دخانیات و اعتیاد اختصاص داشت و از نقش ارائه الگوهای واقعی و عینی تربیتی در تغییر رفتار غفلت صورت گرفت.

یکی از راهکارهای مؤثر در تغییر رفتار برای ترک سیگار و پیشگیری از ابتلاء به آن، عبارت است از ادب مع اللهی داشتن که حوزه اثر آن به مراتب بالاتر از تعلیم و تربیت است. یعنی طبق فرمایش امام خمینی(ره) بدانیم و باور کنیم که "عالم محضر خداست" و کسانی می توانند این باور مقدّس را در دیگران ایجاد کنند که در درجه اول در تأدیب نفس خود موفق بوده اند.

در واقع این علما ربانی و وارسته و شاگردان مکتب آن ها هستند که اگر از نقش آن ها در این زمینه غفلت نکنیم، دیگر نهایت آرزو و دغدغه ما صرفاً سیگار نکشیدن و معتاد نشدن جوانانمان نمی شود و به قول حجة الاسلام پناهیان: "بعضی‌ از پدر و مادرها توقع چندانی از فرزندانشان ندارند و همین قدر که فرزندشان درس بخواند، شغلی داشته باشد، به اعتیاد کشیده نشود و پیش در و همسایه آبروداری کند، برایشان کافی است. اما بعضی‌ها انتظار دارند که فرزندانشان خیلی بیش از اینها خوب شوند و منظورشان از این خوب بودن این است که فرزندشان «ولایت‌مدار» باشد..." (1)

برای فرد ولایت مدار، بدون اینکه نیازی به شمردن صدها ضرر برای استعمال دخانیات باشد فقط یک جرقه کافیست که به دام دخانیات و اعتیاد نیفتد و اگر افتاد، اینچنین به راحتی و بدون نیاز مراجعه به روانشناسان پیرو مکتب ملحدانی چون فروید و ژان پیاژه و ... متنبه می شود و تغییر رفتار می دهد:

"چند سال از انقلاب گذشته بود که مرتضی سیگارش را ترک کرد. دلیلی که برای این کار ذکر کرد این بود که آقا امام زمان(عج) در همه حال ناظر بر اعمال و رفتار ما هستند. در این صورت من چطور می‌توانم در حضور ایشان سیگار بکشم؟ این‌گونه بود که دیگر هرگز لب به سیگار نزد. در مورد هر آدم غیرسیگاری این احتمال، هرچند ناچیز وجود دارد که یک روزی سیگار بکشد. ولی در مورد آقامرتضی این امر کاملاً غیرممکن بود. چون اراده‌اش از اراده‌ی حق ناشی می‌شد."(2)
نقل دیگر به این صورت است که وقتی از شهید آوینی درباره دلیل ترک سیگار سؤال می کنند، می گوید: "شنیدم که امام زمان همه جا حاضر است؛ من پیش پدرم سیگار نمی کشم و بیرون میروم . حالا که فهمیدم امام زمان حاضر و ناظر است، گفتم کجا بروم که ایشان نباشند. دیدم هر جا بروم ایشان هستند؛ پس ترکش کردم".(3)


اگر خواهی که یابی قرب درگاه
حضوری می طلب در گاه و بی گاه

اگر خواهی مراد خویش حاصل
ز یاد حق مشو یک لحظه غافل

...

گرت حفظ ادب باشد مع الله
شوی از سر ّ سرّ خویش آگاه

بر آن می باش تا با او زنی دم
چه می گویی سخن از بیش و از کم

لبانت را گشا تنها به یادش
هر آنچه جز به یادش ده به بادش(3)

واقعاً چه جالب و به جا شد این بیت آخر. جا داره یه هنرمند پوستر طراحی کنه و این شعر رو بذاره کنار تصویر کسی که با برداشتن سیگار از گوشه لبش، آن را به سمت باد پرتاب می کند و با مشغول شدن به یاد خدا، به رهایی واقعی می رسد.

پی نوشت:
1- پاسخ‌های حجت الاسلام پناهیان به پرسش‌های مهم در مورد خانواده
2- سایت تبیان - قسمتی از مصاحبه با همسر شهید آوینی
3- به نقل از وبلاگ موعود
4- آیت الله حسن زاده آملی- رساله ای در مقدمه کتاب مفتاح الفلاح شیخ بهایی

منتشر شده در عمارنامه، انقلاب نیوز، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان