سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368754

  بازدید امروز : 55

  بازدید دیروز : 80

درباره سلامتی

 
ای مردم! هرگاه دانستید، پس به آنچه دانستید عمل کنید؛ شاید که هدایت یابید . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 100/5/31::: ساعت 10:56 صبح

همایون سلحشور فرد، دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

هر بار که آمار مبتلایان و متوفیان بیماری کرونا بالا می رود، بلافاصله مسؤولین و رسانه ها به پایین آمدن میزان رعایت شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم می پردازند و روی آن مانور می دهند و به طور مستقیم و غیرمستقیم، مردم مقصّر بغرنج شدن وضعیت همه گیری بیماری کرونا قلمداد می شوند.

اما باید پرسید شما چه زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... را برای رعایت این شیوه نامه ها فراهم کرده اید؟

مردم برای رعایت شیوه نامه های بهداشتی به عوامل تسهیل کننده، قادرکننده و تقویت کننده نیاز دارند.

برای جبران خسارت های اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کار مردم، چه شیوه نامه های حمایتی دارید؟

برای کاهش پیامدهای روحی و روانی ناشی از کاهش تعاملات اجتماعی، چه شیوه نامه هایی دارید؟

برای کاهش عوارض کم تحرّکی ناشی از تعطیلی فعالیت های ورزشی– که زمینه را برای ابتلاء به بیماری های غیرواگیر (نظیر بیماری های قلبی و عروقی) فراهم می کند- چه شیوه نامه هایی دارید؟

برای کاهش عوارض اسکلتی و عضلانی دانش آموزان و دانشجویان که ناشی از ساعت ها قرارگیری در وضعیت نامناسب بدنی پای آموزش مجازی مدارس و دانشگاه هاست، چه شیوه نامه هایی دارید؟

برای کاهش عوارض استفاده افراط گونه از مواد ضدّعفونی کننده و گندزدا که ناشی از آموزش های ناقص و غلطی است که به مردم ارائه می شود، چه شیوه نامه هایی دارید؟

چه شیوه نامه هایی برای رعایت اصول آموزش تأثیرگذار بهداشت از سوی متخصصان و رسانه ها وجود دارد و چقدر در این زمینه از نظرات متخصصان آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت استفاده می شود؟

به طور کلی ما نیاز به شیوه نامه هایی برای تدوین، طرز ابلاغ و طرز اجرای شیوه نامه های بهداشتی داریم که کمتر تبعات داشته باشد و یا برای کنترل تبعات آن، از قبل چاره اندیشی شده باشد و امیدواریم این مهم مدّ نظر وزیر جدید بهداشت و اعضاء جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار گیرد.