سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368630

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 132

درباره سلامتی

 
خیری در زندگانی نیست مگر برای دو کس : دانشمندی پیروی شده یا شنونده ای فراگیرنده . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 102/2/3::: ساعت 1:13 عصر

همایون سلحشور فرد، کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ماه مبارک رمضان امسال نیز همانند سنوات گذشته برای شفای همه مریض‌ها دعا کردیم «اللهمّ اشف کلّ مریض» (1)

اما شرط اجابت دعا چیست؟

امیر مؤمنان على(علیه السلام) فرمود: «الدّاعِی بِلا عَمَل کَالرّامِی بِلا وَتَر»؛ دعاکننده بدون عمل، مانند تیرانداز بدون زه است (2).

 چه کنیم که درباره درخواست شفای امراض از درگاه باری‌تعالی، همانند تیرانداز بدون زه نباشیم؟

وقتی همچنان تخت‌های بیمارستانی هزار هزار افزوده می‌شود و ابربیمارستان‌ها یکی پس از دیگری افتتاح می‌شود، یعنی اینکه دعای ما مستجاب نشده است و چنان آمار بیماری‌ها و جمعیت امراض افزوده می‌شود که لازم است یک روز ابربیمارستان هوشمند افتتاح شود و چند روز بعد هم پیشرفته‌ترین مرکز تشخیص و درمان سرطان در غرب آسیا.

بسیاری از امراض ناتوان‌کننده چون انواع سرطان‌ها، ناشی از یک سبک زندگی ناسالم است. لذا شرط اجابت دعا برای اینکه در درجه اول دچار بیماری نشویم و در درجه بعدی اگر گرفتار شدیم، بدن ما به درمان جواب بدهد، آن است که یک سبک زندگی سالمی را اتخاذ کنیم و حداقل های یک سبک زندگی سالم را برای دوری از عوامل بیماری زا و تقویت سیستم ایمنی بدن رعایت کنیم.

پس در سال جدید تصمیم بگیریم چند اقدام و پرهیز ساده را برای اصلاح سبک زندگی انجام دهیم:

1- فست فود خوری و مصرف نوشابه های گازدار را کاهش دهیم.

2- برای پیشگیری از اختلالات گوارشی، از نوشیدن مایعات همراه غذا بپرهیزیم

3- لقمه‌های غذا را خوب بجویم تا کمتر نیاز به نوشیدن مایعات همراه غذا پیدا کنیم.

4- نوشیدنی‌های سالمی چون شربت سکنجبین و سرکه‌شیره را جایگزین نوشابه‌های گازدار کنیم. همچنین نوشیدن آب سرد و به خصوص آب یخ را به خصوص در زمان های ناشتا، پس از ورزش و فعالیت‌ بدنی شدید و همچنین پس از مواجهه با گرمای شدید، کاهش دهیم.

5- با مراجعه به متخصصان طب سنتی، مزاج خود را بشناسیم و تا حد امکان تدابیر غذایی و سبک زندگی متناسب با مزاج خود و مزاج فصل را رعایت کنیم.

6- تا حد امکان از ظروف یک‌بار مصرف برای پذیرایی و صرف غذا و نوشیدنی استفاده نکنیم. همچنین در جایی که دسترسی به آب سالم شبکه وجود دارد، از آب بطری شده (به اصطلاح آب معدنی) استفاده نکنیم.

7- سراغ استعمال دخانیات نرویم و در صورت ابتلا به این بلای خانمان سوز، تا دیر نشده نسبت به ترک آن اقدام کنیم و در صورت لزوم در خصوص نحوه ترک استعمال دخانیات، از متخصصان امر راهنمایی و مشورت بگیریم.

8- تا حد امکان مدت استفاده از تلفن همراه و سایر لوازم الکترونکی و ارتباطی را کاهش دهیم و به خصوص هنگام غذا خوردن و در رختخواب، این قبیل وسائل را کنار بگذاریم.

9- به مدت طولانی در یک وضعیت ثابت قرار نگیریم و در صورت لزوم به استفاده طولانی مدت از وسائلی چون تلفن همراه، لپ تاپ، رایانه و ...، در وضعیت بدنی مناسبی قرار بگیریم، هر از گاهی حرکت کنیم و حرکت های کششی و اصلاحی لازم را در فواصل زمانی مناسب انجام دهیم.

10- برای سلامت چشمان خود و پیشگیری از خستگی زودرس آن‌ها و همچنین به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، تا حد امکان استفاده از نسخه‌های الکترونیکی را برای مطالعه کاهش دهیم.

بنابراین بدانیم تا قدمی برای اصلاح سبک زندگی خود برنداریم و تا تلاشی برای ترک عادت‌های ناسالم نداشته باشیم، همانند یک فرد پشت کنکوری هستیم که دعا می‌کند قبول شود امّا حاضر نیست لای کتاب را باز کند. 

پی نوشت ها:

1- مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، بخشی از دعای تعقیبات نماز در ماه مبارک رمضان، منقول از حضرت رسول (صلى الله علیه و آله)

2- نهج البلاغه، حکمت 337