سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368628

  بازدید امروز : 9

  بازدید دیروز : 132

درباره سلامتی

 
[ و او را گفتند خردمند را براى ما بستاى فرمود : ] خردمند آن بود که هر چیزى را به جاى خود نهد . [ پس او را گفتند نادان را براى ما وصف کن ، گفت : ] وصف کردم . معنى آن این است که نادان آن بود که هر چیز را بدانجا که باید ننهد ، پس گویى ترک وصف ، او را وصف کردن است چه رفتارش مخالف خردمند بودن است . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 103/1/7::: ساعت 4:27 عصر

4 دلیل ارجحیت نسخه‌های کاغذی برای قرائت قرآن، دعا و هر نوع مطالعه دیگر

همایون سلحشور فرد، کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت

ماه مبارک رمضان فرصتی برای انس بیشتر با قرآن کریم و مناجات با پرودگار است که امسال این فرصت با فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی بیشتر فراهم است.

شاید برخی ترجیح دهند به جای استفاده از کتاب قرآن و ادعیه به خصوص در مواردی که بیرون از منزل هستند، از نسخه‌های الکترونیکی در تلفن همراه خود استفاده کنند.

اما چند دلیل برای ارجحیت استفاده از نسخه‌های کاغذی و کتاب‌ها و کتابچه‌های جیبی همراه وجود دارد که در ادامه به بررسی این دلائل می‌پردازیم:

1- برای سلامت چشمان خود

چشم انسان حروف چاپی را بهتر از صفحه نمایش داده شده روی نمایشگر می‌بیند چرا که حروف چاپی کنتراست بیشتری با صفحه سفید نمایش دارد و لبه های آن ها واضح تر است؛ولی در مورد صفحه نمایشگر، لبه‌ها به وضوح حروف چاپی نیستند، بنابراین لبه‌های حروف روی صفحه نمایشگر، وضوح حروف چاپی را ندارند.

2- برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی

علت رواج بت‌پرستی در میان اولاد اسماعیل (عرب عدنانی) و تمایل آنها به بت‌پرستی این بوده که هر مسافری که از مکه به اطراف سفر می‌کرد، از سنگ‌هایی که در اطراف خانه کعبه وجود داشت به عنوان تبرک به همراه خود برمی‌داشت تا آن سنگ‌ها را به خاطر مجاورتی که با کعبه داشتند در سفر تعظیم و تقدیس کنند ... در واقع منشأ این کار عشق به کعبه بود و خدای واحد، اما کم کم که فرزندان نسل بعد از نسل بزرگ شدند و رفتارهای پدران خود را می‌دیدند، این گمان برایشان پیش آمد که به راستی آنچه که مقدس است و باید پرستش کرد این سنگ‌ها هستند که پدران ما آن‌ها را همراه خود دارند ولی غافل از این نکته که تعظیم آن سنگ‌ها که پدران انجام می‌دادند علت دیگر دارد و آن به عشق کعبه و خدای کعبه بود و این سنگ‌ها به تنهایی ارزشی نداشتند که مورد احترام واقع شوند و به این ترتیب به مرور زمان و در نسل‌های بعدی این مجسمه را مورد پرستش قرار می‌دادند.

وقتی شما از روی موبایل، قرآن و دعا می‌خوانید یا کتاب الکترونیکی را مطالعه می‌کنید، فرزندان و نوه‌ها و اطرافیان شما شاید کمتر تصور مطالعه داشته باشند و به این ترتیب با سر در گوشی و تبلت فرو بردن، فرهنگ مطالعه و قرائت قرآن و ادعیه‌خوانی ترویج نمی‌شود.

3-برای تکریم سنّت وقف و خیرات

شاید برخی برای شما کتب قرآن و ادعیه و ... سوغات و هدیه آورده باشند و یا اینکه این کتاب‌ها را در نمازخانه‌ها و مساجد وقف کرده باشند تا با استفاده شما از این کتاب‌ها، ثوابی هم به آن‌ها برسد؛ برخی هم یه عنوان خیرات، به صورت سفارشی کتب قرآن و ادعیه را به نام درگذشتگان خود توزیع می‌کنند تا با استفاده مردم از آن‌ها، خیراتی هم به اموات آن‌ها برسد و اگر قرار باشد نسخه‌های الکترونیکی جای این نسخه‌های کاغذی را بگیرد، ممکن است دیگر باب این قبیل خیرات و مبرات در جامعه محدود و بسته شود.

4- برای روشنی قبر و برزخ خود

چه بسا شما یک عمری با یک کتاب‌ جیبی قرآن یا ادعیه‌ در سفرها و اماکن زیارتی و ... مأنوس شده باشید به صورتی که با گذشت زمان این کتاب مندرس و فرسوده شده و پس از شما قابلیت استفاده برای بازماندگانتان نداشته باشد و شما می‌توانید وصیت کنید که پس از وفاتتان این کتاب جیبی بارزش را همراه شما در کفنتان دفن کنند تا بلکه روشنی‌بخش قبر شما باشد و شهادت بدهد که یک عمری با قرآن و ادعیه مأنوس بوده‌اید، اما اگر همیشه عادت داشته باشد از طریق صفحه نمایشگر تلفن همراهتان قرآن و ادعیه بخوانید، دیگر این وسیله الکترونی چنین قابلیتی ندارد و منطقی هم نیست که همراه شما دفن شود.

و کلام آخر اینکه نباید اجازه دهیم هر وسیله جدیدی با همه ساز و کارهایش بر همه شؤون زندگی ما مسلط شود، بلکه ما باید مسلط بر ابزار باشیم و بدانیم در چه محدوده‌ای، با چه کیفیتی و تا چه اندازه‌ای از آن‌ها استفاده کنیم.