سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368559

  بازدید امروز : 72

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
تفکرت برایت بینش می آورد و مایه عبرت گرفتن تو می گردد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 102/11/5::: ساعت 11:48 صبح

حجةالاسلام سید علیرضا تکیه‌ای، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف کشور گفت: «اعتکاف، ظرفیتش سبک زندگی با خداست» (*).

ای کاش ایشان و امثال ایشان برای مردم و معتکفین تبیین کنند کسی که سبک زندگی‌اش با خداست، بی‌جهت و بی‌ملاحظه زباله‌ تولید نمی‌کند و برای شرکت در مراسمات و مناسکی چون اعتکاف، سعی می‌کند ظروف شخصی به خصوص لیوان همراه داشته باشد و از روی تنبلی و مصرف‌زدگی و رفاه‌طلبی، به استفاده بی‌رویه از ظروف یک‌بار مصرف روی نمی‌آورد که باعث افزایش حجم زباله (به خصوص زباله‌های پلاستیکی دیر تجزیه پذیر) شود و به محیط_زیست و سلامتی خودش و دیگران آسیب بزند.

مساجد مجهز به آبدارخانه هستند، سینک ظرفشویی دارند، آب سالم لوله کشی هم برقرار است، دیگر چه مشکلی با شستشوی ظروف داریم؟ خودتان هم اعلام کردید جوانان از مراسم اعتکاف سال به سال استقبال بیشتری دارند، پس نیروی جوان هم در اختیار دارید و دیگر هیچ بهانه ای برای استفاده بی رویه و بیجا از ظروف یک بار مصرف - که فلسفه استفاده از آن ها برای شرایط اضطراری و کمبود امکانات شستشو است- باقی نمی ماند.


باور کنید زحمتی که از بابت این ظروف یک بار مصرف (به خصوص انواع پلاستیکی آن که بیشتر هم از همین جنس دیر تجزیه پذیر هستند) بر دوش محیط زیست و کارکنان خدمات شهری می افتد و زحمتی که در دراز مدت از بابت پخش و پراکنده شدن و نفوذ میکروپلاستیک ها در بافت محصولات کشاورزی و موجودات زنده می افتد و سرطان زایی که در سلول ها ایجاد می کنند، به مراتب بیشتر از زحمت شستشوی ظروف است.

پی نوشت:

*- 29 بهمن‌ماه 1402، مصلی تهران، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه).