سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368517

  بازدید امروز : 30

  بازدید دیروز : 92

درباره سلامتی

 
خدایا! از نادانی ام به تو عذر می آورم و ازسوء رفتارم از تو طلب بخشش دارم . [امام سجاد علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 101/9/13::: ساعت 6:29 عصر

همچنان دیواری کوتاه تر از گروه های حساس نیست!

نقدی بر نحوه مدیریت آلودگی هوا 

همایون سلحشور فرد، کارشناس بهداشت محیط و کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و بروز پدیده وارونگی، آلودگی هوا در کلانشهرها تشدید می شود و بیش از پیش انتظار می رود مسؤولین امر اقدامات عاجلی را به منظور کنترل و کاهش این معضل مد نظر قرار دهند.

کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در محل استانداری تهران تشکیل جلسه می دهد و معاون استاندار تهران در اعلام تصمیمات این جلسه خطاب به مردم هشدار می دهد: «با توجه به وضعیت وارونگی هوا و احتمال تداوم شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، باید شهروندان توصیه‌های خودمراقبتی را جدی بگیرند؛ ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، تردد حداقلی گروه‌های حساس از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی، عروقی و تنفسی و سالمندان و همچنین استفاده از ماسک‌های مناسب همچون N95 برای روزهایی که شرایط هوا در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد، باید مورد توجه قرار گیرد.». (1)

عجب! ظاهراً مسؤولین در مدیریت بیماری کرونا عادت کرده اند که دیواری کوتاه تر از مردم نبینند! در حالی که معضل آلودگی هوا همانند کرونا نیست که مدیریت آن بسته به همکاری مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی آن ها باشد. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 101/8/14::: ساعت 4:48 عصر

نقدی بر شعار جدید شهرداری تهران

همایون سلحشور فرد، کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت

شهرداری تهران در هر دوره ای شعار خاصی را مطرح و تبلیغ می کند؛ در این دوره شعار «» مطرح شده و شهردار تهران نیز تأکید کرده است که «تهران را کلان‌شهر الگوی جهان اسلام می‌دانیم که برای رسیدن به آن باید این تهران کنونی پوست‌اندازی کند. هم در هویت کالبدی و معماری و هم در بحث معنوی برای نشان‌دادن یک سبک زندگی ایرانی اسلامی به این تغییر نیاز دارد» (1). شهردار تهران همچنین در این زمینه معتقد است «این شعار ما نیست یک چشم انداز است.» (2)

رئیس سازمان زیباسازی شهر تهران سه رویکرد «هویت‌بخشی شهری»، «مردمی‌سازی» و «هوشمندسازی» را در جهت حرکت به سمت چشم انداز تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام عنوان کرد (3).

سیدمحسن طباطبایی‌مزدآبادی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نیز تصریح می کند « پر واضح است که در اسلام صرفه جویی و اسراف جزء اصلی توصیه‌های دینی به بزرگان و اسلام مداران است بنابراین باید دید که شهر تهران چه میزان با آموزه‌های جهان اسلام فاصله دارد و چه طرح‌هایی می‌تواند این فاصله را کاهش دهد، از این رو ابتدا باید هزینه‌های تحمیل شده به شهر کاهش یابد و سپس سراغ تأمین هزینه‌های شهر از طریق درآمدهای پایدار باشد و از مشارکت مردم در اداره شهر غفلت نشود» (4).

اما علی رغم طرح این مباحث، در حال حاضر آنچه که در ظاهر مشاهده می شود، تداوم برخی وضعیت ها و فعالیت های مغایر با این چشم انداز است. ادامه مطلب...