سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367504

  بازدید امروز : 9

  بازدید دیروز : 8

درباره سلامتی

 
خرسندى مالى است که پایان نیابد [ و بعضى این گفته را از رسول خدا ( ص ) روایت کرده‏اند . ] [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/2/31::: ساعت 2:24 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 29-لبنیات در طب سنّتی/1+صوت

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد  زمان و مکان: 9 اردیبهشت ماه 1396- مهدیه دانشگاه

راجب شیر و لبنیات سه نکته قابل ذکر است:

اولاً عده ای گرایش دارند علیه شیر و لبنیات موضع گیری کنند که این امر هیچ ربطی به طب اسلامی و طب سنتی ندارد.

از نظر اسلامی اگر بخواهیم نگاه کنیم، لبنیات هم جزو آیات الهی است (لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشَّارِبینَ) و هم جزو نعمت های بهشتی(وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ)

بنابراین مصرف شیر و لبنیات هم در آیات و روایات ما توصیه شده است و هم در طب سنتی

این دیدگاه ها بیشتر مربوط به منطقه شرق است، یعنی سمت هند و مربوط به بودایی ها و گاوپرست هاست که معمولاً چون خدایشان گاو است نمی توانند بخورند، محصولاتش را هم نمی توانند بخورند و این عقاید از آن طرف سرایت کرده به مملکت ما و هیچ ربطی هم به طب سنتی ما ندارد.

و ما هم در منابع طب سنتی مان علیه شیر و لبنیات موضع گیری نداریم؛ این نکته اول

فقط حرف و حدیث هایی راجب شیرِ موجود هست که بالاخره عده ای باید بررسی کنند که چقدر از این حرف ها درست است؛ این حرف هایی که راجب لبنیات و شیر پاستوریزه زده می شود که آلودگی و مشکلاتی دارد، نیاز به کار تحقیقاتی دارد.

همین موضع گیری هایی که کردند خوب است و می تواند منشأ سؤال شود  که عده ای بررسی کنند.

اما نکته دوم راجب کلیات شیر؛ لازم به ذکر است که بر خلاف تصوّر عمومی، شیر سرد نیست، بلکه طبیعت معتدلی دارد.

البته شیری که شما روغن و خامه و کره آن را جدا کردید تمایل به سردی پیدا می کند، لذا افرادی که مزاجشان سرد است باید یک مقداری عسل یا شیره انگور به آن اضافه کنند تا معده شان اذیت نشود.

کسانی که خیلی معده های نفّاخ دارند که با خوردن شیر اذیت می شوند می توانند کمی زنجبیل به شیر اضافه کنند تا نفخشان برطرف شود.

راجب بقیه محصولات لبنی هم، محصولاتی مثل ماست و دوغ طبیعت سردی دارند، بنابراین افرادی که مزاجشان سرد است خیلی برایشان مناسب نیست.

افرادی که دچار سینوزیت هستند، ترشحات پشت حلق و بینی دارند، معده های نفّاخی دارند، معمولاً ماست و دوغ به این افراد نمی سازد و بهتر است کمتر استفاده کنند.

در سنین بالا، به خصوص افرادی که پادرد و کمردرد دارند معمولاً برایشان خوب نیست و این دردهای کمر و پا و ... را در این افراد تشدید می کند؛ ولی قضیه کره و سرشیر و خامه متفاوت با ماست و دوغ است و آن ها را این افراد می توانند استفاده کنند.

معمولاً با ماست و دوغ هم اگر مشکلی ندارید خوب است که همراهش امثال نعناع و زنیان و ...  اضافه کنید که به طبع معتدل برسد
 
طبیعتاً اینجور خوراکی های سرد در فصل های سرد سال مثل زمستان مناسب نیست ولی در فصل های گرم سال مثل تابستان خیلی هم خوب است؛ مثلاً خوردن ماست و دوغ و ... را در این فصول توصیه هم می کنیم، خیلی هم مناسب است.

کشک هم طبیعتش سرد و خشک است و این که معروف است برای تقویت استخوان خوب است، حرف درستی است؛ منتهی افرادی که مزاجشان یک مقدار سرد است و ممکن است با خوردن کشک اذیت شوند خوب است که آن را با یک مقداری نعناع و چیزهای دیگری که طبیعت گرم دارد مصرف شود.

مثلاً مثل غذایی که تحت عنوان کله جوش هست و معمولاً سبزی شنبلیله را که طبیعتش گرم است به آن اضافه می کنند و با کشک، ادویه جات گرم را اضافه می کنند که این امر سردی کشک را از بین می برد و می تواند تأثیر تقویت استخوان را هم در پی داشته باشد.

 دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 04:45)