سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367565

  بازدید امروز : 40

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
خداوند، دنیا را به کسی که دوست داردو کسی که دوست ندارد، می دهد؛ امّا دین را جز به کسی که دوست دارد، نمی دهد . پس خداوند به هرکه دین داده، دوستش داشته است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 95/12/23::: ساعت 10:14 صبح
نکته های کوتاه از سلامت/ 24-روغن و نمک در طب سنتی/2

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 7 اسفند ماه 1395- مهدیه دانشگاه
 جلسه قبل که راجع به نمک و روغن و ... صحبت کردیم سوال های زیادی برای دوستان پیش آمد و لیستی از سؤالات را به بنده دادند که خلاصه ی جوابش رو عرض می کنم:
 اولاً در مورد بحث روغن عرض کردم که روغن های مورد استفاده ما عموماً روغن های بدی هستند و در این هیچ شک و تردیدی نکنید!
 بعد از روغن نباتی، روغن های مایع و جامد آمد(مایع و جامد هم خیلی فرق نمی کند، یکی از یکی بدتر است!) بعد تر هم یک سری روغن سرخ کردنی آمد که خیلی فرق هم نمی کند چرا که از نظر بیماری زایی همگی باعث مریضی می شوند.
 نشانه آن هم آمار بیماری های چربی خون و بیماری های قلبی است که روز به روز در کشور افزایش پیدا می کند، بنابراین روغن هایی که ما مصرف می کنیم روغن های خوبی نیستند.
 اینکه بهترین روغن ها چه روغن هایی هستند، روغن کرمانشاهی در صورت اصل بودن روغن خوبی است؛ یعنی روغنی که از شیر یا ماست گاو یا دوغ گاوی گرفته می شود، بهترین روغن است.
 روغن گوسفندی خیلی غلیظ و دیر هضم است و برای آدم هایی که کارها و ورزش های سنگین می کنند ممکن است مناسب باشد، امّا برای کسانی که فعالیت بدنی کمی دارند هضم دشواری دارد و خیلی توصیه نمی کنیم.
 در افرادی که سنّشان بالای 50 سال است در وعده های شام توصیه می کنیم مطلقاً روغن های گوسفندی و دیرهضم استفاده نکنند و اگر هم استفاده می کنند در طی روز و وعده ناهار استفاده کنند.
 روغن زیتون جزو بهترین روغن هاست و می دانید که زیتون از میوه هاییست که خداوند به آن سوگند یاد کرده و میوه با اهمّیتی است؛ جزو روغن هایی است که حتی افرادی که چربی خون بالا و مشکلات قلب و عروق دارند می توانند از آن استفاده کنند و عارضه ای برایشان ایجاد نمی کند و حتی برخی از چربی های مضر را هم می تواند از بین ببرد.
 خُب اینجا چالش دیگری برای مردم ایجاد می شود و آن اینکه با روغن زیتون نمی شود سرخ کرد در حالی که با روغن زیتون هم می شود سرخ کرد منتهی دما را خیلی نباید بالا برد؛ یعنی اگر یک دمای ملایم بگذارید با روغن زیتون هم می شود سرخ کرد و ایجاد مشکلی نمی کند.
 راجع به روغن کنجد هم سؤال کردند روغن کنجدی که با دستگاه های کمپرس می گیرند با روغن کنجدی که بصورت ارده گرفته می شود فرق می کند یا خیر؟
 دوستانی که مدّعی هستند فرق دارد و روغن ارده بهتر است، مستندات قابل قبول علمی ارائه نکردند و در حد شعار است؛ بنابراین به نظر می رسد این دو نوع روغن کنجد تفاوت خاصی با هم نداشته باشند.
 در کل روغن کنجد روغن خوبی است و توصیه می کنیم دوستان استفاده کنند اما خیلی ها می گویند روغن کنجد گران است.
 راه حلش این است که تقریباً هر لیتر روغن کنجد حدود سه برابر این روغن های نباتی قیمت دارد، بنابریان مصرفش را اگر یک سوم بکنیم مشکل قیمتش هم حل می شود؛ یعنی کم بخورید امّا خوب بخوردید.