سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368054

  بازدید امروز : 17

  بازدید دیروز : 11

درباره سلامتی

 
کسی که دانشش بر هوایش چیره شود، آن دانش سودمند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 95/11/12::: ساعت 6:30 عصر

سلامت و سبک زندگی/7

سهل انگاری با نقاب مقدّسات/2

در قسمت پنجم از سلسله نکات «سلامت و سبک زندگی» اشاره کردیم که «یکی از آسیب های سبک زندگی ما "سهل انگاری" در انجام امور و از آن بدتر، توجیه سهل انگاری با نقاب تقدّسات است» و با ذکر یک نمونه رفتار آسیب زا پشت نقاب مقدّسات، به طرح این پرسش پرداختیم که «آیا امام حسین(علیه السّلام) به ما ضمانت داده که مصون از عواقب سهل انگاری هایمان باشیم؟»

در جریان حادثه پلاسکو برخی افراد مغرض با انتشار عکسی از این ساختمان -که نشان می دهد در بالای آن تابلوی «یا حسین ع» نصب شده بود- با طعنه و تمسخر گفتند که «باز هم حسین کمک نکرد»!:


در واقع وقتی سهل انگاری هایمان را توجیه مذهبی می کنیم، افراد لامذهب را در تمسخر نمادهای مذهبی یاری کرده ایم.

اگر نام مقدّس پیشوایانمان را  سپر بی احتیاطی هایمان نکنیم، این قبیل افراد نیز نمی توانند با سوءاستفاده از این فرصت به القاء شبهات خود در جامعه و فریب افراد ناآگاه بپردازند. 

اگر معتقد به پیروی از سیره حسینی هستیم، باید بدانیم که آن حضرت علی رغم علم قطعی به کشته شدن در روز عاشورا، هنگام ورود به سرزمین کربلا همه جوانب احتیاط و ایمنی را از طریق نحوه آرایش خیمه ها، کندن خارهای زمین اطراف، آرایش نظامی در روز نبرد و... رعایت کردند و هرگز بی نظمی و بی مبالاتی را به بهانه محتوم بودن شهادت در فرجام نبرد، تجویز نکردند.

لذا ما که ادعا می کنیم شیعه آن حضرت هستیم نباید با بی مبالاتی های خود، دین را در اذهان عمومی ناکارآمد جلوه دهیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در این زمینه ضمن درس تفسیر قرآن مبحثی را مطرح کردند و اعتقاد دارند هشدارهای ایمنی باید جزئی از تعلیمات مطرح در مساجد و منابر باشد و ذکر این هشدارها را هم ردیف ذکر احادیث پیشوایان دینی می دانند و عمل به این هشدارها از سوی دینداران را به منزله عمل به واجبات و مستحبات و پرهیز از معاصی و مکروهات می شمارند:

«مسجد تنها جای این نیست که انسان بگوید نماز بخوان! روزه بگیر!

مسجد جای این است که نماز بخوان! روزه بگیر! وقتی چراغ قرمز است توقف کن! بیش از سرعت مجاز نرو! به این موتورسوار بگویند بیش از سرعت مجاز نرو این‌قدر کُشته ندهید! این‌قدر تصادف نشود!
.

اینها باید در مسجد گفته شود! این مفاتیح‌الحیات برای همین است؛ تنها مفاتیح‌الجنان را ائمه نگفتند، اینها را هم گفتند!

خُب همان که گفت اگر نافله بخوانی اهل بهشتی، همان او گفت اگر مزاحم فضا نشوی، مزاحم راه نشوی، سدّ معبر نکنی، این شیشه شکسته را برداری، همین است!

فرمود اگر کسی جلوی آتش‌سوزی را بگیرد، جلوی سیل را بگیرد، نگذارد آتش خانه کسی را آسیب برساند، نگذار سیل به خانه کسی آسیب بزند "وَجَبَت لَهُ الجنّة"؛ این را همان ائمه گفتند: "مَن رَدَّ عن قومٍ مِن المسلمین عادیة ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لهُ الجنّة"

اینها باید در مسجدها گفته شود تا [به] این شیعه‌ها -اینها که پیرو اهل بیت‌اند و حرف اهل بیت را گوش می‌دهند، چه اینکه گوش می‌دهند- بگویند آقا سرعت ممنوع است! وقتی چراغ قرمز هست نباید حرکت بکنید!

 چون در مسجدها این حرف‌ها نیست اینها خیال می‌کنند دین کارآمد نیست.

ما که در مسجد سخنرانی می‌کنیم، در مسجد امامت می‌کنیم، هم باید آن احکام اساسی عبادی را بگوییم هم این کارآمدی دین را بگوییم.»(1)

بنابراین شایسته است با عمل به توصیه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و امام صادق(علیه السلام)، محکم کاری در امور را نیز امری مقدّس بشماریم(2).

پی نوشت:

  1.   تفسیر سوره مبارکه احزاب، جلسه4 (1392/1/20)
  2. رجوع شود به احادیث مورد اشاره در قسمت پنجم