سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367522

  بازدید امروز : 27

  بازدید دیروز : 8

درباره سلامتی

 
هیچ کس به لاغ نپرداخت جز که اندکى از خرد خود بپرداخت . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 95/9/24::: ساعت 10:25 صبح

لیوانِ همراه داشته باشیم
لیوان، همراه داشته باشیم

سلامت و سبک زندگی/6
لیوانِ همراه به جای یک بار مصرف/1

یکی دیگر از آسیب های سبک زندگی ما در سال های اخیر، رواج استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف است.

ممکن است گفته شود شستشوی حجم بالایی از ظروف در پذیرایی ها موجب مشقت و اتلاف وقت می شود.

اما بر فرض که این توجیه قابل قبول باشد، به نظر نمی رسد قرار دادن لیوان های یک بار مصرف در کنار آبخوری ها برای یک آب خوردن ساده توجیه منطقی داشته باشد.

در یکی از دانشگاه ها مرتب با این اعتراض مواجه بودیم که چرا کنار آبسردکن ها لیوان یک بار مصرف قرار داده نشده؛ لذا در یک اقدام عملی ساده به منظور فرهنگ سازی در زمینه جلوگیری از مصرف بی رویه لیوان های یک بار مصرف، اقدام به انتشار یک پیام بهداشتی با مضمون ترغیب افراد برای به همراه داشتن لیوان شخصی نمودیم.

در این پوستر -که روی بدنه اکثر آبسردکن های دانشگاه نصب شده است- «به همراه داشتن لیوان شخصی» عاملی در جهت کاهش تولید زباله و حفاظت از محیط زیست عنوان شده و زباله های پلاستیکی نیز تهدیدی برای محیط زیست تلقّی شده است (چرا که تجزیه آن ها در طبیعت دست کم به 500 سال زمان نیاز دارد):

اگر به فکر «آسیب شناسی سبک زندگی» هستیم باید بدانیم استفاده بی رویه از ظروف یک بار مصرف ناشی از روحیه راحت طلبی  و تقلید ناروا از فرهنگ بیگانه است و این موارد در واقع آسیب های سبک زندگی ماست.

اگر در پی «اصلاح الگوی مصرف» هستیم باید بدانیم ضرورت اصلاح الگوی مصرف ایجاب می کند در این زمینه بازنگری کنیم و تردید را کنار بگذاریم؛ چرا که ما باید با توجه به آموزه های قرآنی و اسلامی در زمینه پرهیز از اسراف و حفظ محیط زیست، بیشتر از بیگانگان در این باره دغدغه داشته باشیم.

این در حالی است که بر اساس تصویب لایحه ای جدید در دولت فرانسه، استفاده از ظروف پلاستیکی در این کشور به تدریج تا سال 2020 میلادی ممنوع خواهد شد و تولید کنندگان ظروف یک بار مصرف باید در ساخت این نوع ظروف از مواد بیولوژی تجزیه پذیر استفاده کنند.

و اگر به دنبال اقدام و عمل در زمینه «اقتصاد مقاومتی» هسیم باید بدانیم اساسی ترین و ساده ترین شرط تحقّق این شعار در زمینه مدیریت مواد زائد جامد، «کاهش تولید زباله» است و ترویج استفاده از لیوان شخصی- که تهیه انواع سبک و کم حجم آن نیز امکان پذیر است- را می توان اقدامی در این جهت ارزیابی نمود.

و در نهایت در صورت ضرورت استفاده از لیوان های یک بار مصرف نیز لازم است به منظور حفاظت از محیط زیست و احترام به قانون، از انواع بیوپلیمر گیاهی(بر پایه نشاسته ذرت) استفاده شود.

قابل ذکر است طبق مصوبه کمیسیون فرهنگی هیأت دولت در سال 1389، کلیه دستگاه های دولتی ملزم به جایگزینی ظروف یک بار مصرف بر پایه گیاهی(زیست تجزیه پذیر) به جای انواع پلیمری(پلاستیکی) شده اند که این امر به خصوص در موارد استفاده از آب جوش و مواد غذایی داغ به جهت ورود منومرهای سرطانزا به بدن افراد و تهدید سلامتی آنان، حائز اهمیت بیشتری است.

پیوند گزارش در سایت دانشگاه