سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368270

  بازدید امروز : 27

  بازدید دیروز : 36

درباره سلامتی

 
هرگاه دانشمندی را دیدی، به خدمتش درای . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 95/8/28::: ساعت 7:41 صبح

نکته های کوتاه از سلامت/ 18-پیشگیری و درمان دیابت در طب سنّتی+صوت

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 22 آبان ماه 1395- مهدیه دانشگاه  


بسم الله الرحمن الرحیم

چند نکته ی کوتاه راجع به دیابت . چرا دیابت ؟ بدلیل اینکه همه ما که اینجا نشسته ایم، تعداد قابل توجه دوستان جوان ما در آینده -طبق آماری که وجود دارد- مبتلا به دیابت می شوند و این یک خطری هست که سلامت جامعه را تهدید می کند .

الآن الحمدالله جوانان مبتلا به چنین مشکلی نیستند ولی تعداد قابل توجهی از عزیزان ما ممکن است دچار این عارضه بشوند و این مسأله قابل پیشگیری است .

کسی که دیابت گرفت، آن موقع دچار علائم مختلف از جمله عوارض چشمی می شوند و خدای نکرده بعداً بعضی ها بیناییشان را از دست می  دهند  و پاها قطع می شود و گرفتاری زیادی دارد .

خُب، چه کار بکنیم که به چنین بیماری ای مبتلا نشویم ؟

1-به روایاتمان عمل کنیم . همین روایاتی که پرسیدند از ائمه معصوم که آیا طب در قرآن وجود دارد یا نه ؟ فرمودند همه اش در یک آیه قرآن جمع شده است :  «
کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ»

عمده مشکلات دیابت و ابتلای به دیابت در زمینه پرخوری ایجاد می شود (عدم رعایت اعتدال در غذاخوری )

عموماً پرخوری ها موجب چاقی می شود و افراد چاق بیشتر در معرض دیابت قرار دارند؛ این یکی از موضوعاتی است که حتماً باید مورد توجه قرار گیرد.

پس نکته اول : رعایت اعتدال در غذاخوردن

2- نکته دوم : این اعتدال را در انواع غذاها هم رعایت بکنیم؛مثلاً الان مصرف بعضی از غذاها زیاد شده است مثل ماکارونی، لازانیا، پاستا و ...

این مدل غذاها، هم نشاسته ی بسیار بالایی دارد، هم باعث چاقی می شوند و هم در افرادی که دیابت دارند به شدت باعث افزایش قند خون می شوند.

افرادی هم که مبتلا نیستند ممکن است در صورت استفاده از این غذاها دچار چاقی و به دنبال آن دچار عوارض ناشی از آن - که یکی از این عوارض دیابت است- بشوند.

افرادی هم که احیاناً ممکن است در اطرافیان شما باشند و مبتلا به دیابت هستند، چند نکته ساده را حداقل رعایت بکنند و آن اینکه:

1- مصرف غذاهای نشاسته ای مثل سیب زمینی و ماکارونی را می شود حذف کرد و تا حدود زیادی می شود این ها را کنار گذاشت .

2- مصرف برنج را به هیج عنوان حذف نکنند ولی کم کنند؛ می شود مثلاً هفته ای دو وعده برنج خورد و بقیه غذاها را همراه نان مصرف کرد.

3- کنترل مسائل روحی و روانی(که در دیابت خیلی تأثیرگذار است)

کنترل استرس و پرهیز از استرس الکی مثل امتحان داشتن، قسط، بدهی و ... باید کنار گذاشته شوند.

و یک مقداری اگر نمی توانید بر این استرس ها غلبه بکنید از برخی عرقیات گیاهی آرامش بخش مثل گلاب و عرق بیدمشک و ... استفاده بفرمایید که مقداری استرس ها کنترل بشود و انشالله دچار مرض قند نشویم .

دریافت فایل صوتی