سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368124

  بازدید امروز : 0

  بازدید دیروز : 27

درباره سلامتی

 
خدای سبحان، هر آن که را دینش استوار ودستانش گشوده باشد، دوست دارد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 94/5/6::: ساعت 9:34 صبح

نقد هفته نامه سلامت(15)

پس از اینکه هفته نامه سلامت، تفاهم لوزان را از قلم یک روانپزشک موجب ارتقاء سلامت روان در جامعه تلقی کرده بود، در یادداشتی به کنایه خدا را شکر گفتیم که با این تفاهم ها و مذاکرات، گویا قرار است همه مشکلات روحی، روانی، رفتاری، اجتماعی، بهداشتی، محیط زیستی، سیاسی، فرهنگی، تربیتی و... جامعه یک جا حل شود!!!

اما پس از توافق اخیر وین، هفته نامه سلامت در شماره 530 خود چنان طرحی زده است که گویا قرار است همه معضلات محیط زیست و آلودگی هوا در پی این توافق حل شود.

با دیدن این طرح - که تقریباً همه فضای نیم صفحه روی جلد را به خود اختصاص داده است- تصور می شود در صفحاتی مثل «موضوع ویژه» شاهد بحث مبسوط کارشناسان و متخصصان امر در این خصوص خواهیم بود، اما صفحات را ورق می زنیم می بینیم چنین نیست و تنها در صفحه دوم یادداشتی کوتاه با عنوان «تاثیر توافق هسته‌ای بر محیط زیست چیست؟» به قلم یک فعّال محیط زیست در این زمینه می بینیم.

نویسنده که مشخص نیست چه تخصصی در زمینه محیط زیست دارد مدعی است «بعد از امضای توافق هسته‌ای، فرصت تعامل و استفاده از دانش، تکنولوژی، مواد اولیه و ثروت طرفین از یکدیگر فراهم می‌شود. کاهش آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌ای یکی از معضل‌های ایران است.»

ایشان سپس در ادامه اظهار امیدواری می کندکه «با برداشته شدن تحریم‌ها ایران بتواند گازهای گلخانه‌ای رها شده در جو زمین و همچنین سایر آلودگی‌ها را کاهش دهد».

امّا دقیقاً قرار است کدام دانش، تکنولوژی و مواد اولیه وارداتی، منجر به کاهش آلودگی هوا شود؟ و به چه میزان؟

به مدد بنزین وارداتی، آن هم به بهانه هنوز اثبات نشده آلایندگی بنزین پتروشیمی داخل؟(1)

سؤال دوم این است که کدام کشورها قرار است با برداشته شدن تحریم ها برای کاهش گازهای گلخانه ای به ایران کمک کند؟

آمریکا؟ کشوری که خودش زیر بار پیمان زیست محیطی کیوتو نرفت(2) و بر اساس گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی با تولید سالانه 5833 میلیون تن انواع گازهای گلخانه‌ای، در رتبه دوم در زمینه تولید این آلاینده ها قرار گرفته است؟(3)

بهتر است در زمینه وضعیت آلودگی هوا در آمریکا و اروپا و راهکار اساسی کاهش آن، به سراغ آرشیو هفته نامه سلامت برویم.

در شماره 506 با ترجمه متنی از نیویورک‌تایمز و با عنوان «آلودگی هوای آمریکا کجا رفت؟» آمده است:

«طبق استانداردهای سازمان جهانی بهداشت، وجود بیش از 10 میکروگرم ذرات معلق در هر مترمکعب هوا برای سلامت مضر شمرده می‌شود ... ولی میزان آلاینده‌ها در 33درصد شهرهای بزرگ بیش از استاندارد سازمان جهانی بهداشت است ... البته استاندارد آلودگی در ایالات متحده 12 میکروگرم در نظر گرفته می‌شود که با این مقیاس فقط 13درصد شهرهای این کشور در تعریف آلودگی جای می‌گیرند.

در مورد اروپا قضیه فرق می‌کند؛ یک شهر اروپایی با تراکم صنعتی متوسط 2 برابر استاندارد سازمان جهانی بهداشت، یعنی 7/21 میکروگرم در مترمکعب، ذرات معلق دارد. به این ترتیب 93درصد شهرهای اروپا طبق این استاندارد، آلوده‌اند...

تا چندی پیش بسیاری از شهرهای ایالات متحده به‌شدت آلوده بودند، به‌طوری که لس‌آنجلس «پایتخت مه‌دود جهان» نامیده می‌شد ...

با مطالعه و مقایسه میزان آلودگی هوا در جهان مشاهده می‌کنیم در کشورهای کم‌درآمد میزان آلودگی هوا بیشتر است. مسلما این آلودگی نه ناشی از طبیعت خاص آن مناطق، بلکه بازتاب طبیعی اولویت‌های اجتماعی هر کشور است و اینکه هر دولتی تا چه حد حاضر باشد مخارج لازم را برای ارتقای منافع سلامت عمومی تامین کند ...»

بنابراین آنچه که در رفع معضل آلودگی هوا در درجه اول اهمیّت می باشد، عزم ملی دولت ها در اولویت بندی تأمین مخارج لازم برای ارتقای منافع سلامت عمومی است و نه چشم امید داشتن به توافق با کشورهایی که خود در این زمینه مسأله دارند؛ چرا که آن کشورها نیز سعی دارند معضلات زیست محیطی خود را بیش از اتکاء به غیر، با عزم و اراده ملّی حل کنند.

در پایان شاید بی مناسبت نباشد برای کسانی که با چشم امید داشتن به توافق با آمریکا در پی حل معضلات زیست محیطی کشور هستند، مروری کنیم به نقش این کشور در تخریب محیط زیست(4):



اجلاس جهانی کیوتو، با حضور بیش از 160 کشور جهان، نتوانست آمریکا را متوجه اهمیت رعایت محیط زیست کره زمین کند.


ارتش آمریکا از رعایت اصول زیست محیطی معاف است


سارا فلوندرز (Sara Flounders) که از دبیران حزب جهانی کارگران:
پنتاگون از تمامی موافقت نامه های بین المللی در مورد شرایط آب و هوا معاف است.


استیو کرتزمان (Steve Kretzmann) از مدیران موسسه بین المللی تبادلات نفتی:
دی اکسید کربن تولید شده در طی جنگ عراق بیش از 60 درصد مقدار کل تولید شده توسط کشورهای دیگر است.


پروفسور باری ساندرز (Barry Sanders) نویسنده کتاب «منطقه سبز»، آمریکا را بزرگترین دشمن محیط زیست می داند.


پسماندهای رها شده ارتش آمریکا در عراق


آزمایش ها و زباله های اتمی آمریکا، از بزرگترین عوامل تخریب محیط زیست کره زمین


به دنبال گزارش کمیته مشورتی فدرال در خصوص عدم دارا بودن سیاست مشخص، برنامه یا هدفی برای پاکسازی محیط زیست از سوی پنتاگون، یکی از وکلای دادگستری به نام جاناتان تورلی (Jonathan Turley) که کرسی استادی حقوق را در دانشگاه جرج واشنگتن در اختیار دارد اظهار lکرد که:
 "پنتاگون، یک پست فطرت ضد محیط زیست است."

-----------------

پی نوشت:

1-  هفته نامه سلامت در شماره 476 ضمن گزارشی در سال گذشته(1393) با عنوان « با تشکر از بـاد، بنزین، مردم و مسوولان!» از زبان دکتر کهرم(کارشناس پای ثابت گفتگوهای محیط زیستی شبکه صدای آمریکا) مدعی بود «هم اکنون تحریم‌ها کاهش یافته و می‌توانیم بنزین بیشتری به کشور وارد کنیم. به این ترتیب به استفاده از بنزین با بنزن بالا که در پتروشیمی‌ها تولید و علاوه بر سرطانزایی باعث آلودگی شدید هوا هم می‌شد، نیازی نداریم به همین دلیل از ابتدای سال تاکنون روز ناسالمی در پایتخت نداشتیم و تعداد روزهایی که هوا پاک بوده، به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.»؛ این در حالی است که با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکت کنترل کیفیت هوا و استفاده از بخش آرشیو این سایت، مشخص می‌شود که وضعیت هوای پایتخت در تابستان سال 93، تفاوت چندانی با مدت مشابه در سال‌های قبل از آن نداشته و حتی در برخی موارد، میزان آلاینده‌های موجود در هوای تهران بیش از قبل بوده است: بررسی یک ادعای دولتی درباره آلودگی هوای پایتخت

همچنین ملاحظه لینک های ذیل نیز در این زمینه توصیه می شود:

بنزین وارداتی آلاینده‌تر است یا پتروشیمی‌ها؟+جدول مقایسه ای

اسناد بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین

واکنش شرکت ملی پالایش به آلودگی بنزین وارداتی + توضیحات تسنیم

2- آشنایی با پروتکل کیوتو (Kyoto Protocol) ؛ البته ایالات متحده به تازگی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان 17 درصد تا سال 2020 اعلام آمادگی کرده است +.

3- رده‌بندی کشور‌ها در آلودگی هوا و تولید گازهای گلخانه‌ای

4- آمریکا چگونه بزرگترین تخریب کننده محیط زیست زمین شد؟

---------------------------------

لینک در افسران،