سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368180

  بازدید امروز : 34

  بازدید دیروز : 22

درباره سلامتی

 
اندیشیدن مانند با چشم دیدن نیست؛ زیرا گاه چشمها به صاحبانش دروغمی گویند، ولی خرد به آنکه از وی اندرز خواسته، نیرنگ نمی زند . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: پنج شنبه 98/5/24::: ساعت 12:8 عصر

سلامت و سبک زندگی/18

مصیبت های یک بار مصرف/3- به مناسبت عید سعید غدیر

عید سعید غدیر روزی است که به منظور تجدید بیعت با ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السّلام) جشن می گیریم؛ پس چه بهتر که با توجه به تأکیدهای مکرّر مقام معظّم رهبری در خصوص لزوم اصلاح سبک زندگی، در جشن هایمان به این امر مهم توجه کنیم.

امام علی (علیه السّلام) فرمودند: «رسول خدا (صلی الله و علیه وآله) از ریختن سم حتی در سرزمین ‌های مشرکین نهی فرموده است» (1)

لیوان های یک بار مصرف پلاستیکی به جهت دیر تجزیه شدن در طبیعت (حدود 200 تا 500 سال) و دارا بودن مواد سمّی (بیسفنول، دی اکسین ها، آنتیموآن، فتالات ها، منومرها، آرسنیک و ...) و وارد شدن تدریجی این مواد به طبیعت، به مرور زمان موجب آلودگی آب و خاک می شوند.

لذا استفاده بی رویه از این ظروف می تواند مصداقی از «ریختن سم در طبیعت» باشد که طبق فرمایش مولای متّقیان، حتی در سرزمین مشرکین نیز مجاز نیستیم چنین منکری را مرتکب شویم.

این روزها به دلیل اثبات عوارض استفاده از ظروف یک بار مصرف و به منظور حفاظت از محیط زیست و کاهش آسیب رسانی بیشتر به طبیعت، در بسیاری از کشورها استفاده از این ظروف ممنوع و یا محدود شده است و روز به روز بر تعداد این کشورها افزوده می شود؛ لذا از آنجا که حضرت علی (علیه السّلام) ما را به خدا قسم داده است که مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما سبقت بگیرند (2)، بر ما -که بر اساس آموزه های قرآنی معتقدیم «تابلوی زیبای آفرینش، امانت الهی به دست بشر است»(3)- لازم است که در این زمینه پیشتاز باشیم و به طور جدّی و با سرعت بیشتری به این سیر تولید و مصرف بی رویه ظروف و سایر مواد پلاستیکی (نظیر سفره های یک بار مصرف) پایان دهیم.

عید غدیر سال گذشته تصاویری از جشن خیابانی یکی از مساجد را در شبکه های اجتماعی دیدم که جای توزیع شربت - که به طور معمول در ظروف یک بار مصرف پلاستیکی انجام می شود- اقدام به توزیع گُل در بین رانندگان عبوری در خیابان کرده بودند.

مزایای این اقدام قابل تقدیر عبارت است از:

1-  جلوگیری از ایجاد منظره نامطلوب ناشی از انباشت انبوهی از ضایعات لیوان یک بار مصرف

2-  حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب رساندن به طبیعت

3-  جلوگیری از ایجاد زحمت مضاعف برای رفتگران

4-  جلوگیری از ایجاد ترافیک و راهبندان در خیابان

5-  جلوگیری از حوادث ناشی از حواس پرتی رانندگان به دلیل نوشیدن شربت در حال رانندگی

6-  و چه بسا اهداء گُل، حس بهتری از محبّت و مودّت را در بین مردم ایجاد کند؛ علاوه بر اینکه شربت همان لحظه با عجله نوشیده شده و لیوانش هم به سرعت دور انداخته می شود، اما گُل تا چند روز قابل نگهداری بوده و یادآور صفا و طراوت روز جشن است.

پس بیاییم در روز عید سعید غدیر - که روز عقد اخوّت و برادری است- با عمل به فرمایشات حضرت امیر (علیه السّلام) و تجدید نظر در نحوه پذیرای هایمان، عقد اخوّتی هم با محیط زیست خود ببندیم و از ریختن سم در سرزمین اسلامی مان خودداری کنیم.

پی نوشت ها:

1- کتاب الکافی، جلد ‏5، صفحه 27

2- اللَّهَ اللَّهَ فِی الْقُرْآنِ لَا یَسْبِقُکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ؛ نامه 47 نهج البلاغه، از وصیت‏هاى آن حضرت به حسنین (علیهما السّلام)

3- آیت الله جوادی آملی، کتاب اسلام و محیط زیست، صفحه 23


لینک در هفته نامه سلامت، شماره 719-19 مرداد ماه 1398- صفحه 12

لینک نسخه متنی در هفته نامه سلامت