سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368176

  بازدید امروز : 30

  بازدید دیروز : 22

درباره سلامتی

 
آنکه در پاسخ دادن شتاب کند، پاسخ را درنیابد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 97/4/2::: ساعت 4:21 عصر

تدبیر سلامت/47- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/3- آداب تخلّی+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 8 اردیبهشت ماه 1397- مسجد دانشگاه

جلسات قبل که خدمت دوستان بودیم ، بنا بر این شد که نکاتی از احادیث کتاب مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی که مربوط به سلامتی و طب می باشد، را توضیح دهیم.

روایت اولی که خدمت شما عرض می کنم، نهی از نگه داشتن ادرار است.

ما خیلی مواقع در شرایطی قرار می گیریم که مجبور می شویم ادرارمان را خیلی نگه داریم.

روایاتی که از امام رضا (علیه السّلام) هست درباره نهی کردن از نگه داشتن ادرار و مباحثی در مبانی طب جدید و قدیم دارد که نگه داشتن ادرار می تواند مشکلاتی برای مثانه و کلیه به دنبال داشته باشد.

به هر حال بعضی مواقع مدیران، معلّم ها و ... به دلیل شرایط خاصی که دارند بالاخره از آن زمانِ احساسِ دفعِ ادرار تا زمانی که به دستشویی بروند یک مقداری تأخیر می اندازند که هم به مثانه ها می تواند آسیب بزند هم در سنین بالا می تواند در ایجاد بیماری پروستات نقش داشته باشد .

بنابراین توصیه اول که از امام رضا (علیه السّلام) داریم این است که ادرارتان را نگه ندارید و حتی برای تاکید هم گفتند که سوار مرکب هم که هستید ادرار را نگه ندارید؛ مثلاً اگر سوار ماشین هستید یک جایی را پیدا کنید و نگه دارید و دفع ادرار را انجام بدهید.

حالا در جلسه و اینجور جاها برای ما هم گاهی پیش می آید، باید سعی کنیم یا قبل از جلسه یا با عذر خواهی بین جلسه برویم؛ این ها مشکلات جدی می تواند برای فرد ایجاد کند.

از دیدگاه طب سنتی هم یکی از اصول شش گانه ای که در سلامتی ما مؤثر است، بحث احتباس و استفراغ است؛ یعنی ما باید به موقع مواد زائد بدنمان را دفع بکنیم.

همین طور راجع به مدفوع نیز افرادی که دچار یبوست می شوند و دفع مدفوعشان به تعویق می افتد و ممکن است چند روز شکمشان کار نکند، بالاخره در سلامتی شان تاثیر منفی می گذارد.

بنابراین گاهی ما خودمان این کار را انجام می دهیم که باید از آن پرهیز کنیم و گاهی یک بیماری وجود دارد، مثلاً فرد یبوست دارد و باید چیزهای ملیّن استفاده بکند تا آن یبوست برطرف بشود و بسته به مزاجش مثلاً اگر گرم است، آلو و  تمبر هندی بخورد؛ یا مثلاً اگر مزاجش سرد است، خاکشیر با آبجوش بخورد و به هر حال این یبوست را باید برطرف کرد.

گاهی از اوقات هم افراد دفع ادرارشان دچار مشکل است که ما با توجه به آن مشکل باید راهکار بدهیم، مثلاً افرادی هستند که دچار تکرُّر ادرار به دلیل سردی مزاجِ کلیه ها هستند؛ خُب درمانش کمی خوردنِ گرمی ها و محدود کردنِ سردی هاست.

یا مثلاً طرف خیار و کاهو زیاد می خورد و دچار تکرُّر ادرار می شود که اگر مصرف این ها را کم کند و به جای آن کمی گرمی مانند کُندُر بخورد، درمان می شود.

کُندُر برای افرادی که تکرُّر ادرارشان به دلیل سردی یا گاهی بی اختیاری است، می تواند مفید باشد؛ مثلاً فرد سرفه می کند و چند قطره ادرارش می ریزد، در این صورت استفاده از کُندُر - که مثلاً چند دانه را مانند قرص با آب قورت بدهد- می تواند این مشکل را برطرف بکند.

در خانم ها این مشکل در سنین بالا زیاد رخ می دهد که استفاده از کُندُر و پرهیز از سردی ها می تواند این مشکل را رفع کند.


 در آقایان نیز مشکل پروستات می تواند مشابه این مشکل را به وجود بیاورد که در جلسه بعد درمانش را عرض خواهم کرد .

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 03:42)

  دریافت از پرشین گیگ