سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368303

  بازدید امروز : 60

  بازدید دیروز : 36

درباره سلامتی

 
خداوندِ سبحان، شخصِ بلندْ آرزویِ بدکار را دشمن می دارد . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/10/25::: ساعت 1:51 عصر

 تدبیر سلامت/38- اثبات کارآمدی طب اسلامی/3-درمان بیماری های معده/1-تدابیر پیشگیری و درمان نفخ+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 18 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه

بحث ما راجع به مباحث طب اسلامی بود و عرض کردیم که یک آیه و دو سه روایت رو اگر مبنا بگیریم ، می توانیم یک مکتب طبی جامعی خدمت شما ارائه کنیم . بعضی ها اشکال کرده بودند که مگر میشود؟! ما توضیح می دهیم که چطور می شود . از بیماری های سر شروع کردیم و داریم به پایین می آییم . جلسه های قبل بیماری های ریه را تا مقداری توضیح دادیم ، امروز میخواهم کمی راجع به معده صحبت بکنم .

آن چند آیه روایات را مکرر گفتیم و همه بلدند . آیه بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید . روایت معده خانه تمام بیماری هاس و پرهیز راس همه درمان هاست . یک قاعده کلی ای هم که از روایت بدست می آید به رسمیت شناختن سردی و گرمیست که متواترا در روایات ما تکرار شده است .

خب بیماری هایی که ما در سیستم گوارش دچارش می شویم . یک شکایتی که عموما مردم دارند میگویند که نفخ میکتیم . گاز زیاد در دل و روده ما جمع می شود . علت آن چیست؟ 

خُب از منظر «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» کولوا و اشربوا ..." در قسمت اسرافش حجم غذای خورده شده در فرد زیاد است . معده توانایی هضم این مقدار از غذایی که شما میل کرده اید را ندارد و وقتی که نمیتواند آنرا هضم کند ، گاز و باد زیادی در معده و بعد روده ایجاد می شود و بعد شما نفخ می کنید .

نکته ی دیگری که روایت ما تاکید شده این است که همراه غذا سعی کنید نوشیدنی استفاده نکنید . مثلا فردی یک لقمه غذا میخورد و بلافاصله مقداری نوشابه یا دوغ می خورد ، خب این هضم غذا را معمولا مختل میکند ، مخصوصا در افرادی که مزاج معده شان سرد باشد و نسبت به سردی ها حساس باشد . به این ترتیب با خوردن نوشیدنی ها همراه با غذا حتما نفخ میکند . خب پس این فرد باید چه کار کند ؟ خب برای این فرد خوردن نوشیدنی همراه با غذا نوعی زیادی روی در خوردن نوشیدنی محسوب میشود و همان بحث ولا تسرفوا را باید رعایت بکند .

معمولا نفخ ناشی از سردی است . طبق آن قاعده کلی که گفتیم سردی و گرمی را باید بوسیله هم درمان کرد . شما وقتی معده تان سرد شده باید با یک چیز گرم معده تان را گرم کند . این گرمی میتواند از طریق خوراکی اتفاق بیافتد ، مثلا شما مقداری نعمای دم کرده بخورید ، زیره بخورید یا عرق این ها را استفاده بکنید .

 یا از طریق موضعی این کار را بکنید مثلا یک مقدار روغن گرمی را روی معده و روده ها بمالید مثلا یک مقداری روغن بادام تلخ ، روغن سیاهدانه ، روغن بابونه روی شکم بمالید .

یا اصلا روغن در دسترس نبود اما نمک همیشه پیدا میشود . نمک را در کیسه ای بریز و کمی گرمش کن و بگذار روی شکمت . این کار دل و روده ات را گرم میکند و نفخ را از بین میبرد . یا حتی حال دم کردن نداشتید ، زیره را همان طور داخل دهانت بگذار و بجو . زیره دم دست نبود کمی کندر را غورت بده ، این نفخ را میگیرد . 

هرچیزی که طبیعت گرم دارد برای نفخ مناسب است .

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 04:06)

دریافت از پرشین گیگ