سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368135

  بازدید امروز : 11

  بازدید دیروز : 27

درباره سلامتی

 
خداوند، خونخواهِ [بحقّ] است و خونخواهی [بحق] را دوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/10/11::: ساعت 2:10 عصر

?تدبیر سلامت/ 37- اثبات کارآمدی طب اسلامی/2- تدابیر پیشگیری و درمان سرفه و مشکلات سینه+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 11 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
بحثمان را چند جلسه ای با این عنوان ادامه می دهیم که کسی گفته بود ما چیزی به نام طب اسلامی نداریم و ما گفتیم با سه چهار آیه و روایت بیماری ها را از سر تا پا برای شما توضیح می دهیم.

یک آیه «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» و روایتی بود که معده خانه همه بیماری ها و پرهیز رأس همه درمان هاست و همچنین قاعده کلی سردی و گرمی که در روایت اهل بیت مورد تایید قرار گرفته است .

امروز می خواهیم راجع به بیماری های ریه چند نکته خدمتتان عرض کنم که الان هم خیلی از افراد دچار آن هستند شامل: سرفه و مشکلات سینه

برای اینکه افراد دچار این مشکلات نشوند، چون خیلی ها زیاد دچار سرفه، سینوزیت، عفونت های گوش و .... می شوند؛ برای اینکه این اتفاق نیافتد چند راهکاری که قبلاً هم عرض کرده بودم را بازگو می کنم:

اول اینکه در رساله ذهبیه منسوب به امام رضا(علیه السّلام) هم توصیه شده که روزی سه لقمه عسل در فصول سرد سال(از اول پاییز تا آخر زمستان) بخورید.

دومین چیزی که توصیه شده استفاده از سیاهدانه است که در مطالعات جدید هم نشان داده شده که سطح ایمنی بدن را بالا می رود؛ به عنوان یک ادویه همراه با غذا مثلاً روزی نصف قاشق چایخوری روی غذایتان بپاشید و در روایت هم تاکید شده که سیاهدانه درمان هر دردی به جز مرگ است؛ بنابراین می تواند خیلی از بیماری ها را کنترل کند و در سرماخوردگی ها عوارض آن را کاهش می دهد.

بعد از سرماخوردگی افراد دچار سرفه های طولانی مدت می شوند و این سرفه ها برایشان می ماند؛ چرا این اتفاق می افتد؟ اغلب به دلیل درمان غلط سرماخوردگی است که اکثر داروهایی که این روزها برای سرماخوردگی استفاده می شود، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند و دفاع بدن را مختل می کند.

مثلاً شما قرص سرماخوردگی می خورید و این ترشحاتی را که به صورت عطسه و آبریزش بینی باید قطع می شد، غلیظ می کند و برمی گرداند به ریه های شما؛ لذا علائم آبریزش بینی و عطسه خیلی زود خوب می شود اما تا دوماه سرفه می کنید!

یا مثلاً استامینوفونی که می خورید یکی از کارهایی که می کند این است که تب را پایین می آورد و سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند، بنابراین مقابله شما با بیماری دچار اختلال می شود .

پس توصیه اول این است که از این داروها را به محض اینکه سرما می خوریم استفاده نکنیم؛ چرا طب جدید هم می گوید این بیماری به اصطلاح «خود محدود کننده» است و شما در جنگل های آمازون هم که باشید بعد از یک هفته خودش خوب می شود، حتی اگر کاری نکنید.

حالا اگر کسی دچار این سرفه های ممتد شد و خواست که کاری انجام بدهد با توصیه های طب اسلامی چه باید بکند؟

یکی از این داروهایی که در روایات ما بر آن تاکید کرده آویشن است.

آویشن چه به صورت بخور دادن و چه به صورت دمنوش استفاده کردن، در کنترل عفونت موثر است و خواص آنتی باکتریال هم دارد؛ یعنی در واقع یک «چرک خشک کن» است و چه با دمنوش و چه بصورت بخور می توان ترشحات را کم کرد و سرفه ها را کاهش داد و استفاده مداوم از آن ظرف یک هفته معمولاً مشکل سرفه و خلط را برطرف می کند .

کارهای دیگری که ما باز از زمینه های اسلامی می توانیم استفاده کنیم در بعضی از موارد توصیه ما به «بادکش» است.

بادکش انداختن روی پشت کمک می کند ترشحات راحت تر تخلیه شود و به سیستم دفاعی کمک می شود که بهتر عمل کند تا بتواند این ترشحات را درمان کند .