سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367546

  بازدید امروز : 21

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
هرگاه آدمی خوراکش را کم کند، درون شپر نور گردد [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 96/9/18::: ساعت 6:17 عصر

تدبیر سلامت/ 35- نکات کلیدی سلامت از فرمایشات امام رضا(علیه السّلام)
به مناسبت شهادت امام رضا(علیه السّلام)

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
زمان و مکان:  27 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه


نکته اول: در روایتی امام رضا (علیه السلام) می فرمایند که وعده ی شام را در برنامه غذایی تان حذف نکنید، چرا که این امر باعث پیری زودرس و ضعف شدید بدن می شود.

یکی از اشکالاتی که در برخی از رژیم های امروزی مشاهده می شود همین ترک شام است که به برخی ها گفته می شود برای رژیم لاغری شام نخورید! مخصوصاً در خانم ها ما این مشاهده را انجام دادیم که با ترک شام، علاوه بر اینکه پوست خراب و زود چروک می شود، قوای بدن به شدت کاهش پیدا می کند.
 
نکته ی دیگری که در روایت دیگری از امام رضا(علیه السّلام) ذکر شده است، پرهیز از ترک گوشت در برنامه غذایی است.

ما الآن یک مدل از رژیم های غذایی را داریم که به تازگی رایج شده است که عمدتاً هم از فرهنگ هند و ... است که به دلیل اینکه خُدایشان گاو است و خُدایانشان را نمی توانند بخورند، از خوردن گوشت پرهیز می شود.

این رژیم غذایی عوارض بسیاری دارد که معمولاً به گیاهخواری شناخته می شود.
در روایتی از امام رضا(علیه السّلام) داریم که نهی شده است از اینکه چهل روز بگذرد و انسان گوشت نخورد.

بنابراین حداکثر مدت مجاز برای گوشت نخوردن، طبق فرمایش امام رضا(علیه السّلام)، چهل روز است و بعد از این چهل روز مزاج دچار تغییرات جدّی می شود و عوارض جدّی جسمی و روحی برای انسان باقی می ماند .

روایت دیگری که در مسائل طبی از امام رضا(علیه السّلام) وارد شده، این است که استعمال عطر و خوش بو کردن بدن از اخلاق انبیاست.

امروزه در برخی از مناطق دنیا مکاتبی ایجاد شده تحت عنوان رایحه درمانی؛ یعنی استفاده از بوهای خوش در درمان بیماری های مختلف که دوستان علاقمند می توانند در رابطه با عطر های مختلف و خواص آن در درمان بیماری ها تحقیق کنند.