سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367575

  بازدید امروز : 50

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
ای مردم! بدانید آنکه از سخن نادرست درباره خود، بی تاب می شود، [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/8/21::: ساعت 10:52 صبح
تدبیر سلامت/ 34- سلامت و سبک زندگی آمریکایی+صوت
به مناسبت روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی
 
سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان:  13 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
امروز روز 13 آبان، «روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی» است و سلامتی هم با «مبارزه با استکبار» ربط دارد.
 
ربطش هم این است که از موقعی که ما مدل زندگی هایمان مدل زندگی غربی شده یک سری از بیماری ها در ما زیاد شده است.
 
یعنی الان مدل بیماری های ما با مدل بیماری هایی که در آمریکا شیوع دارد تقریباً یکی شده است؛ بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون، چربی خون، سکته های قلبی، سکته های مغزی قبلاً در بین ما اینقدر شایع نبود.
 
از موقعی که سبک زندگی ما سبک زندگی غربی و آمریکایی شده این بیماری ها در جامعه ما افزایش پیدا کرده است؛ راه درمان این بیماری ها هم نه افزایش ICU و CCU و اورژانس و تخت بیمارستانی است نه افزایش امکانات و تجهیزات پزشکی.
 
راه حل عبارت است از «اصلاح سبک زندگی و تغییر مدل زندگی ما از سبک زندگی آمریکایی به سبک زندگی اسلامی»
 
به عنوان یکی دو تا نمونه: مثلاً ببینید امروز مصرف فست فود در جامعه خیلی زیاد شده است و هر کوچه و خیابانی چند تا مغازه فست فود می بینید و مصرف سرانه نوشابه نیز در کشور ما بیداد می کند.
 
خُب این ها چیزهایی است که الان خود غربی ها هم به این نتیجه رسیده اند اشتباه بوده است؛ خودشان هم الان به دلیل این سبک زندگی که ایجاد کرده اند، گرفتار این بیماری ها هستند.
 
برای اینکه این سبک زندگی را برگردانیم راه ها مختلفی هست؛ راه درستی که ما دوباره در چاله دیگری نیفتیم، بازگشت به آموزه های اسلامی مان است و آن بخشی از آیه قرآن است که جلسه قبل عرض کردیم: «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا»
 
انصافاً الان جامعه ما در خودرن نوشابه زیاده روی نمی کند؟ در خوردن فست فود، چیپس، پفک و ... ما داریم اسراف می کنیم و خلاف آیه قرآن عمل می کنیم؛ اگر ما مصرف نمی کردیم که این ها فروش نمی رفت و این مغازه ها زیاد نمی شد.
 
جامعه ما این ها را مصرف می کند و در حد اسراف هم مصرف می کند.
 
اگر بخواهیم درست شود باید این ها را برگردانیم به همین الگوی «کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا» و همچنین آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ»
 
آدم چیزی را که می خورد باید با دقّت نگاه کند ببیند چه دارد می خورد؛ آیا این به دردش می خورد؟ برایش مفید است؟ برایش مضر است؟ اگر این ها را درست بکنیم مدل بیماری ها هم تغییر می کند و ما این گرفتاری هایی که الان داریم إن شاءالله نخواهیم داشت.
 
 
دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 03:09)