سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368145

  بازدید امروز : 21

  بازدید دیروز : 27

درباره سلامتی

 
هرگاه بنده ای از امّت من برادرش را در راه خدابه لطفی بنوازد، خداوند، خدمتگزاران بهشت را به خدمتش در خواهد آورد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 96/9/22::: ساعت 9:0 صبح

? ?تدبیر سلامت/ 36- اثبات کارآمدی طب اسلامی/1- تدابیر درمان سرگیجه+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 4 آذر ماه 1396- مسجد دانشگاه

 در جلسات گذشته در پاسخ به کسی که گفته بود «اگر قرار بر وجود طب اسلامی باشد باید تمام بیماری ها را از سر تا پا درباره اش پرداخته باشد»، گفتیم ما تمام بیماری ها را با چند آیه و حدیث توضیح می دهیم:

آیه اول «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» است و همچنین روایتی از پیامبر (صلوات الله علیه) است که «معده خانه تمام بیماری ها و پرهیز رأس تمام درمان هاست».

یک کلیّتی هم بنابه روایت ها گفتیم که در بحث سردی و گرمی، دستور بر این است که سردی را با گرمی و گرمی را با سردی درمان کنید.

بیماری سردرد و انواعش را با این مبنا در جلسات گذشته توضیح دادیم؛ امروز می خواهم راجع به سرگیجه چند نکته را خدمتتان عرض کنم. ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 96/9/18::: ساعت 6:17 عصر

تدبیر سلامت/ 35- نکات کلیدی سلامت از فرمایشات امام رضا(علیه السّلام)
به مناسبت شهادت امام رضا(علیه السّلام)

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
زمان و مکان:  27 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه


نکته اول: در روایتی امام رضا (علیه السلام) می فرمایند که وعده ی شام را در برنامه غذایی تان حذف نکنید، چرا که این امر باعث پیری زودرس و ضعف شدید بدن می شود.

یکی از اشکالاتی که در برخی از رژیم های امروزی مشاهده می شود همین ترک شام است که به برخی ها گفته می شود برای رژیم لاغری شام نخورید! مخصوصاً در خانم ها ما این مشاهده را انجام دادیم که با ترک شام، علاوه بر اینکه پوست خراب و زود چروک می شود، قوای بدن به شدت کاهش پیدا می کند.
 
نکته ی دیگری که در روایت دیگری از امام رضا(علیه السّلام) ذکر شده است، پرهیز از ترک گوشت در برنامه غذایی است.

ما الآن یک مدل از رژیم های غذایی را داریم که به تازگی رایج شده است که عمدتاً هم از فرهنگ هند و ... است که به دلیل اینکه خُدایشان گاو است و خُدایانشان را نمی توانند بخورند، از خوردن گوشت پرهیز می شود.

این رژیم غذایی عوارض بسیاری دارد که معمولاً به گیاهخواری شناخته می شود.
در روایتی از امام رضا(علیه السّلام) داریم که نهی شده است از اینکه چهل روز بگذرد و انسان گوشت نخورد.

بنابراین حداکثر مدت مجاز برای گوشت نخوردن، طبق فرمایش امام رضا(علیه السّلام)، چهل روز است و بعد از این چهل روز مزاج دچار تغییرات جدّی می شود و عوارض جدّی جسمی و روحی برای انسان باقی می ماند .

روایت دیگری که در مسائل طبی از امام رضا(علیه السّلام) وارد شده، این است که استعمال عطر و خوش بو کردن بدن از اخلاق انبیاست.

امروزه در برخی از مناطق دنیا مکاتبی ایجاد شده تحت عنوان رایحه درمانی؛ یعنی استفاده از بوهای خوش در درمان بیماری های مختلف که دوستان علاقمند می توانند در رابطه با عطر های مختلف و خواص آن در درمان بیماری ها تحقیق کنند.


 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 96/9/3::: ساعت 7:30 صبح

نوزدهمین همایش ملّی بهداشت محیط در آبان ماه سال گذشته، عنوان اولین همایش بین المللی را نیز به خود گرفت؛ امّا این بار یک پسوند به آن اضافه شده بود که از همان اول به نظرم خیلی ناچسب می آمد: «بهداشت محیط و توسعه پایدار» ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/8/21::: ساعت 10:52 صبح
تدبیر سلامت/ 34- سلامت و سبک زندگی آمریکایی+صوت
به مناسبت روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی
 
سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان:  13 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
امروز روز 13 آبان، «روز ملّی مبارزه با استکبار جهانی» است و سلامتی هم با «مبارزه با استکبار» ربط دارد.
 
ربطش هم این است که از موقعی که ما مدل زندگی هایمان مدل زندگی غربی شده یک سری از بیماری ها در ما زیاد شده است.
 
یعنی الان مدل بیماری های ما با مدل بیماری هایی که در آمریکا شیوع دارد تقریباً یکی شده است؛ بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون، چربی خون، سکته های قلبی، سکته های مغزی قبلاً در بین ما اینقدر شایع نبود.
 
از موقعی که سبک زندگی ما سبک زندگی غربی و آمریکایی شده این بیماری ها در جامعه ما افزایش پیدا کرده است؛ راه درمان این بیماری ها هم نه افزایش ICU و CCU و اورژانس و تخت بیمارستانی است نه افزایش امکانات و تجهیزات پزشکی.
 
راه حل عبارت است از «اصلاح سبک زندگی و تغییر مدل زندگی ما از سبک زندگی آمریکایی به سبک زندگی اسلامی» ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/8/21::: ساعت 10:44 صبح
تدبیر سلامت/ 33- آداب غذا خوردن در اسلام و پیشگیری از کبد چرب+صوت
سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان:  6 آبان ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
یک شخصی از امیرالمؤمنین(علیه السّلام) سؤال کرد که تمام علوم در قرآن آمده امّا چرا طب در قرآن نیست؟
 
حضرت فرمودند یک آیه در قرآن هست که کُلّ علمِ طب را در خودش جمع کرده و آن بخشی از آیه «کُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا» است.
 
بیماری هایی که الآن در دنیا شایع هست(مثلاً در کشور ما و تقریباً کل دنیا حدود 30 درصد ابتلاء به کبد چرب وجود دارد!، یعنی از هر سه نفر شما سونوگرافی بگیرند، یکی از آن ها کبد چرب دارند)، بیماری هایی مثل دیابت ، فشار و چربی خون، سکته های مغزی و قلبی و اینها همه با این آیه ارتباط دارند.
 
تقریباً منشأ تمام این ها رعایت نکردن قوانین خوردن و آشامیدن است . ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/8/21::: ساعت 10:34 صبح
تدبیر سلامت/ 32- اهمّیت ورزش در طب سنتی+صوت
به مناسبت هفته تربیت بدنی و ورزش
 
سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان:  29 مهر ماه 1396- مسجد دانشگاه
 
ورزش از دیدگاه طب سنتی یک جایگاه مهمی دارد.
 
ما برای حفظ سلامتی شش اصل مهم داریم که یکی از آن ها، وضعیت ما از نظر حرکت و سکون است؛ یعنی مقداری که ما فعالیت بدنی داریم و مقداری که بی تحرّک هستیم.
 
اگر این دو به اندازه متناسب و متعادل نباشد حتماً به سلامتی ضرر می رساند.
 
بنابرین داشتن یک فعالیت بدنی مناسب – که مناسب بدن خود فرد، سن و مزاجش باشد- لازم و ضروری است. ادامه مطلب...
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: جمعه 96/7/28::: ساعت 9:38 عصر

سلامت و سبک زندگی/10
به بهانه «هفته تربیت بدنی و ورزش»

تعیین نمادین روز یا هفته ای از سال تحت عناوین مختلف به این معنی است که آن عنوان و حقیقت مورد غفلت واقع شده است.

در میان روزها و هفته های پرشمار نمادینی که در مهرماه تعیین شده، 26 مهر ماه به عنوان «روز تربیت بدنی و ورزش» و از این روز تا دوم آبان ماه نیز هفته ای به همین عنوان نامگذاری شده است.

برای تحقّق اهداف این نامگذاری ها معمولاً سراغ اقشار مختلفی می روند و من قصد دارم در اینجا به سبک زندگی قشر کارمند و تأثیر آن در تحقّق یا عدم تحقّق این اهداف بپردازم.

برخی سازمان ها اهمیّت فراوانی برای ورزش کارکنان قائل هستند؛ در این سازمان ها طبق «آیین نامه توسعه و تعمیم ورزش کارکنان»، «کمیته امور ورزشی» متشکل از افراد صاحب نظر و علاقمند به امور ورزش به ریاست معاون اداری و پشتیبانی دستگاه مربوط تشکیل می شود و بودجه قابل توجهی هم برای توسعه و ترویج کارکنان اختصاص می دهند.

گرچه در ماده 12 این آیین نامه تصریح شده است «زمان انجام فعالیت های ورزشی کارمندان دولت خارج از ساعات اداری است» اما در ادامه آمده است:«در مواقع لزوم و حسب ‌نظر مدیر بلافصل، استفاده از‌ مأ‌موریت اداری برای شرکت در تمرینات یا مسابقات ورزشی حداکثر تا 4 ساعت در هفته مجاز است.»

امّا سازمان هایی که به نقش ورزش در تأمین سلامت جسم و روان کارکنانشان و در نهایت تأثیر آن در افزایش بازدهی و روحیه و انگیزه کاری واقف هستند، آن 4 ساعت را مختص به اعضاء تیم های رسمی ورزشی و شرکت کنندگان در رقابت ها و مسابقات ورزشی نمی دانند و به منظور افزایش سطح سلامت جسم و روان کارمندانشان، مجوّز می دهند تا هر کارمندی به مدت 4 ساعت در هفته - چه در ساعات اداری و چه به عنوان اضافه کاری- به فعالیّت های ورزشی بپردازند(1).

و برخی سازمان ها نیز متأسفانه نه تنها بودجه و بسته های حمایتی خاصی را برای تشویق کارکنانشان در نظر نمی گیرند، بلکه وقتی می بینند برخی کارکنان در بخش محدودی از ساعات اضافه کاری شان بدون ثبت کارت خروج از امکانات ورزشی سازمان بهره می برند، بخشنامه صادر می کنند که «انجام فعالیت ورزشی به عنوان اضافه کاری، وجاهت قانونی ندارد»!

و چندی بعد نیز این «دلواپسانِ بیت المال» برای محکم کاری بیشتر، فردی را در اماکن ورزشی اجیر می کنند تا اسامی کارمندان مراجعه کننده را ثبت و به کارگزینی ارسال کنند تا سر ماه به ازای هر جلسه استفاده از امکانات ورزشی سازمان، یک ساعت و نیم از اضافه کاری آن ها کسر شود! (2) ادامه مطلب...

 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/7/24::: ساعت 4:26 عصر

توضیحات و هشدار یک متخصص طب سنّتی درباره انکار «طب اسلامی»+صوت

دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنّتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان سخنرانی: 15 مهر ماه 1396- مهدیه دانشگاه

احتمالاً دوستان در این بحث های فضای مجازی به یک مطلبی برخورد کردند درباره دعوای کلمه «طب اسلامی» که هست یا نیست؟! 

موضوع خیلی مفصّلی است اما من در حد چند جمله خلاصه اش می کنم:

اولاً این که عده ای سوءاستفاده می کنند، همیشه از چیزهای خوب خیلی ها سوءاستفاده می کنند؛ امّا این موضوع نباید منجر به این بشود که ما یک اصلی را به خاطر سوءاستفاده افراد، از بین ببریم.

ممکن است کسانی به نام «طبّ اسلامی» کارهایی بکنند که نه ربطی به طب دارد و نه به اسلام! خود من هم نمونه هایی را دیدم که مثلاً شخصی گفته است «اگر گوش شما سوت می کشد، جن داخل آن رفته، فلان ماده را در داخل گوش خود بریز تا جن بیرون بیاید و دیگر سوت نکشد»!

این ربطی به اسلام و طب ندارد؛ ما در این زمینه نه آیه داریم و نه روایاتی در این زمینه وارد شده است. ادامه مطلب...