سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368396

  بازدید امروز : 1

  بازدید دیروز : 85

درباره سلامتی

 
من از هنگام بعثتم تا روز قیامت، شفیع هر آن دوتنی هستم که در راه خدا با یکدیگر، دوستی و برادری می کنند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 96/2/27::: ساعت 8:54 صبح
    نکته های کوتاه از سلامت/ 28- نوشیدنی ها در طب سنّتی/2+صوت
 
سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 2 اردیبهشت ماه 1396- مهدیه دانشگاه

نوشیدنی ها به طور کلی در طب سنتی به دو دسته تقسیم می شوند:

دسته اول نوشیدنی هایی که به صورت شربت مصرف می شوند.

دسته دوم نوشیدنی هایی که به صورت دمنوش مصرف می شوند.

هر کدام از این شربت ها و دمنوش ها با توجه به طبیعتی که دارند برای افرادی می توانند مفید و یا برای عده ای می تواند مضر باشند.

از جمله نوشیدنی های معروفی که به صورت شربت مصرف می شود و اکثر افراد آن را می شناسند ، ترکیب سکنجبین است.

سکنجبین دارای یک جزء شیرین و یک جزء ترش است که می توان با استفاده از روش های مختلفی آن را درست کرد؛ در بعضی مواقع جزء شیرین را شکر، عسل، شیره ی انگور، شیره ی توت و یا شیرینی های دیگری در نظر می گیرید و جزء ترش آن می تواند سرکه، آبلیمو و ... باشد؛ بنابراین شما می توانید این شربت را به شکل های مختلفی تهیه کنید.

در حالت عادی ترکیب سرکه با شیره، به سرکه شیره و ترکیب شکر و یا عسل با سرکه، به سکنجبین معروف است.

سکنجبین جزء نوشیدنی هایی است که در فصل گرم سال مانند تابستان و بهار مفید است و همچنین باعث رفع عطش و جبران تعریق و آب از دست رفته ی بدن می شود و می توان با مصرف این نوشینی از حرارت این فصول در امان ماند.

سرکه شیره نیز در موارد بسیاری مشابه سنکجبین است ولی ویژگی خاصی که سرکه شیره دارد این است که به دلیل شیره ای که دارد داروی بسیار مؤثر برای افرادی است که دچار کم خونی هستند و می تواند کم خونی آن ها را برطرف کند.

از جمله شربت های دیگری که می توان در فصول گرم سال استفاده کرد، شربت های گلاب، بیدمشک، بهارنارنج و ... است که علاوه بر تأثیر خنک کنندگی  و کم کردن حرارت و عطش  بدن دارای تأثیراتی روی تقویت قلب و افزایش نشاط و شادابی فرد دارد.

از این نوشیدنی ها می توان به صورت شربت برای افرادی که افسردگی و یا ناراحتی دارند، استفاده کرد.

دسته ای از نوشیدنی های خنک و شربت ها وجود دارد که روی اعضای خاصی از بدن مؤثر است ، مثل شربت زعفران که جزء مقوّیات قلب است، به طور مستقیم به قلب گرایش دارد و می تواند باعث تقویت قلب شود و البته نشاط بخش و شادی آور هم هست.

بعضی از این نوشیدنی ها گرایش های مغزی دارند، مانند اسطوخودوس.

عرق اسطوخودوس را می توان به صورت شربت استفاده کرد که باعث تقویت حافظه، کاهش خواب آلودگی، رفع کسالت و افزایش قدرت یادگیری می شود.

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 03:57)

دانلود از پرشین گیگ