سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367567

  بازدید امروز : 42

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
بردباری، جامه دانشمند است، پس مبادا که آن را به تن نکنی [امام باقر علیه السلام ـ در نامه اش به سعد خیر ـ]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 96/1/29::: ساعت 5:11 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 27- تدابیر سلامت روان و تقویت حافظه/+صوت 

 سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتیو عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 26 فروردین ماه 1396- مهدیه دانشگاه

بر اساس روایات، بخش مهمی از بیماری های بشر امروزه به علت پرخوری است و بخش دیگری از بیماری ها به علت درهم خوری است.

 یکی از مسایل مهمی که در روح و روان ما تاثیرگذار است همین مباحث تغذیه ای است؛ یعنی یک سری از چیزهایی که ما نباید بخوریم را می خوریم و به هم می ریزیم. 

الان برخی از دوستان نسبت به حافظه مشکل دارند و می گویند که حافظه ما ضعیف است.

قبلا هم عرض کردم که موادی که طبیعت سرد دارند مثل سالاد کاهو، ماست، دوغ، پنیر یا ... از جمله چیزهایی است که قوه ی حافظه ی ما را ضعیف می کند و اگر دوستان بخواهند حافظه ی خوبی داشته باشند و قدرت یادگیرشان بهتر بشود، بهتر است که مصرف این مواد را بطور کل قطع کنند و یا اینکه خیلی کم مصرف کنند، به خصوص در فصل های سرد سال که بهتر است استفاده نکنیم.

 عامل دیگری که در بهبود حافظه ی ما تاثیر می گذارد، استفاده از همین چوب های مسواک است که در سابق هم مردم بیشتر استفاده می کردند و حتی خیلی از متدیّنین در جانمازهایشان داشتند و قبل از نماز مسواک می زدنند و تحت عنوان چوب مسواک یا چوب اراک شناخته می شود.

 یک تکه از این چوب کوچک را می توان همراه داشت و گهگاهی به دندان ها و لثه ها کشید؛ رطوبت و بلغم مغز را کم می کند و حافظه را بهبود می بخشد.

 و از جمله چیزهایی که مشابه این است جویدن کندر است که باز رطوبت مغز را کم می کند و حافظه را تقویت می کند.

 بخش دیگر در سلامت روحی و روانی، بحث هایی تحت عنوان اعراض نفسانی است که در طب سنتی مطرح است مثل غم و شادی و خشم و ... که به هرحال ما باید به نحوی این ها را مدیریت کنیم چون مدیریت نکردن این ها باعث بروز بیماری می شود.

 امروزه بسیاری از بیماری های مردم ناشی از این علّت است، مثلاً غصّه ی زیاد و یا مثلاً طرف به دنبال فوت یکی از نزدیکان دپرس و مریض شده و افسرگی گرفته است؛ یا بدلیل اینکه یکی از اعضای خانواده بدخُلقی دارد دچار افسرگی یا اضطراب شده است.

 این های چیزهایی است که با رعایت یک سری از مسایل دینی و اصلاح بینش های مذهبی می توان اصلاح کرد؛ یعنی چه؟

 سوال شد از یکی از ائمه که زهد چیست؟ فرمودند زهد بین این دو جمله قرآن است که «لِکَیْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَکُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاکُمْ»

 یعنی چیزی را از دست می دهید ناراحت نشوید و چیزی را هم که به دست می آوردید، شنگول نشوید؛ اگر توانستید بین این دو تناسب را رعایت کنید، شما زاهدید؛ همین را اگر بتوانیم عملیاتی بکنیم این مشکلات از بین رفتنی است.

 البته خیلی کار ها می شود کرد، بیش از هزار کار می شود کرد؛ مثلاً شما مشاوره می روید برای اصلاح افسردگی، 20 جلسه باید بروید تا یک چیزی درست شود، 20 جلسه دیگر باید برای اضطرابت باید بروی، 10 جلسه بیای دارو بخوری و ...

 اما با رعایت یک چیزهای ساده و با اصلاح یک سری دیدگاه هایی که پیش فرض های ذهنی مان است  است، خیلی از این ها خود به خود اصلاح می شود و نیازی به درمان های طولانی مدّت و پیچیده ندارد.

 دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 04:35)