سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368370

  بازدید امروز : 60

  بازدید دیروز : 67

درباره سلامتی

 
رحمت خدا، حاملان قرآن را فرا گرفته استو آنان به نور خداوند ـ عزّوجلّ ـ پوشیده شده اند. ای حاملان قرآن ! با بزرگداشتِ کتابش با خدا دوستی کنید، تا شما را بیشتردوست بدارد و شما را محبوب خلقش گرداند. [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 95/12/14::: ساعت 8:55 صبح
نکته های کوتاه از سلامت/ 23-روغن و نمک در طب سنتی/1
به مناسبت هفته سلامت مردان
سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 30 بهمن ماه 1395- مهدیه دانشگاه

 شاید از 60-50 سال قبل جریانی شروع شد که گفتند بیماری های قلب و عروق زیاد است و برای پیشگیری باید کارهایی انجام شود.

 اول آمدند روغن مردم را عوض کردند، گفتند این روغن های حیوانی که می خوریم همگی داخل عروق قلب رسوب می کند، دیواره ی رگ ها تنگ می شود و باعث مشکلات و سکته های قلبی و بالا رفتن فشار خون می شود.

 الآن شاید 60-50 سال از این حرف ها گذشته و ما روز به روز بیماری های قلب و عروق در کشورمان افزایش پیدا کرده و سنین ابتلاء به این بیماری ها به شدت پایین آمده؛ مثلاً قبلاً آدم های 60 ساله و بالاتر سکته می کردند، اما الآن رسیده به 20 و 30!

 زمانی که ما دانشجو بودیم به ما می گفتند اگر کسی زیر 40 سال آمد پیش شما و گفت قلبم درد می کند، به او اعتنا نکنید چون احتمالاً یا فیلم بازی می کند، یا استرس دارد یا ... امّا الان واقعاً نمی توانیم به یک آدم 20 یا 25 ساله که گفت قلبم درد می کند بی اعتنا باشیم چون بعید نیست که مشکل قلبی داشته باشد.

 خُب، همه این ها یکی از سررشته هاش مسایل تغذیه ای است. هر عاملی که باعث افزایش غلظت خون بشود می تواند منجر به تنگی عروق و به دنبال آن حمله های قلبی بشود.

 متأسفانه افزایش مصرف فست فود ها و غذاهی آماده و کنسروی می تواند یکی از عوامل مهم در بیماری های قلب و عروق باشد که روز به روز هم مصرفش در بین مردم افزایش پیدا می کند؛ غذاهایی مثل انواع ساندویچ، پیتزا ها و نوشابه ها، معمولاً خونی که از این ها تولید می شود خون غلیظی است.

 اکثر اوقات اگر گوشت سالمی در آن ها استفاده بشود گوشت گاو است که خون را غلیظ می کند و اگر چیزهایی دیگر هم -که آدم می شنود- در آن ها باشد که وامصیبتا!

 و دوم روغن هایی که تغییر کرده و مدت ها به ما گفتند که این ها روغن های نباتی و سالمی هست، امّا متاسفانه روغن های بسیار ناسالم و مضری است و با مصرف این ها فشار خون و غلظت خون افزایش پیدا می کند.

 روغن هایی که با عنوان روغن نباتی استفاده می کنیم روغن های بسیار بدی است و لازم است تجدید نظری در مصرف روغن شود.

  نکته دیگری که خیلی روی آن تأکید می شود بحث مصرف نمک است؛ متأسفانه یک ضرب المثلی هم درست کردند که می گویند از 3 تا چیز سفید پرهیز کنید: نمک ، شکر و هروئین! و نمک را در کنار هروئین قرار می دهند، در حالی که ما در متون دینی مان توصیه به مصرف نمک(در اول غذا و بعد از غذا) داریم.

 جالب است که در کتاب های جدید و رفرنس ها و مراجع هم در رابطه با نمک این مقدار مطلب پیدا نمی کنید؛ حتی نقش آن در فشار خون هم مورد سوال است.

 نمک، فشار خون را بالا می برد یا نه؟ و این ها محل بحث است و حرف های قطعی وجود ندارد در طب رایج، منتهی این را به صورت یک اصل مسلّم ترویجش می کنند.

 از دیدگاه طب سنتی افرادی که مزاج های گرم دارند، نمک چون طبیعت گرمی دارد در افرادی که مزاج گرم دارند ممکن است فشار را بالا ببرد، همانطور که چیزهایی دیگر مانند زنجبیل، فلفل، گوشت و .. هم اگر بخورد فشارش بالا می رود.

در افرادی که مزاج های سرد و بلغمی دارند اتفاقاً مصرف نمک باعث می شود فشار خون پایین بیاید و موضوع کاملاً ممکن است در این افراد برعکس باشد.

 راجع به حرف هایی که می شنوید دوستان کمی تأمّل بفرمایید و با یک مقداری حوصله موضوع را مجدداً بررسی کنیم؛ بحث نمک و روغن جزو بحث هایی است که محل اشکال است و خیلی به این راحتی حرف هایی که زده می شود را قبول نکنید.

 هر مقداری ما بتوانیم اصول تغذیه ای را -که بر مبنای طب سنتی است و در روایات ما مورد تأکید واقع شده-، رعایت بکنیم قطعاً همه ی بیماری هایمان کاهش پیدا می کند، از جمله بیماری های قلب و عروق.

 خُب این همه راجع به روغن زیتون توصیه هست و جزو چیزهایی است که در قرآن به آن اشاره شده امّا اکثر ذائقه های ما روغن زیتون را نمی پذیرد و این از مواردی است که باید به آن پرداخته شود و مقداری مصرف آن را بیشتر کنیم که از سایر روغن ها قاعدتاً بهتر است.

  همین طور یک سری روغن های خوب مثل روغن گاو در برخی از روایات گفته شده این ها شفاست و هر مقداری از این روغن ها وارد بدن شود از طرف دیگرِ بدن خارج می شود.

 این ها مباحثی هستند که نمی شود به راحتی از آن گذر کرد و مصرف روغن های حیوانی ما خیلی کم شده و قیمت هایش هم خیلی گران شده و دیگر خیلی از بچه ها هم طعم روغن حیوانی را دوست ندارند.

 این ها نیاز به تغییراتی دارد که انشاالله ما کمتر بیمار شویم .