سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367561

  بازدید امروز : 36

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
بارالها! دوستی ات را محبوب ترین چیزها برایم قرار ده، ترس از خودت را ترس آورترین چیزها نزدم قرار ده وبا شوق به دیدارت، نیازهای دنیایی را از من بِبُر . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 95/3/4::: ساعت 4:23 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 14

 تدابیر فصل بهار در طب سنتی+صوت

  سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 16 اسفند 1394 - مهدیه دانشگاه

 

سرفصل موضوعات و نکات کلیدی جلسه:

1- توضیحی درباره تقسیم بندی ماهانه ای که در رساله ذهبیه
2- توصیه هایی برای روزهای پایانی سال
 در فرصت های گذشته توصیه هایی در خصوص ماه های مختلف از رساله ذهبیه که منسوب به امام رضا (علیه السلام) است نقل کردیم.
 ابتدا توضیحی درباره تقسیم بندی ماهانه ای که در رساله ذهبیه صورت گرفته: این دسته بندی بر اساس ماه های رومی است که حدود یک هفته با ماه های شمسی ما اختلاف فاز دارد، یعنی حدود یک هفته زودتر شروع می شود؛ ما از حدود 23 اسفند، شروع ماه آذار رومی را داریم که تقریباً می شود اول بهار؛ توصیه هایی هم که امام(علیه السلام) فرمودند در واقع برای 23 اسفند است که اول بهار می باشد.
 در این ماه، شب و روز به یک حالت اعتدالی می رسد و سرمایی که در زمستان بوده کم کم شکسته می شود؛ در سرمای زمستان تسلّط بلغم بر بدن زیاد می شود که سردی و رطوبت ناشی از سردی و رطوبت هوا، بارندگی و ... بر بدن ما غلبه می کند؛ بنابراین بیماری هایی مانند سرماخوردگی و انواع بیماری های مفصلی و ... در زمستان زیاد است.
 وارد ماه بعد که می شویم در واقع سلطه این سردی و رطوبت  بر بدن برطرف می شود و غلبه خون را در بدن خواهیم داشت که خون به هیجان می آید و بر بدن غالب می شود؛ بنابراین بیماری هایی که ناشی از خون در فصل بهار افزایش پیدا می کند، مثل بعضی از انواع سردرد ها، خون دماغ شدن و بیماری های خون ریزی دهنده و بعضی از سردرد های میگرنی که در فصل بهار افزایش پیدا می کند .
 اما توصیه هایی که در این خصوص وارد شده است:
 اولاً امام رضا (علیه السّلام) توصیه فرمودند که غذاهای لطیف مصرف کنید؛ غذا های لطیف، غذاهایی هستند که خیلی راحت هضم می شوند و خونی هم که از آنها ساخته می شود، خون رقیق و صافی است .مثل کاهو ، گوشت پرنده ها و ... (1)؛ درحالی که عملا آنچه که ما به آن عمل می کنیم به طور مرسوم این است که وقتی وارد فصل بهار می شویم، هجم زیادی از شیرینی ها می خوریم.
 اگر این شیرینی ها، شیرینی های طبیعی مثل خرما و عسل و توت و کشمش و ... باشد، تولید خون را افزایش می دهد که به طور طبیعی هم خون در این ماه افزایش پیدا می کند؛ بنابراین مفید نیست بلکه میتواند مضر باشد.
 و اگر شیرینی های قنادی باشد که این ها معمولاً خمیر می شوند و خونی که از این ها تولید می شود معمولاً خون لطیف نیست؛ بنابر این جزو غذاهای لطیف محسوب نمی شوند.
 در واقع این مراسمی که ما در نوروز داریم برای پزشک ها خیلی خوب است! چرا که در واقع بعد از سیزدهم نوروز مطب ها خیلی شلوغ می شود و بیمار های افزایش پیدا می کند و ما خیلی خوش حال می شویم و از این که مردم بیش تر مریض بشوند بدمان نمی آید!
 ولی در هر حال بدانید خوردن حجم شیرینی و آجیل و شکلات و گز و مقدار زیادی گوشت و کباب -که در مهمانی هایی که می رویم بیشتر خورده شود-، این مساوی است با افزایش خون و بیماری های ناشی از آن مثل جوش ها، سردردها و خونریزی ها از قبیل خون دماغ شدن زیاد می شود.
 پس فرمودند غذاهای لطیف و زودپز و همین طور گوشت های لطیف؛ لذا اگر قرار است در این ماه گوشت بخوریم بهتر است گوشت هایی را که راحت هضم می شوند (مثل گوشت پرنده ها)، استفاده کنیم.
 و اگر قرار است تخم مرغ مصرف کنیم، توصیه شده است که تخم مرغ عسلی و تخم مرغی که سفت نباشد استفاده کنیم؛ چون تخم مرغ سفت شده هضمش خیلی مشکل است چرا که شما تخم مرغ آب پز وقتی می خورید، سر دلتان می ماند و یک ماه رمضان طول می کشد که هضم شود امّا تخم مرغ عسلی که می خوریم خیلی راحت هضم می شود و خون خوبی هم از آن تولید می شود؛ ما به افرادی هم که کم خون هستند نیز توصیه می کنیم که تخم مرغ عسلی مصرف کنند، چون خیلی راحت هضم می شود و فشار به معده نمی آید و از آن خون خوبی تولید می شود.
 توصیه بعدی که فرمودند، پرهیز از خوردن سیر و پیاز و ترشی ها در این ماه است.
 در ماه اسفند اگر خاطرتان باشد گفتیم که سیر بخورید که سیر رطوبت های زمستان را تا حدی کم می کند؛ امّا در ماه اول بهار که از 23 اسفند شروع می شود توصیه به عدم مصرف سیر و  پیاز و ترشی است.
 همین طور توصیه شده که یه سری پاک سازی هایی در بدن انجام شود که روش های مختلفی برای پاک سازی داریم؛ نظیر خوردن مُسهل ها -که می تواند از طریق روده یک سری از مواد زائد را دفع کند-، انجام حجامت و انجام فصد یا خونگیری می تواند بخشی از این مواد زائد را که در فصل زمستان در بدن انباشته شده، پاک سازی و از بدن خارج کند.
 در یک روایت دیگر هم که از امام رضا (علیه السّلام) رسیده شده است، توصیه شده که در سه شنبه اول ماه آذار -که می شود 25 اسفند-، اگر کسی حجامت کند از بیماری های یک سال آینده اش کاسته می شود و سلامتی را بدنبال خواهد داشت.