سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368128

  بازدید امروز : 4

  بازدید دیروز : 27

درباره سلامتی

 
نمازگزار محبّت فرشتگان و هدایت وایمان و نور معرفت دارد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 94/12/18::: ساعت 10:39 صبح

نکته های کوتاه از سلامت/ 9- پیشگیری از سرطان در طب سنّتی

راه های پیشگیری از سرطان در طب سنّتی
(به مناسبت هفته پیشگیری از سرطان)

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتیو عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 19 بهمن  1394(قسمت دوّم) - مهدیه دانشگاه

همانطور که می دانید فعلاً ما درمان مناسبی برای اکثر سرطان نداریم. یا جراحی یا شیمی درمانی یا پرتودرمانی ...

از طرفی هم آمار سرطانی ها به شدت رو به افزایش است.

عاقلانه این است که اگر راه هایی برای پیشگیری هست آن ها را یاد بگیریم و به دیگران هم منتقل کنیم و آموزش دهیم.

بیماری سرطان ا زدیدگاه طب سنتی ناشی از افزایش سوداست(قبلاً اشاره کردیم که بر اساس دیدگاه طب سنتی 4 ماده اصلی در جریان خون و مایع بدنمان داریم شامل خون، صفرا، سودا و بلغم)

سودا از همه این 4 ماده سنگین تر و غلیظ تر است و درواقع رسوب خون است.

اگر ما غذاهایی بخوریم که باعث افزایش سودا شود ریسک سرطان در ما افزایش پیدا می کند.

بنابراین اگر به دنبال کاهش ریسک ابتلاء به سرطان در جامعه هستیم باید مصرف غذاهایی را که باعث افزایش سودا می شود کم کنیم؛ سردسته این مواد غذایی که امروزه خیلی مورد استفاده است، فست فودهاست.

فست فود اگر خیلی کیفیت خوبی هم داشته باشد بالاخره از گوشت گاو تهیه شده که در روایات ما هم آمده گوشت گاو موجب مرض است.

از دیدگاه طب سنتی نیز بعد از هضم گوشت گاو خونی که تولید می شود خون بسیار غلیظ و سودازاست.

حالا همین گوشت اگر چند سال در فریزر مانده باشد – که معلوم نیست چند سال می ماند تا مثلاً از برزیل بیاید و در تولید سوسیس و کالباس به کار رود- مضرّاتش بیشتر است.

پس مصرف سوسیس و کالباس فی ذاته فقط به دلیل استفاده از گوشت گاو در تهیه آن باعث افزایش تولید سودا و غلضت خون می شود.

از طرف دیگر مواد نگهدارنده ای مثل نیتریت ها که به سوسیس و کالباس اضافه می کنند در طب جدید نیز سرطان زا محسوب می شود.

نکته دیگر در خصوص این قبیبل مواد غذایی وجود دارد این است که معمولاً از ادویه جات تند(مثل سیر و فلفل) خیلی استفاده می کنند و افرادی که مزاج های گرم و کبد گرمی داشته باشند و از این ادویه جات تند، مرتب و همیشه استفاده کنند باعث می شود حرارت کبدشان خیلی بالا برود و افزایش حرارت کبد مثل این است که شما قابلمه غذا را روی گاز بگذارید و شعله آن را زیاد کنید؛ در ان صورت همه غذا تبدیل به ته دیگ سوخته می شود!

آن ته دیگ سوخته در واقع همین سوداست.

بنابراین اگر از این قبیل مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس -که سیر و ادویه جات فراوانی به آن می زنند- مرتب استفاده کنید، ته دیگ سوخته بدنتان زیاد می شود. یعنی تولید سودا در بدنتان افزایش پیدا می کند.

این هم یک دلیل دیگری است برای اینکه مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس می توانند باعث افزایش سودا و در بعضی از موارد ابتلاء به بیماری هایی مثل سرطان شوند(البته بیماری های دیگری نیز ناشی از افزایش سودا داریم)

و اما درباره پیتزا که خاصیت کشدار بودن دارد و وقتی یک ماده ای کش می آید پس از هضم در بدن خون لزج و چسبنده تولید می کند و خون لزج نیز می تواند باعث افزایش غلضت خون و در نتیجه به افزایش سودا در بدن کمک کند به خصوص اگر پنیر پیتزا و همچنین سوسیس و کالباس و ادویه جات تند داشته باشد که این مشکلات را بیشتر می کند.

غذاهای کنسروی ما نیز متأسفانه مقدار زیادی نیتریت دارند به عنوان نگهدارنده که بنابراین جزو غذاهایی هستند که می تواندد ریسک سرطان را افزایش دهند.

اما حالا چه بخوریم؟ گرچه پرهیز رأس همه دواهاست و بیشتر باید دنبال این باشیم که چی نخوریم تا مبتلا نشویم.

پس اول پرهیز! یا حتی اگر مریض هستیم نیز برای درمان اول پرهیز! یعنی اگر کسی درمان کرد و پرهیز نکرد قطعاً مشکلش حل نمی شود یا اگر حل شد دوباره برمی گردد.

حال اگر گاهی وقتی جایی گیر کردیم و احیاناً پیتزا و سوسیس و کالباس خوردیم چه بخوریم که سموم آن دفع شود؟:

1-   کاهو جزو خوراکی هایی است که می تواند خون خیلی صاف و رقیقی تولید کند و یک مقداری از این مواد زائد را نیز می تواند از بدن شما دفع کند.

2-   دمنوش های گیاهی مثل اسطوخودّوس و گل گاوزبان نیز می تواند یک مقداری از مواد سودا زا را از بدن خارج کند.

3-      استفاده از آب پنیر طبی نیز مواد غذایی خوبی در این زمینه است که اگر کسی یک دوره ای از این هله هوله ها خورده و می خواهد بدنش پاکسازی شود، می تواند از آن استفاده کند. (همچنین این آب پنیر برای کسانی که جوش می زنند و صورتشان لک دارد نیز خوب است.)
کمی شیر را بگذارید بجوشد، وقتی جوشید کمی سرکه یا آبلیمو داخل آن بریزید. وقتی بُرید، شعله را خاموش کنید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد یک ساعت شیر را صاف کنید؛ سپس آب پنیری را که به دست می آید میل می کنید که البته بهتر است به صورت ناشتا و یا عصری که شکمتان پُر نیست روزی یک یا دو لیوان استفاده شود که مصرف روزی یک یا دو لیوان از این آب پنیر می تواند سمومی را که قبلاً وارد بدن، شده پاکسازی کند.