سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368156

  بازدید امروز : 10

  بازدید دیروز : 22

درباره سلامتی

 
در تنگنا و سختی، دوستیِ درست، آشکارمی شود . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 93/5/12::: ساعت 10:53 صبح

در ماه مبارک رمضان به کرّات شنیدید که در شب نوزدهم این ماه، حضرت علی (علیه السلام) مهمان دخترش امّ کلثوم بود و در سر سفره افطار، آب و شیر و نان جو و نمک قرار داشت؛ حضرت بعد از نماز نظرش به سفره افتاد، سرش را تکان داد و فرمود:«دخترم، امّ کلثوم!چه وقت پدرت نان را با دو خورش خورده است ؟!» امّ کلثوم آمد نمک را بردارد ولی امیرالمؤمنین (علیه السلام)  از دخترش خواست که شیر را بردارد و با نان جو و نمک افطار کرد.

البته این فقط مختص به آن شب آخر نبود و اصولاً معروف است که نمک، همواره خورش حضرت بود که با نان جو تناول می فرمود.

آیا شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) باور می کند که آن حضرت اطلاعی از تأثیر مصرف مداوم نمک در افزایش فشار خون نداشت؟ به گونه ای که امروزه آن را سم سفید تلقی می کنند و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی هم مدام به مردم هشدار می دهند که باید نمکدان ها از سر سفره ها جمع آوری شود: +

آیا شیعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) باور می کند که آن حضرت عالماً و عامداً نسبت به رعایت سلامت خود بی توجهی نموده و نعمت سلامتی را ضایع می نمود ؟!

و یا اینکه دستگاه هاضمه حضرت با دیگران فرق داشت که مصرف مداوم نمک تأثیری در بالا رفتن فشار خون ایشان نداشت؟!

بالاخره تکلیف مردم مسلمان و شیعیانی که دغدغه عمل به سیره 14 معصوم (علیهم السلام) را دارند، باید مشخص شود.

یا آن همه احادیث فراوانی که درباره فوائد مصرف نمک ذکر شده جعلی است و یا نمکی که امروزه در اختیار مردم قرار داده شده آن نمکی نیست که مورد تأکید و توصیه بزرگان دین بوده و علماء بزرگ هم سنّت داشتند و مقیّد بودند سر سفره ای که نمک نباشد، شروع به صرف طعام نکنند.

در این فرصت بار دیگر توجه شما را به یادداشت «نمک، مایه برکت یا سم سفید؟!» و پی نوشت های آن - از جمله کلیپ صوتی بخشی از یک گفتگوی تلویزیونی با عنوان طب الرضا (علیه السلام) در شبکه سلامت سیما(*) - جلب می کنم؛ باشد که درباره این ساده ترین مسأله سبک زندگی چاره ای اندیشیده شود و اینقدر مردم در این رابطه دچار تناقض و سر در گمی نشوند.

این کلیپ را هم که از سخنان دکتر حسین اکبری(متخصص آسیب شناسی سلولی) در شبکه قرآن و معارف سیما(*) انتخاب کردم، بشنوید؛ درباره اینکه بشر چه بر سر نمک آورده: پخش آنلاین/ دانلود فایل

این پرسش و پاسخ جالب را هم به تازگی در سایت پرسمان دانشجویی پیدا کردم که بحث کامل و مفیدی در این باره است:
صحت دارد که قوت غالب امام علی(ع) نان و نمک بوده؟ اما امروزه نمک را بسیار مضر می دانند که با علم مولا سنخیت ندارد.

و همچنین بخوانید درباره نقش مصرف نمک پیش از غذا در درمان امراض معده

-----------------------------------

پی نوشت:

* - فایل برنامه ها را از سایت تلویبیون(آرشیو برنامه های سیما) دریافت کردم که بخش هایی از آن ها را جدا و با اجازه مسؤولین آن سایت، در فارس تی وی بارگزاری کردم.