سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367502

  بازدید امروز : 7

  بازدید دیروز : 8

درباره سلامتی

 
دوستِ شریران، همچون مسافر دریاست که اگر از غرق شدن هم ایمن ماند، از ترسْ ایمن نیست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 99/1/4::: ساعت 11:44 صبح

سلامت و سبک زندگی/24- لزوم عبرت گیری قبل از تصمیم گیری در مدیریت سلامت

پس از کاربرد سلاح شیمیایی توسط عراق علیه رزمندگان ایرانی و مردم حلبچه و سردشت، تصوّری که مسؤولان کشور ما داشتند این بود که چون آلمان این سلاح را درست کرده است بنابراین راه درمانش را هم می‌داند؛ برای همین مجروحان را به این کشور اعزام کردند. (1)

غلام دلشاد، جانباز شیمیایی 70 درصدی شیرازی در خاطراتش می گوید: «قرار است یک پزشک آلمانی به بیمارستان بیاید و من و همراهانم را معاینه کند. اشتانسل تخصص تنگی مجاری تنفسی دارد، در ایران علم آن را نداریم و مجبور به پذیرش حضور او در بیمارستان شده‌ایم. ما می‌خواهیم امکانات در اختیار پزشکان متبحر خودمان قرار گیرد تا هم از خروج ارز جلوگیری شود و هم آلمان ما را با موجود آزمایشگاهی خود اشتباه نگیرد ... رفتن به آلمان ارزشی ندارد و در تمام مدت حضور در آلمان، فقط از ما آزمایش می‌گیرند و از درمان و پادزهر خبری نیست.» (2)

حدود سه دهه قبل و در جریان جنگ ایران و عراق و در خلال سال‌های 62 و 63، انستیتو «مریو» که اکنون در مالکیت شرکت سنوفی اَوِنتیس فرانسوی است فاکتور‌های انعقادی آلوده به «HIV» را برای استفاده بیماران هموفیلی به برخی کشور‌ها از جمله آلمان، ایتالیا، آرژانتین، عربستان، عراق و ایران و ... صادر کرد. همین مساله باعث شد تعدادی از بیماران هموفیلی و تالاسمی که از این فرآوردها به عنوان دارو استفاده کردند به این ویروس مبتلا شده و جان خود را از دست بدهند. (3)

با توجه به این تجربه های تلخ تاریخی است که مقام معظم رهبری می فرمایند: «سران آمریکا چند بار تا حالا گفته‌اند که ما حاضریم از لحاظ درمان و دارو به شما کمک کنیم؛ ... شما آمریکایی‌ها متّهمید به اینکه این ویروس را شما تولید کرده‌اید؛ من نمی دانم چقدر این اتّهام حقیقی است، امّا وقتی این اتّهام وجود دارد کدام عاقلی به شما اعتماد می کند که شما بیایید برای او دارو بیاورید؟؛ ممکن است داروی شما یک وسیله‌ای باشد برای اینکه این بیماری را بیشتر گسترش بدهد. هیچ اعتباری ندارید؛ به شما اعتمادی نیست. ممکن است یک دارویی را شماها تجویز کنید، یا وارد کشور بکنید که این ویروس را ماندگار کند و مانع تمام شدنش بشود؛ یعنی اگر چنانچه این تهمت درست باشد و شما این ویروس را به وجود آورده باشید، این کارها از شماها بر می‌آید. یا اگر کسی را به عنوان درمان‌کننده و پزشک بخواهید بفرستید، ممکن است او بخواهد بیاید اینجا، اثر عملی سمّی را که تولید کرده‌اند را از نزدیک ببیند؛ چون گفته می شود که با استفاده‌ی از آشنایی‌های ژنتیک ایرانی که از وسایل مختلفی به دست آورده‌اند، یک بخشی را بالخصوص برای ایران درست کرده‌اند؛ خب این ممکن است بخواهد بیاید ببیند که اثرش چگونه شد؛ اطّلاعات خودشان را تکمیل کنند و دشمنی خودشان را بیشتر کنند؛ بنابراین این حرفی نیست که کسی از ملّت ایران این را قبول کند.» (4)

لذا مسؤولین بهداشتی کشورمان نیز در اقدامی درست و قابل تقدیر، از ورود تیم فرانسوی به ایران تحت عنوان پزشکان بدون مرز جلوگیری کردند؛ چرا که از طرفی هنوز تئوری آزمایشگاهی بودن کرونا به قوّت خود باقی است و از طرفی دیگر ماهیت گروه فرانسوی مشخص نبود.

فرانسه اعلام کرده بود که این تیم در قالب کمک به ایران، 10 پزشک را به همراه هزار ماسک و 500 لباس پرستاری به کشورمان ارسال کرده بود؛ درحالی که طبق اظهارات مسئولین بهداشتی کشور و بر خلاف ادعای فرانسوی‌ها، تنها یک پزشک غیر مرتبط با کرونا در این تیم حضور داشت ! (5)

حافظه تاریخی ملت ایران نباید از یاد ببرد که درست در زمانی که بحران ویروس HIV یا همان ایدز در حال اوج‌گیری در غرب بود، انستیتوی فرانسوی «مریو» ، محموله‌های خون آلوده به این ویروس را به ایران ارسال کرد و چند هزار نفر از هموطنان ما را مبتلا به این «طاعون قرن بیستم» نمود. (6)

بنابراین به قول شاعر:
این شُـبان نقاب پوش گـرگ زاده بود
شریک گرگ درخوردن مال شماست
بپرهیزید زگماشتن این گرگ صفتان
آزمــوده را آزمـودن کــار خـطاسـت. (7)

و به قول حافظ شیرزی:
هر چند کآزمودم از وی نبود سودم
مَن جَرَّبَ المُجَرَّب، حَلَّت به النِّدامه. (8)

پیامبر اسلام حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله) نیز فرمودند: «مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود» (9)

پی نوشت ها:

1- سخنرانی دکتر مصطفی قانعی، از پژوهشگران حوزه سلاح‌های شیمیایی در مراسم یادبود بیست‌وششمین سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاددانشگاهی

2- به نقل از سایت تبیان

3- روزنامه دنیای اقتصاد، 3 مرداد 1394

4- سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب خطاب به ملت ایران، فروردین 1399

5- به نقل از خبرگزاری رجانیوز

6- همان

7- بیان، شاعر افغان

8- غزلیات حافظ، شماره 426

9- طوسی، الخلاف، ‌موسسه نشر اسلامی، چاپ اول، ج4، ‌ص193