سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368153

  بازدید امروز : 7

  بازدید دیروز : 22

درباره سلامتی

 
پرخوری، حجاب تیز فهمی است [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 98/6/6::: ساعت 10:41 صبح

سلامت و سبک زندگی/19

به مناسبت ماه محرم

با فرا رسیدن ماه محرم، شعارنویسی روی خودروها در سطح شهر به شدت افزایش پیدا می کند و برخی افراد و حتی برخی مراکز رسمی وابسته به شهرداری ها نیز با نیّت خیر و در قالب پرپایی موکب ها و ایستگاه های صلواتی، یکی از خدمات خود را در قالب «شعارنویسی صلواتی خودروها» ارائه می دهند.

از طرفی دیگر بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی، «الصاق یا نصب یا نقش هر نوع آگهی، نوشته، عکس و نوشتن عبارات و ترسیم نقوش روی شیشه ها یا بدنه درونی یا بیرونی وسایل نقلیه ممنوع است و جریمه دارد.» (1)

در ابتدا سخنم با مسؤولان است که با یک بام و دو هوا نمی شود قانون نوشت و اجرا کرد؛ نمی شود از طرفی، قوانینی را از تصویب گذراند و از طرفی دیگر همه سازمان های رسمی کشور در این زمینه با هم هماهنگ نباشند؛ مانند همین قضیه که راهنمایی رانندگی اعلام می کند «شعارنویسی روی خودروها ممنوع است» و از طرفی دیگر برخی نهادهای وابسته به شهرداری ها ایستگاه شعارنویسی رایگان دائر می کنند!

همچنین نمی شود به خاطر جلوگیری از حواس پرتی رانندگان، آن ها را از شعارنویسی روی خودروهایشان منع کرد و از طرفی دیگر نسبت به وجود تابلوهای تجاری و تبلیغاتی فراوان با ابعاد وسیع، پر نقش و نگار و با تصاویر اغواکننده در سطح شهرها و جاده ها بی تفاوت بود و نقش آن ها را در حواس پرتی رانندگان نادیده گرفت.

روی سخن دیگرم با صاحبان این خودروهاست که اگر با این شعارنویسی ها خود را منتسب به پیشوایان دینی معرفی می کنیم، باید مراقب باشیم که رفتارمان به گونه ای نباشد که موجب وهن اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) شویم.

رفتارهایی مثل سیگار کشیدن، زباله به بیرون پرتاب کردن، بوق زدن های بیجا، سرعت غیر مجاز، عدم رعایت فاصله ایمن، بلند کردن بیش از حد سیستم صوتی (گرچه مداحی باشد) و امثال و نظائر آن در شأن کسی که خود را منتسب به پیشوایان دینی می داند، نیست.

کسی که خود را عزادار امام حسین (علیه السلام) می داند، باید نسبت به رعایت اخلاق و آداب اجتماعی و مراعات حقوق دیگران مقیّدتر باشد و اصولاً «ما در برخورد با اهل بیت علیهم‌السّلام نباید رها باشیم، بلکه باید مؤدب به آداب باشیم» (2).

اگر خودروی خود را «بیمه امام رضا (علیه السّلام)» یا بیمه حضرت عباس (سلام الله علیه)» و ... معرفی می کنیم باید بدانیم که بر اساس آموزه روایی «إعقل و توکّل»(3)، باید بیش از پیش در رانندگی خود جوانب احتیاط را رعایت کنیم.

از جمله احتیاط های لازم و اصول ایمنی که باید در این شعارنویسی ها رعایت شود آن است که نوشته روی شیشه ها به گونه ای نباشد که مانع دید برای راننده ایجاد کند.

امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند «تدبیر قبل از عمل، تو را از پشیمانی ایمن می دارد» (4) و تدبیر قبل از عملِ رانندگی آن است که اصول ایمنی، مقررات و اخلاق رانندگی را رعایت کنیم؛ در غیر این صورت پیشوایان دینی مان به ما ضمانتی نداده اند که صِرف ادعای انتساب به آن ها، ما را از عواقب سهل انگاری ها و بی احتیاطی هایمان مصون نگه دارد.

اگر توقع داریم که آن بزرگواران جان و مال ما را بیمه کنند، باید به سخنان و راهنمایی هایشان توجه کرده و رفتار خود را منطبق بر سیره آنان کنیم.

البته به هر حال دنیا دار ابتلاء و حوادث است؛ بنابراین نباید در این نوشته ها به گونه ای اغراق شود که گویا شیعه و محب اهل بیت به هیچ حادثه ای دچار نمی شود.

برای یک شیعه امام حسین (علیه السّلام) آنچه مهم تر است و بیشتر موضوعیت دارد، عمل به وظایف است؛ برای قبل از حوادث و پیشگیری از آن ها وظایفی هست از قبیل تدبیر قبل از انجام عمل (5)، محکم کاری در امور (6) و همچنین وظایفی هم هست برای بعد از حوادث و آن اینکه ضمن عبرت گرفتن و آسیب شناسی، رفتار ما در مواجهه با آن حادثه نیز ایمن باشد از آنچه که در شأن یک محب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السُلام) نیست.

پی نوشت ها:

1.   قوانین و مقررات راهور- ماده 207

2.   حجة الاسلام پناهیان در آیین رونمایی از کتاب «آداب عاشقی»

3.   رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) در پاسخ به یکی از اصحاب خود که معتقد بود «کسی که به خدا توکل می کند زانوهای شترش را نمی بندد»، فرمود «زانوهای شترت را ببند و به خدا توکل کن.»

4.   اَلتَّدْبِیرُ قَبْلَ الْعَمَلِ یُؤْمِنُکَ مِنَ النَّدَمِ؛ عیون اخبارالرّضا (علیه السّلام)،جلد2، صفحه 54-کافی، جلد 2، صفحه 113

5.   همان

6.   پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) می فرمایند: «إِنّ اللَّهَ تَعَالى یُحِبّ إِذَا عَمِلَ أَحَدُکُمْ عَمَلاً أَنْ یُتْقِنَهُ»؛ خداوند تعالی دوست دارد که هرگاه فردی از شما کاری می کند آن را محکم (و بی‌عیب) انجام دهد. (کنز‌العمال 9128)