سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367530

  بازدید امروز : 5

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
مردم دنیا در کار دنیا دو گونه‏اند : آن که براى دنیا کار کرد و دنیا او را از آخرتش بازداشت ، بر بازمانده‏اش از درویشى ترسان است و خود از دنیا بر خویشتن در امان . پس زندگانى خود را در سود دیگرى دربازد . و آن که در دنیا براى پس از دنیا کار کند ، پس بى آنکه کار کند بهره وى را از دنیا بسوى او تازد ، و هر دو نصیب را فراهم کرده و هر دو جهان را به دست آورده ، چنین کس را نزد خدا آبروست و هر چه از خدا خواهد از آن اوست . [نهج البلاغه]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: چهارشنبه 98/5/9::: ساعت 4:49 عصر

سلامت و سبک زندگی/16

احترام به قانون/1- به مناسبت عید سعید قربان

شاید شنیده باشید زمانی که امام خمینی (ره) در پاریس و درمحله نوفل لوشاتو بودند، برخی از همراهان امام گوسفندی ذبح کردند.
طبق قانون کشور فرانسه، ذبح حیوانات در خارج از کشتارگاه ممنوع است.
امام وقتی که با خبر شدند این کار خلاف قانون کشور فرانسه است، فرمودند «من از گوشت این گوسفند نمی خورم.» (1)

امّا آیا امروز در کشور اسلامی خودمان چنین قوانینی برای حفظ پاکیزگی محیط زیست و سلامت مردم وجود ندارد؟

جالب است بدانید که طبق قوانین کشور خودمان نیز «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی ومواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابان ها و کُشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشندبه حبس تایک سال محکوم خواهندشد.» (2)

علاوه بر این، چند سالی است که شهرداری ها در آستانه عید سعید قربان و برای حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع بیماری های قابل انتقال از طریق ذبح دام، مراکز مشخصی را با رعایت استانداردهای بهداشتی، با تأیید مراجع ذیربط و با حضور و نظارت متخصصان امر تعبیه و اعلام کرده اند تا هموطنان ما دام مورد نظر خود را با اطمینان خاطر و با قیمت مناسب در این مراکز انتخاب و خریداری کنند و عوامل حاضر در این مراکز نیز دام های خریداری شده را در همان محل با رعایت اصول بهداشتی ذبح، بسته بندی و در اختیار مشتریان قرار می دهند.

حال جای تعجب است که با وجود قانونِ منع ذبح دام در معابر عمومی و با وجودِ تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید دام سالم و ذبح بهداشتی آن، چرا باز هم برخی از ما نمی خواهیم به قوانین کشور خودمان و تلاش خدمت گزاران امر برای حفظ پاکیزگی محیط زیست و ارتقاء سلامت در جامعه احترام بگذاریم؟ و چرا همچنان برخی افراد به ذبح دام در معابر عمومی مبادرت می ورزند؟

در این زمینه سازمان ها و مراکز دولتی و غیردولتی، مساجد و هیأت های مذهبی، مراکز آموزشی و دانشگاهی و ... می توانند سرمشق جامعه باشند و فرهنگ قانون مداری را در جامعه ترویج کنند، اما متأسفانه می بینیم برخی از آن ها نیز ضمن بی اعتنایی به قوانین کشور، دام مورد نظر خود را از مراکز غیرمجاز تهیه کرده و به صورت غیربهداشتی و توسط افراد فاقد صلاحیت های بهداشتی، در معابر عمومی ذبح می کنند و تأسف آورتر اینکه حتی خبر و تصویر این اقدام آسیب رسان به محیط زیست و سلامت عمومی را در سایت رسمی خود و کانال ها و شبکه های اجتماعی شان نیز قرار می دهند.


آیا وقت آن نرسیده است که کمی هم به آموخته های فرهنگی و مذهبی و سیره بزرگان خود در زمینه اهتمام به پاکیزگی محیط زیست، رعایت بهداشت عمومی و احترام به قانون، عمل کنیم؟

چرا که به تعبیر بزرگان، یک انسان مسلمان و «انسانی که ایّاکَ نَعْبُدُ وَ ایّاکَ نَسْتَعین بر زبان می راند، آنگاه با محیط زیست خود از راه صفا و وفا به سر می برد.» (3)

همایون سلحشور فرد، کارشناس بهداشت محیط

پی نوشت ها:

1- برداشت هایی از سیره امام خمینی، جلد 4، صفحه 291

2- قانون مجازات اسلامی، ماده 688

3- کتاب «اسلام و محیط زیست»، آیت الله جوادی آملی، صفحه 73

 

لینک در کانال تلگرامی کشکول سلامت

لینک در کانال تلگرامی متخصصین بهداشت ایران

لینک در هفته نامه سلامت، شماره 719-19 مرداد ماه 1398- صفحه 12

لینک نسخه متنی در هفته نامه سلامت