سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367566

  بازدید امروز : 41

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
ایمانِ کسی برای خدا خالص نمی شود، تا آن که خداوند، نزدش از خودش، پدرش، مادرش ، فرزندانش، خانواده اش و هر آنچه از مردم دارد، محبوب تر باشد . [امام صادق علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: سه شنبه 97/8/15::: ساعت 10:1 صبح

سلامت و سبک زندگی/12- لعاب مقدّسات بر رفتاهای ناسالم

سنّت حسنه پیاده روی اربعین با نوع سبک زندگی خاصی که ترویج می کند می تواند نقش به سزایی در تمدن سازی نوین اسلامی داشته باشد و یکی از بهترین فرصتی هایی است که با بهره گیری از آموزه های فرهنگی و اجتماعی آن می توان به ترویج یک سبک زندگی سالم پرداخت ولیکن اگر چنانچه قدر این ظرفیت گرانقدر را ندانیم، فرصت سوزی و در حقیقت کفران نعمت کرده ایم و اصولاً هر پدیده ای با بدسلیقگی می تواند به ضدّ خود تبدیل شود.

عُلما و پیشوایان ما همواره تأکید می کنند که به همه کارها و فعالیت های خود رنگ و لعاب خدایی بدهیم؛ به این معنا که همواره کاری را انجام دهیم که بشود به آن رنگ و صبغه الهی داد.

اما یکی از آسیب های سبک زندگی ما آن است که گاهی تمنّیات نفسانی و رفتارهای ناسالم خود را با مقدّسات توجیه می کنیم.

زائری را در نظر بگیرید که پس از بازگشت از زیارت عتبات عالیات، اینچنین به وصف حال معنوی خود می پردازد: «جایتان خالی بین الحرمین! قلیان چاق کرده بودیم یک پُک می زدیم نگاهی به حرم حضرت عباس (سلام الله علیه) می انداختیم، یک پُک دیگر و نگاهی به حرم امام حسین (علیه السّلام) ... » !!!

و یا زائر دیگری در مسیر پیاده روی اربعین تصویری از قلیان مورد استفاده اش را در استوری اینستاگرامش قرار می دهد و روی آن هشتک #فی_طریق_الکربلا می زند!:


اما طریق کربلا یک مسیر عادی نیست و این هشتک معنادار حکایت از طریقت انسان ساز امام حسین (علیه السّلام) و مرام و مسلک اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) دارد که باید سرمشق و الگو برای اصلاح سبک زندگی مان قرار گیرد.

هرگز در مرام و مسلک آن خاندان با کرامت این نبوده که چیزی را مصرف کنند که به بدنشان آسیب می رساند:

  مشاهده کلیپ مربوط در سایت روشنگری

مشاهده کلیپ در سایت آپارات

امروزه ثابت شده که یک وعده قلیان معادل 200-100 نخ سیگار است که می تواند منجر به بروز انواع سرطان و بیماری های مُهلک و صعب العلاج شود. (1)

امّا سبک زندگی یک شیعه امام حسین (علیه السّلام) باید به گونه ای باشد که باری از دوش جامعه بردارد نه اینکه به خاطر رفتارهای ناسالم خود هزینه های گزاف و سنگینی را بر سیستم درمانی و بیت المال عمومی کشور تحمیل کند.

زنبور عسل، آیت و نشانه ای است که به ما می آموزد عالم بی عمل نباشیم و اگر شهد گُلی را می مکیم، عسل تولید کنیم. (2)

بنابراین اگر شهد شیرین زیارت قبور مقدّس خاندان عصمت و طهارت (علیهم السّلام) به کام جانمان می نشیند و توفیق پیاده روی اربعین نصیبمان می شود، باید عسل مصفّا و سالم تولید کنیم و سبک زندگی سالمی را ترویج کنیم، نه اینکه سم و سرطان با خود به ارمغان بیاوریم و سبک زندگی و رفتارهای ناسالم خود را با مقدسّات توجیه کنیم که این امر می تواند به وهن مقدّسات بیانجامد و کفران نعمت سلامت و ناسپاسی در برابر توفیق زیارت محسوب شود.

 پی نوشت ها:

1- دریافت مجموعه کتابچه های «قلیان، سمّی علیه سلامت خانواده»

2- پیشنهاد دانلود جلسه 5 از روی کرد آیت مدار با عنوان «من عمل می کنم» از سلسله جلسات «کودکان استراتژیست» با معلّمی استاد حسن عباسی:

  دریافت فیلم جلسه و سایر اسناد مربوط 

همایون سلحشور فرد، کارشناس بهداشت محیط