سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368235

  بازدید امروز : 28

  بازدید دیروز : 9

درباره سلامتی

 
آنکه خود را بشناسد به غیر خود آگاهتر است . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 97/4/2::: ساعت 4:14 عصر

تدبیر سلامت/46- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/2-آداب استراحت+صوت

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: اول اردیبهشت ماه 1397- مسجد دانشگاه

یک بحثی که در کتاب مفاتیح الحیات، حضرت آیت الله جوادی آملی مطرح کردند، استراحت مناسب است؛ یعنی یکی از عوامل موثر در سلامتی، خواب و استراحت مناسب است.


روایاتی هم ذیل این بحث آورده اند که منع کردند از اینکه بی خوابی و بیداری بی خودی بکشیم؛ به جز گاهی استثناء ممکن است برای برخی پیش بیاید یا مثلاً شیفت کاری طوری است که فرد باید مثلاً در بیمارستان یا ... بیدار بمانند.


از نظر طب سنتی هم یکی از 6 بخش مؤثر در سلامتی، خواب و بیداری مناسب است؛ یعنی بی خوابی کشیدن خودش می تواند به عنوان عوامل بیماری مطرح باشد.


دوستانی که در گروه های فیزیولوژی هستند، بد نیست که به تحقیق و مطالعه علمی در این باره بپردازند که ترشح خیلی از هورمون ها در شب افزایش پیدا می کند، از جمله هورمون رشد؛ بنابراین به خصوص برای بچه هایی که در سنین رشد هستند، بی خوابی کشیدن می تواند در رشدشان تاثیر منفی بگذارد .


خواب مناسب در هضم غذای شما خیلی کمک می کند، یعنی فردی که شب را به موقع و به اندازه کافی می خوابد سیستم هضم و گوارشش بهتر کار می کند. بی خوابی خود می تواند باعث اختلالات گوارشی و سوءهضم ‌نیز بشود.


از جمله پیامد های منفی خواب نامناسب، تأثیر در سیستم ‌مغز و اعصاب است.


سیستم‌ مغز و اعصاب انسان به شدت از به هم ریختن خواب آسیب می بیند.

خواب مناسب هم در شرایط سنّی مختلف با مزاج های گوناگون میزانش تفاوت دارد، امّا تقریباً هرکسی برای خودش می‌تواند این را متوجه بشود. همانطور که خواب کم بد است، خواب زیاد هم بد است.

ساعت خواب هم مهم است؛ مثلاً نگویید ما 8 ساعت خوابیدیم ولی تا 10 صبح خوابیدیم! اینکه چه ساعتی بخوابید و چه ساعتی بیدار شوید در سلامتی تان مؤثر است.


خواب مناسب در دیدگاه روایات و طب سنّتی از سر شب شروع می شود و نزدیک صبح (یعنی نزدیک اذان صبح) هم تمام می شود. آن ساعت بین الطّلوعین هم بهتر است فرد بیدار بماند و روایات متعددی وجود دارد که این امر هم در سلامت جسمی و هم در سلامت روانی تأثیرات بسیار مهمی دارد.


ان شاءالله همیشه سالم و سلامت باشید.

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 03:12)

دریافت از پرشین گیگ