سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 368177

  بازدید امروز : 31

  بازدید دیروز : 22

درباره سلامتی

 
جلای این دلها ذکر خدا و تلاوت قرآناست . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: شنبه 97/4/2::: ساعت 4:0 عصر

تدبیر سلامت/45- شرح احادیث سلامت در کتاب مفاتیح الحیات/1-آداب تغذیه سالم/1

سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان: 5 اسفند ماه 1396- مسجد دانشگاه

یکی از کتاب هایی اخیراً از مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله جوادی آملیچاپ شده، این کتاب مفاتیح الحیات است که بخش های مختلفی را زمینه سبک زندگی دارد و یک بخش آن هم در رابطه با حوزه سلامت است .

روایت اول که از امیر المومنین (علیه السّلام) نقل کرده اند، فرموده اند که هرکس غذای پاکیزه بخورد و به خوبی آن را بجود و پیش از سیر شدن از غذا خوردن دست بکشد و به موقعِ تخّلی، خودداریِ مزاج نکند، جز در هنگام مرگ بیمار نگردد. پس بنابراین:

1- غذای پاکیزه بخورید؛ «پاک» ترجمه عربی «طیّب» است؛ در قرآن آمده است « کُلُوا مِنَ الطَّیِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً» ، غذای طیّب بخورید و عمل صالح انجام دهید؛ یعنی در واقع وقتی که غذای طیّب بخورید می توانید عمل صالح انجام بدهید .

احتمالاً برای برخی از غذاهایی که ما می خوریم این طیّب بودن دچار اشکال است؛ مثلاً غذای طیّب نسبتش با پیتزا و فست فود و نوشابه چیست؟!

2- غذایتان را خوب بجوید؛ من در بحث های قبلی هم عرض کردم بسیاری از بیمار هایی که به دلیل مشکلات گوارشی به ما مراجعه می کنند در این بخش مشکل دارند.

طرف می آید ترش می کند، نفخ دارد، دل درد دارد و کلاً مشکلات متعدّد گوارشی، ناشی از بد جویدن است.

یک دستور ساده ای است امّا خیلی ها انجام نمی دهند چون همه هول هستند که زود بخورم و برویم.

مثلاً طرف ظرف 3 الی 5 دقیقه غذایش تمام می شود در حالی که غذا خوردن درست اینطور است که مثلاً وقتی یک لقمه یا یک قاشق می گذارید در دهانتان، قاشق را باید زمین بگذارید و لقمه در دهانتان را بستگی به نوع غذا باید 20 الی 30 دفعه بجوید؛ این نوع غذا خوردن تقریبا 35 دقیقه طول می کشد؛ این وقت را اگر گذاشتید کمتر دکتر می روید و مریض می شوید .

3- فرمودند قبل از اینکه سیر بشوید دست از خوردن بکشید؛ این هم انصافاً خیلی کار سختی است، ما معمولاً می خوریم تا غذا تمام شود و کاری به سیر شدن یا نشدن نداریم چون باید غذای پیش رویمان تمام شود و باز اگر در خانه باشیم می توانیم دوباره یک گریزی به قابلمه بزنیم .

4- خودداری از اجابتِ مزاج نکنیم؛ یعنی همین که احساس دفع ادرار یا مدفوع دست می دهد، حتماً فرد برای اجابت مزاج برود.

خیلی از ما ممکن است در جلسات و کلاس خودداری کنیم، مثلاً سخت نگیریم به خودمان که جلسه یا .. تمام شود؛ باید بدانیم که همه این ها در سیستم گوارشی و در سیستم دفع ادرار تاثیر منفی می گذارد.


ان شاءالله همیشه سلامت باشید.