سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367511

  بازدید امروز : 16

  بازدید دیروز : 8

درباره سلامتی

 
دوستِ شریران، همچون مسافر دریاست که اگر از غرق شدن هم ایمن ماند، از ترسْ ایمن نیست . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: یکشنبه 96/11/29::: ساعت 10:4 صبح

تدبیر سلامت/42- اثبات کارآمدی طب اسلامی/7- تدابیر بیماری های کلیه و مجاری ادراری+صوت

 سخنران: دکتر سیدسعید اسماعیلی صابر، مدیر گروه طب سنتی دانشگاه شاهد

 زمان و مکان: 30 دیماه 1396- مسجد دانشگاه

در مباحث جلسات قبل و بر اساس اصول کلی که از آیات و روایات طب اسلامی به دستمان آمد، توصیه هایی را برای درمان انواع بیماری ها از سر تا پا عرض کردیم  .

امّا راجع به بیماری های کلیه مطلب اول اینکه مشکلاتی مثل تکرّر ادرار یا شب ادراری که بین بچه ها به وجود می آید معمولاً از افزایش سردی و رطوبت است که در بدن ایجاد شده و برای اینکه این مشکل در بین بچه ها برطرف بشود باید مصرف سردیجاتی مثل ماست و خیار و کاهو و ... را در برنامه غذایی بچه ها کم کنیم و یک مقدار خوراکی گرم به آن ها بدهیم که بخورند و گرمی جاتی مثل عسل، شیره انگور، ادویه جات و ... در غذاهایشان استفاده کنند.

بچه هایی که کمی بزرگترند (مثلاً ده، دوازده ساله اند) می شود یک مقدار کندر به آن ها بدهیم؛ کندر را هم حتماً لازم نیست بجوند، می توانند مثل قرص قورت بدهند، مثلاً هر روز عصر یکی دو تکه کندر را ببلعند.

همین موضوع دوباره وقتی که سن آدم بالا می رود مشابه این مشکلات تکرار می شود؛ یعنی گاهی در کودکی انسان این مشکلات را دارد و همین طور آرام آرام که سن آدم بالا می رود، قوای جسمی هم کاهش می یابد و این مشکلات ممکن است عود کند.

چون وقتی که سن بالا می رود، مزاج آدمی به سمت سردی می  رود و گاهی این مشکلات در سنین میانسالی و پیری بیشتر خودش را نشان می دهد؛ مثلاً  در آقایان در سنین بالا مشکل پروستات به وجود می آید که به دلیل ورم غده های پروستات، مجاری ادراری تنگ می شود و ادرار خوب تخلیه نمی شود و این ها موجب مشکلات تکرّر ادرارهای شبانه می شود، مثلاً شب ها گاهی دو سه بار باید بیدار بشوند و به دسشویی بروند.

برای اینکه این مشکل حل بشود باز گام اول پرهیز است؛ اگر خاطرتان باشد ما در بحث هایمان گفته ایم قدم اول در درمان های طب اسلامی پرهیز است.

سن آدم وقتی بالا می رود، مزاج به سمت سردی می رود و سردی ها را باید کمتر مصرف کند؛ پس در این سن دیگر نباید ماست، کاهو، سالاد، کدو، ماهی و ... زیاد مصرف کند و یک سری پرهیز ها باید انجام بشود.

دیدم که یک سری از دوستان توصیه به مصرف تخم کدو می کنند در حالی که تخم کدو اصلاً مناسب این سن نیست و مشکلات را ممکن است بیشتر هم بکند و یک دارویی هم تولید شده و در بازار آمده است که پایه اش تخم کدو می باشد و این برای استفاده در درمان پروستات از نظر مبنایی غلط است.

باید مواد گرم مثل همین کندر که گفتیم یا زیره دم کرده، زنجفیل یا فلفل در غذایش استفاده بکند و بعضی از مواقع می شود کارهای موضعی هم انجام داد؛ مثلاً گیاه بابونه را بجوشانند و در لگن آبگرم بگذارند و هر وقت که به حمام می روند یک ربعی داخلش بنشیند تا آن ورم پروستات کاهش پیدا بکند و ادرار راحت تر خارج شود .

در خانم ها هم یک مشکل مشابه داریم که معمولاً بعد از زایمان های مکرّر مثانه شل می شود و یک مقداری ادرار را خوب نمی تواند نگه دارد و گاهی مثلاً با سرفه و عطسه کردن دو سه قطره ای ادرار خارج می شود.

در این ها هم باز اشکال از سردی و رطوبت است و استفاده از غذاهایی که رطوبی است باید محدود بشود و ماست  و دوغ و سالاد کمتر بخورند و از آن طرف از داروهایی با طبیعت گرم -که بهترین آن ها کندر است- استفاده کنند و دوسه تکه کندر -که دم دست هم هست- را هر روز داحل دهانشان بگذارند و با آب ببلعند .

استفاده از سنبل الطّیب هم خوب است، هم برای خانم ها و هم برای بچه هایی که شب ادراری دارند، می توانند به صورت دمنوش استفاده کنند .

بعضی از داروهای موضعی هم می توانیم برای همه ی این گروه ها استفاده کنیم؛ روغن های گرم مثل روغن بابونه، سیاهدانه و ...، این ها را با مالیدن روی ناحیه کلیه ها و بستن کلیه ها با یک پارچه مخصوصاً در یک هوای سرد می تواند ادرار شبانه و این مشکلات را کاهش دهد.

دریافت فایل صوتی سخنرانی کوتاه (به مدت 04:53)

دریافت از پرشین گیگ