سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 تعداد کل بازدید : 367525

  بازدید امروز : 0

  بازدید دیروز : 30

درباره سلامتی

 
فروتنی، زیور دانش است . [امام علی علیه السلام]
 
نویسنده: همایون سلحشور فرد ::: دوشنبه 96/3/8::: ساعت 4:19 عصر

نکته های کوتاه از سلامت/ 31- تدابیر روزه داری و مطالعه در ماه مبارک رمضان+صوت

سخنران: دکتر سید سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد
 زمان و مکان:  6 خرداد ماه 1396- مهدیه دانشگاه

توصیه به خوردن روزه از سوی پزشکان برای افراد، بسیار دشوار است؛ اکثر مریض هایمان چنین مجوزی نمی توانند از ما بگیرند و این واقعاً دلیل علمی دارد، چون برای اکثر بیماران تدابیری را می شود اندیشید که بتوانند روزه شان را بگیرند.

مثلاً طرف می گوید من سنگ کلیه دارم، روزه نمی گیرم، در حالی که همین سال قبل بیمار سنگ کلیه ای داشتیم که یک سری تدابیر را گفتیم انجام داد و روزه اش را هم گرفت و سنگ کلیه اش هم بعد از ماه رمضان برطرف شد؛ یعنی نتیجه سونوگرافی را آورد دیدیم دیگر سنگ ندارد.

یا بعضی ها می گویند ما کنکور داریم، درس داریم، در حالی که همه این ها قابل اصلاح است؛ یعنی می شود طوری روزه گرفت که مشکلی پیش نیاید.

نکته مهم درباره روزه داری این است که هرچند فلسفه روزه داری کسب تقواست، امّا یک فوائد جسمی هم دارد. 

تحقیقات بسیار زیادی -هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای غربی- راجب روزه داری انجام شده و روی فوائد آن مطالعه شده است.

این گرسنگی و تشنگی کشیدن فوائدی دارد برای بدن ما که 11 ماه می خوریم و یک ماه بدن ما نیاز به استراحت دارد؛ در این یک ماه مواد زائدی که در بدن ما انباشته شده باید از بدن پاکسازی و خارج شود.

اگر این ها انباشته بماند در بدن، آن هایی که روزه نمی گیرند مبتلا به امراض مختلف مرتبط با قند خون، فشار خون، چربی بالا و بیماری های ناجورتر - خدای ناکرده- مبتلا می شوند مثل سرطان و ...

بنابراین اصل روزه داری برای سلامتی مفید است مگر اینکه استثنائات خیلی ویژه و خاصی مطرح باشد.

حالا دوستان ممکن است بگویند می خواهیم در ماه رمضان برای امتحانات درس بخوانیم، امّا کارهای ساده ای می توانید انجام دهید که به درس خواندنتان لطمه ای وارد نشود.

اولاً روایات در این باره را از نظر طبی هم روی آن ها صحه می گذاریم که روزه داری حافظه را تقویت می کند؛ یعنی روزه داری برای درس خواندنِ شما مفید است و گیرایی و حافظه شما را افزایش می دهد.

روزه از نگاه طب سنتی، بلغم بدن را کاهش می دهد؛ بلغم هرچه افزایش پیدا کند، حافظه شما پایین می آید و گیرایی و یادگیری تان کاهش پیدا می کند.

وقتی گرسنگی می کشید این بلغم هایی که در بدن انباشته شده به مصرف می رسد و از بین می رود و در نتیجه حافظه شما افزایش پیدا می کند.

حالا بعضی ها می گویند یک کم می خواهیم حافظه را تقویت بکنیم اشکالی ندارد، سحرها که بلند می شوید چند دانه مویز بخورید، شب هم که می خواهید بخوابید 5-4 دانه بادام بخورید که این کمک می کند غذای مغز شما جبران شود و إن شاءالله در طول روزه داری مشکلی نداشته باشید.